Andeby Online > Diskusjonsforum > Donalds fødselsår
Gå tilbake til forumoversikta ...

På Donald-quizen var det noe som fikk meg til å tenke litt. Det ble sagt at i "De tre caballeros" var Donalds født på fredag den 13., og i en annen film var han født 13. mars. Hvis man går ut i fra dette - og ikke den vanlige fødselsdatoen, 9. juni - kan man finne et alternativt svar på det omstridte spørsmålet: Når ble Donald født?
Donald ble høyst sannsynlig født etter 1909, siden foreldrene hans ikke var gift da, men før 1934, da han viste nebbet sitt på film for første gang. Da er det bare å finne ut når 13. mars var på en fredag mellom 1909 og 1934. Og svaret på det finner man ved hjelp av den erkekonservative boka "Skolefakta" fra 1970. Der står det at fredag den 13. mars inntraff i:
1911, 1916, 1922 og 1933!
Ja vel, dette er vel det nærmeste jeg kommer å komme frem til et donaldismeforskningsresultat noen gang. Hva synes dere?
PS: Håper at ingen har skrevet om dette noe sted før.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
18 år, Trondheim
21.03.2004, 11:33

21.03.2004, 23:57

Vegar skreiv:
"På Donald-quizen var det noe som fikk meg til å tenke litt. Det ble sagt at i "De tre caballeros" var Donalds født på fredag den 13., og i en annen film var han født 13. mars. Hvis man går ut i fra dette - og ikke den vanlige fødselsdatoen, 9. juni - kan man finne et alternativt svar på det omstridte spørsmålet: Når ble Donald født?
Donald ble høyst sannsynlig født etter 1909, siden foreldrene hans ikke var gift da, men før 1934, da han viste nebbet sitt på film for første gang. Da er det bare å finne ut når 13. mars var på en fredag mellom 1909 og 1934. Og svaret på det finner man ved hjelp av den erkekonservative boka "Skolefakta" fra 1970. Der står det at fredag den 13. mars inntraff i:
1911, 1916, 1922 og 1933!
Ja vel, dette er vel det nærmeste jeg kommer å komme frem til et donaldismeforskningsresultat noen gang. Hva synes dere?
-----------------
Greit resonement. Dersom Donald (og hans tvillingsøster Della) er født fredag 13. mars må det nærmere bestemt være fredag 13. mars 1922.
Sigvald
Sigvald Grøsfjeld jr.
22.03.2004, 02:15

Sleipe-Simon skreiv:
"Don Rosa mener at Donald er født 9.juni."
Er det så sikkert?
Han laget en historie "The Duck who never was" i anledning Donalds 60-års jubileum som regnes ut fra hans film debut. Går det klart frem av den historien at handlingen er lagt til 9. juni?
Sigvald
Sigvald Grøsfjeld jr.
22.03.2004, 02:18

Ja, det kjem VELDIG tydeleg fram allereie på første side.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
22.03.2004, 03:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.