Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Mynt på vandring

Andeby Online > Diskusjonsforum > Mynt på vandring

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Olaf Solstrand skreiv:

Så eg prøver å skape så mykje liv som mogleg i desember, sjølv om det går ut over dei som trenger 24 timer i døgnet til NM :-)

Forstår jo det... Til mitt forsvar så må jeg nå få si at jeg bruker normalt myyyye mindre tid en det jeg gjorde i dag, men dog ikke så fort som 20 minutter(den tida alle de som ikke **gidder** å delta bruker.).
Den Pia-pia tok nesten knekken på det lille vettet jeg har igjen.

Men dessverre gikk faktisk dagens nettmøte meg hus forbi... Men det kommer vel flere sjangser, og siden Nils Petter reker her inne så er det jo ikke verre at jeg kan plage han på forumet. (Misery III )

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 08.12.2005, 00:55 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

08.12.2005, 00:53

Flott historie!:-D får en :-):-):-):-):-) av meg;-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

12.12.2005, 12:38

Nils Petter: "Men jeg ble lei meg da jeg så at Sigvald hadde lagt en link til en av rutene fra serien. Jeg vil gjerne ha et godt og problemfritt forhold til Egmont, og jeg tror ikke de liker sånt."

Selvfølgelig liker de sånt, og nå ser vi bort ifra at disse linkene ikke hadde noe med deg å gjøre i det hele tatt, og derfor heller ikke noe med ditt forhold til Egmont å gjøre.
Men uansett, Egmont, som alle andre utgivere at tegneserier har ingenting de skulle
ha sagt om "sitater" fra serier de utgir, for det er nettopp dette det er snakk om her,
billedlige sitater. Dette er helt vanlig praksis i alle medier der det er omtale om tegneserier, skal man snakke om en spesiell hendelse eller tegner, viser man et billedklipp av det. Og nei, ingen henter inn tillatelse til dette, for dette er allerede dekket av loven og hva som er tillatt. I tillegg blir selvfølgelig Egmont, og alle andre tegneserieutgivere, kjempeglad for gratis reklame, de er jo ikke idioter heller.
En helt annen ting er hva som er tillatt på dette forumet, men det er kun en privatsak basert på hva eieren av forumet mener (noe jeg aldri har forstått).

- Natteravn

Natteravn
29 år, Ringerike

13.12.2005, 13:41

Jeg er ikke jurist, men dette er hva jeg mener om saken:

Det er greit å bruke enkeltstående "billedlige sitater" i anmeldelser og omtaler, hvis det er gjøres av journalistiske grunner. Men der stopper det. La oss huske at Donald og Skrue er Egmonts (eller Disneys) eiendom. En Egmont-redaktør sa til meg: "Husk at det er FIGURENE som er vårt produkt, ikke historiene. Det er figurene vi skal leve av."

Når Sætre setter bilde av Donald på kjekspakkene, betaler de masse penger for dette, fordi de vet at da selger de mere kjeks. Hvis en webside-eier benytter bilder av Donald for å trekke oppmerksomhet mot siden sin uten å betale, er det etter min mening snylting. Man bruker en annen bedrifts eiendom for å skaffe seg selv inntekter eller omtale.

Olaf kjører en veldig rein linje her, og derfor reagerer jeg når noen mot bedre vitende bryter med denne praksisen - selv om det kanskje strengt tatt er innenfor lovens bokstav.

Jeg tror heller ikke at vi donaldister skal overvurdere vår betydning når det gjelder eventuell "gratisreklame" som vi skaffer Egmont. Det er ikke oss de lager blader for. Selvsagt har de ikke noe imot at vi omtaler produktene deres, men de ser nok helst at holder oss innenfor loven om opphavsrett.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

13.12.2005, 15:46

Eg skal vel vera den første som innrømmer at på akkurat dette feltet er eg *veldig* usikker på kva som er tillatt og ikkje - som er grunnen til at eg køyrer ei så ekstremt streng linje på dette (eg innrømmer dog at eg ikkje ville ha fjerna bileta i denne tråden om det ikkje hadde vore for at Nils Petter bad om det, og i *akkurat* denne tråden meiner eg at Nils Petter bør få lov til å ha omtrent diktatorisk makt, då eg ser at det handlar om ein gråsone her).

Ja, sitatretten dekker vel ein del av dette, men samtidig er det andre ting som står uklart, ihvertfall for meg, når det gjelder bilder. For å bruke eit eksempel: Dersom ein journalist i VG skriver ein nyhendesak om Jens Stoltenberg, kan han vel ikkje skanne eit foto av Stoltenberg frå Dagbladet og trykke det med handa på sitatretten? Eg føler ihvertfall at det blir feil.

Så ettersom eg faktisk ikkje har peiling på dette, har eg vald å bruke bilete berre i ein samanheng, og det er i dei tilfella der eg har vore i kontakt med Egmont og fått tillatelse til å bruke utsendt pressemateriale. Når det gjelder linker i forumet, innser eg (diverre) at det ikkje hadde vore mogleg å linke til andre nettsider i det heile tatt dersom ein skal halde seg til å linke til dei som er 100 % innanfor lova (det er ikkje *så* mange donaldistiske nettsider som held seg på den lovlege sida). Når ein linker til enkeltbilete ... det blir rett og slett ein gråsone som medfører grubling og tenking for meg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

13.12.2005, 19:36

I utgangspunktet er jeg uenig med deg hr. Solstrand. På teh Intraweb er jeg praktiserende anarkist. Alt går! <===bare du får linken til å fungere. **MEN!!!** , og det er et stort men her; På sider der eieren(e) har en klar holdning til hva som er lov og ikke, respekterer jeg det 110%(tror jeg). I allefall prøver jeg så godt det lar seg gjøre.
Min mening om folk som **ikke** respekterer dette er tindrende klar: Første gangs overtredelse; Mild irettesettelse og kanskje en dask på fingrene. Andre gang: Kraftig advarsel. Tredje gang; Ut- og bortvisning.
Enkelt og great!!! Problem solved and case closed.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 13.12.2005, 21:25 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

13.12.2005, 21:25

Min holdning er at sitater, fragmenter og delbilder fra serier/artikler er i en gråsone juridisk men at rettighetshaverene som oftest ser gjennom øynene. Dette tror jeg kan variere fra rettighetshaver til rettighetshaver, men Disney™ er vel noen som vet å holde hardt på disse rettighetene.

Hele serier og artikler er IKKE lov uansett uten samtykke fra rettighetshaver.

Men hvorfor provosere unødvendig. Hvis nå de ansvarlige her på nettstedet velger å holde seg på den rette og for noen™ strenge siden av loven (som nå en gang er **loven** ) hvorfor skrike opp om det igjen og igjen.
Våre "redaktører" her på forumet har valgt å legge seg på en linje, la oss nå alle sammen respektere det.

Jeg synes forresten fortsatt at Nils Petter sin historie er knallbra, selv etter andre gjennomlesning :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

13.12.2005, 21:34

Mynt på vandring var hovedhistorien i forrige ukes nederlandske Donald Duck. Nytt blad kom i dag, så DD50 er nå forsvunnet fra hyllene. Vet ikke om det er viktig for deg Nils Petter å samle på blader med historien din. Den er jo også kommet ut i Frankrike.

I Nederland ser historien forresten ut til å ha fått tittelen "Tilbake til 1981".

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Innlegget blei sist redigert 15.12.2006, 12:49 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

15.12.2006, 12:16

Takk for info, Tommy. Artig at den er hovedhistorie i Nederland som har så mye bra egenprodusert stoff. Håper den kommer ut i USA. Det hadde vært stort.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

15.12.2006, 12:21

Nils Petter skreiv:

Takk for info, Tommy. Artig at den er hovedhistorie i Nederland som har så mye bra egenprodusert stoff. Håper den kommer ut i USA. Det hadde vært stort.

Da har du fått viljen din... :-)

http://coa.inducks.org/issue.php/x/us/US++363

Innlegget blei sist redigert 20.03.2007, 15:41 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

20.03.2007, 15:41

Tommy skreiv:

Nils Petter skreiv:

Da har du fått viljen din... :-)

http://coa.inducks.org/issue.php/x/us/US++363

Svært hyggelig for Nils Petter dette, selv om den jevne amerikanske leser nok heller hadde foretrukket en ny utgivelse av den sjeldne "Back in Time for a Dime!".

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

20.03.2007, 16:38

Gratulerer til Nils Petter!

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

20.03.2007, 17:57

Sigvald skreiv:

Svært hyggelig for Nils Petter dette, selv om den jevne amerikanske leser nok heller hadde foretrukket en ny utgivelse av den sjeldne "Back in Time for a Dime!".

Jeg går ut fra at du har gjort grundige undersøkelser som kan støtte denne påstanden? Slik jeg har oppfattet amerikanske lesere gjennom DCML, så er flesteparten først og fremst interessert i få utgitt nytt materiale som ikke har stått på trykk i USA tidligere. Synes forøvrig det er en svært lite passende kommentar å komme med overfor Nils Petter. Det kan godt være at den jevne amerikanske leser hadde foretrukket å få tilsendt 100 kg gull i stedet for at "Mynt på vandring" kom på trykk, men en trenger jo ikke å skrive det i forumet likevel.

Tommy
24 år, Odda

20.03.2007, 18:00

Tommy skreiv:

Synes forøvrig det er en svært lite passende kommentar å komme med overfor Nils Petter.

OK, beklager. Jeg ble nok bare revet litt med da jeg i dag leste litt i denne tråden fikk jeg et gjensyn med denne kommentaren fra Nils Petters side: "Men jeg ble lei meg da jeg så at Sigvald hadde lagt en link til en av rutene fra serien. Jeg vil gjerne ha et godt og problemfritt forhold til Egmont, og jeg tror ikke de liker sånt.".

Det kan godt være at den jevne amerikanske leser hadde foretrukket å få tilsendt 100 kg gull i stedet for at "Mynt på vandring" kom på trykk, men en trenger jo ikke å skrive det i forumet likevel.

Det har du selvsagt helt rett i. Nok en gang beklager til Nils Petter og gratulerer med den amerikanske utgivelsen :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

20.03.2007, 18:24

Sigvald skreiv:

OK, beklager. Jeg ble nok bare revet litt med da jeg i dag leste litt i denne tråden fikk jeg et gjensyn med denne kommentaren fra Nils Petters side: "Men jeg ble lei meg da jeg så at Sigvald hadde lagt en link til en av rutene fra serien. Jeg vil gjerne ha et godt og problemfritt forhold til Egmont, og jeg tror ikke de liker sånt.".

Godt å vite at du ikke er langsint av deg... :-)

Tommy
24 år, Odda

20.03.2007, 18:48

Takk til AC og Tommy som gjorde meg oppmerksom på denne utgivelsen. Jeg skal skaffe meg bladet så fort som mulig. Er spent på hvor mye de har forandret på den engelske dialogen min. Den norske oversettelsen var svært bra.

Nils Petter
61 år, Moss

20.03.2007, 22:45

Nils Petter...

Først og fremst GRATULERER :-)
Men en annen ting... Har du/eller vet du om en plass på nettet hvor man kan laste ned en PDF-fil med denne historien din på?

Og en annen ting... Har du fått sendt inn flere forslag, og no svar av Egmont? (usikker på om det staves sånn i farten :-S)

Mvh Kenneth :-)

spretters
17 år, Skien

20.03.2007, 22:56

spretters: Ingen av Disney-forlaga legger seriane ut opent på nett eller mot betaling (sistnevnte hadde det vore heilt fantastisk om dei gjorde, dog) -- så det er nok ingen sjanse for å finne ein PDF nokon stad, nei. Men eg trur bladet er lett å finne i brukthandlar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

20.03.2007, 23:29

Hmmm.. :/ oki. Synd de ikke lager de i PDF-formater.. men men...

Har 2 bruktbutikker i byen så skal se der i morgen tenker jeg :-)
Takk for hjelmen dog =)

spretters
17 år, Skien

20.03.2007, 23:39

spretters skreiv:

Har du fått sendt inn flere forslag, og no svar av Egmont?

Jeg har sendt inn noen flere ideer, ja, men jeg har ikke hørt noe mer fra dem. Det kan vel hende at jeg sender inn mer senere, men akkurat nå er jeg så opptatt med min egen serie Hakkum (og jobben) at jeg har ikke tid. Men jeg har noen fine historie-opplegg i bakhodet ...

Nils Petter
61 år, Moss

21.03.2007, 00:02

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.