Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Mynt på vandring

Andeby Online > Diskusjonsforum > Mynt på vandring

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Da har jeg endelig fått lest historien til Nils Petter. Kjempebra!! Virkelig en historie etter min smak. Flotte detaljer, god flyt og overraskende vendinger. Hva mer kan man ønske seg? Du får ikke bare "godkjent"; du får :-) :-) :-) :-) :-)

www.olavskulen.no

Innlegget blei sist redigert 06.12.2005, 23:38 av Olaf Moriarty Solstrand

Elise
49 år, Stord

01.12.2005, 23:14

Hvilken historie?

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

01.12.2005, 23:16

krice skreiv:

Hvilken historie?

I DD & co nr 49 som er til salgs fra mandag kommer Nils Petter Smebys første historie. Godt kjent fra forumet her. Historien har vært nevnt her tidligere, men jeg klarte ikke å finne igjen den tråden.

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

01.12.2005, 23:18

OK, takk. Leser den i jula:-)

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

01.12.2005, 23:19

Elise skreiv:

krice skreiv:

Hvilken historie?

I DD & co nr 49 som er til salgs fra mandag kommer Nils Petter Smebys første historie. Godt kjent fra forumet her. Historien har vært nevnt her tidligere, men jeg klarte ikke å finne igjen den tråden.

Her er tråden:

http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&traad=1244

Bernie
35 år, Bergen

01.12.2005, 23:49

Er «Mynt på vandring» den norske tittelen?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

01.12.2005, 23:58

Olaf Solstrand skreiv:

Er «Mynt på vandring» den norske tittelen?

Ja.

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

02.12.2005, 00:01

Elise skreiv:

krice skreiv:

Hvilken historie?

Eh... vis den ikke er til salgs før på mandag, hvorfor har du fått lest den da? Dette er jo forskjellsbehandling :P

Pocket
25 år

02.12.2005, 00:02

Det er ikke alle som lever på studielån. Noen har råd til et abonnement. Dessuten skal det være litt forskjellsbehandling. ;-)

www.olavskulen.no

Innlegget blei sist redigert 02.12.2005, 00:06 av Elise

Elise
49 år, Stord

02.12.2005, 00:05

Elise skreiv:

Det er ikke alle som lever på studielån. Noen har råd til et abonnement. Dessuten skal det være litt forskjellsbehandling. ;-)

Sånn er det alltid. Den som har penger får, den som ikke har må gå ;-)

Bernie
35 år, Bergen

02.12.2005, 03:45

Elise skreiv:

Da har jeg endelig fått lest historien til Nils Petter. Kjempebra!! Virkelig en historie etter min smak. Flotte detaljer, god flyt og overraskende vendinger. Hva mer kan man ønske seg? Du får ikke bare "godkjent"; du får :-) :-) :-) :-) :-)

Enig i 5 smilefjes ! Absolutt en god historie - en artig variant av en tidsmaskinhistorie.
Jeg kan bare ikke skjønne at ikke redaksjonen kunne få med en liten presentasjon av en ny norsk manusforfatter.

Gunnar And
56 år, Larvik

02.12.2005, 20:23

Det er ikke alltid at et abonnement hjelper.. Nr. 49 er ikke kommet til Grimstad, så her ventes det i spenning:-)

Innlegget blei sist redigert 02.12.2005, 20:48 av Fergus

Fergus
25 år, Grimstad

02.12.2005, 20:48

Fergus skreiv:

Det er ikke alltid at et abonnement hjelper.. Nr. 49 er ikke kommet til Grimstad, så her ventes det i spenning:)

Den kom til Stavanger i dag (fredag). Jeg var hos mine venner og fikk lest denne historien idag. Verre enn dette synes jeg imidlertid det er at historien ikke nevnes på bladets forside i det hele tatt. Olafs historier har så langt fått mer oppmerksomhet. Bladet har både hatt egen artikkel om Olaf, og da hans første historie kom sto det "Norsk forfatter" på coveret. Nå får vi bare håpe at Nils Petter vinner NM slik at også han kan få den oppmerksomheten han fortjener.

Alt i alt er "Mynt på vandring" en flott historie med et skikkelig godt manus som, etter mitt skjønn, bringer vår venn Nils Petter Smeby opp i Norgestoppen blant Disney-skaperne!

Et lite minus dog, for en dårlig jobb fra Vicars side. Mynten i Vicars strek synes å være alt for stor - en amerikansk dime er 17.9 mm i diameter.

En annen detalj som også skurrer litt er påstanden om at mynten rustet litt som en følge av tidens tann. Rust forbindes med jern, mens amerikanske dimes fra 1800-tallet var av sølv iblandet litt copper. Korrodert hadde nok derfor vært et mer presist ord i denne sammenheng.

Les mer i Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dime_%28U.S._coin%29

Seated Liberty dime (1837-1891)
Dime 1875
2,50 gram
17.9 mm
90.0% sølv
10.0% kopper

Les mer om historien her:
http://coa.inducks.org/story.php/x/D+D+2003-043//

Nils Petter venter nok spent på at denne siden oppdaters...

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 02.12.2005, 22:44 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

02.12.2005, 22:43

Sigvald skreiv:

Alt i alt er "Mynt på vandring" en flott historie med et skikkelig godt manus som, etter mitt skjønn, bringer vår venn Nils Petter Smeby opp i Norgestoppen blant Disney-skaperne!

Skal ikkje så mykje til for å kome opp i Noregstoppen, eigentleg ... Er ikkje så veldig mange av oss. Har forsåvidt ikkje lest historia sjølv enno, men det inntrykket eg har fått av Nils Petters synopsis og hans Hakkum-striper er at han *iallfall* er tjue gonger betre til dette enn meg. :-)

(men er han den beste i Noreg? Om det har eg lest alt for lite Kvarsvik og Løkling til at eg kan uttale meg.)

Er elles einig i at Nils Petter burde få masse merksemd, men skjønner sjølvsagt at det ikkje er ekstremt enkelt å alltid ta hensyn til dette når ein gir ut det same bladet i tre land og dette mennesket strengt talt er av interesse i berre eitt av dei. Men velfortjent hadde det sjølvsagt vore. Gleder meg til å lese historia.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 02.12.2005, 22:52 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

02.12.2005, 22:50

Sigvald skreiv:

Les mer i Wikipedia:

En kilde jeg trodde du ikke respekterte og gikk god for i det hele tatt. Dette blir helt avsporing fra min side, men kan vi heretter anta at du godtar wikipedia som kildehenvisning ???

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

02.12.2005, 22:51

Sigvald skreiv:

Et lite minus dog, for en dårlig jobb fra Vicars side. Mynten i Vicars strek synes å være alt for stor - en amerikansk dime er 17.9 mm i diameter.

Nå har ikke jeg lest historien, siden jeg kjøper bladet i butikken (har glemt det en gang siden 1977!!) men hvordan kan du si at mynten er for stor? Du oppgir et mål på en amerikansk dime, men hvilke størrelser relaterer du mynten til? Vet du størrelsen på figurene?

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

02.12.2005, 22:52

Sigvald skrev:

En annen detalj som også skurrer litt er påstanden om at mynten rustet litt som en følge av tidens tann. Rust forbindes med jern, mens amerikanske dimes fra 1800-tallet var av sølv iblandet litt copper. Korrodert hadde nok derfor vært et mer presist ord i denne sammenheng.

...men at Langbein får superkrefter etter å ha spist peanøtter som vokser på busker i hagen hans, det godtar du?????

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

02.12.2005, 22:53

Sigvald skreiv:

Helt riktig. Jeg skrev da heller ikke at mynten hadde rustet, så dette må være en oversetter-feil. Ordet jeg brukte var "tarnished" (falmet i glansen).

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

02.12.2005, 23:02

Einherje skreiv:

Sigvald skrev:

...men at Langbein får superkrefter etter å ha spist peanøtter som vokser på busker i hagen hans, det godtar du?????

Dei er spesifisert som **supernøtter,** altså objekt me ikkje veit noko om og ikkje kan komme med sikre uttalelsar om i vår verd. Det kan me derimot med hensyn til amerikanske dimes frå 1800-talet. (Merk at eg enno ikkje har lese historia og neppe burde uttale meg om noko som helst her)

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

02.12.2005, 23:11

Nils Petter skreiv:

Sigvald skreiv:

Helt riktig. Jeg skrev da heller ikke at mynten hadde rustet, så dette må være en oversetter-feil. Ordet jeg brukte var "tarnished" (falmet i glansen).

Hvor mange 7-åringer forstår korredert og i beste fall "falmet i glansen"? Greit nok å oversette det slik da, men for nitpickere er det jo en skæbne verre enn døden.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

02.12.2005, 23:13

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.