Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Magicas nasjonalitet

Andeby Online > Diskusjonsforum > Magicas nasjonalitet

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Kanskje hun har gått på Hogwarts. ;)

Eg likar den teorien, cross-universed som den er, men Magica slik Carl Barks utvikla ho er vel strengt talt ein gomp -- ho brukar jo aldri annan trolldom enn den ho kan trekke ut frå tryllestavar og andre magiske ting. Gompar får vel ikkje plass på Hogwarts?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

15.11.2005, 22:24

Olaf Solstrand skreiv:

men Magica slik Carl Barks utvikla ho er vel strengt talt ein gomp -- ho brukar jo aldri annan trolldom enn den ho kan trekke ut frå tryllestavar og andre magiske ting.

Men selv hekser og trollmenn bruker jo vanligvis tryllestaver og andre magiske hjelpemidler. Det er vel ganske begrenset hva de får til uten noe slikt? Og jeg trodde at gomper ikke klarte å utføre magi i det hele tatt, selv om de så skulle få tak i en tryllestav.

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim

15.11.2005, 22:37

Olaf Solstrand skreiv:

Er det nokon som veit kva nasjonalitet Magica eigentleg har?

Gunnar And skreiv:

"Wikipedia" har en artikkel om Magica de Spell, hvor det bl.a. står følgende:

"According to Barks and his successors, Magica lives on the slopes of the Vesuvius, next to Naples, Italy, where she was born in 1908."

Dette må vel sies å være en ganske troverdig kilde ?

Der var en artikel i et af Gladstones hæfter i 90'erne om Magicas nationalitet. Bl. a. diskuterede man stavningen "de Spell" modsat f.eks. "De Spell" eller "di Spell".
Så vidt jeg husker, var konklusionen den samme som i Gunnars indlæg.

Der kan forekomme fejl i Wikipedia, men de bliver som regel opdaget og rettet.
F.eks. påstod Wikipedia indtil for en uge siden, at Black-Pete er en hund. Dette er rettet til en kat.

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
50 år, Færøyene

16.11.2005, 00:44

Helen skreiv:

Jeg kunne tenke meg at Magica er delvis amerikansk. Hva om hennes mor dro fra Andeby på ferie til Italia, traff en italiener, bosatte seg der og fikk en datter.
Magica kan da ha både italiensk og amerikansk pass, derfor er det så lett for henne å stadig kunne besøke USA.

Eit argument som taler for dette, er at Magica faktisk har eit husvære i Andeby. I Barks-historia «Øya med gullgjessene» (utgitt på norsk i //Vi,// //Ole,// //Dole// //og// //Doffen// og //En// //sikker// //vinner// (gullbok 9)) går Magica til næraste dagligvarebutikk for å kjøpe gåseegg, og det er same dagligvarebutikk som Skrue handler i.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

16.11.2005, 11:50

Nagon borde aven kolla Brancas "Den mystiske hagen":

http://coa.inducks.org/story.php/x/D++4616

Jag har nog inte last den pa 10 ar men *arver* inte Magica ett hus i Andeby i den har serien (som for ovrigt borde vara en av Brancas absolut basta serier).

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

Innlegget blei sist redigert 16.11.2005, 13:02 av germund

germund
34 år, Sverige

16.11.2005, 12:58

Hvor ble det av den yngste søsteren til Skrue ??
Kan det være hun som dro på ferie til Italia !!

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

16.11.2005, 14:56

Helen skreiv:

!!!!! Prøver du å antyde at Magica er Donalds halvsøster????

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

16.11.2005, 17:11

Nei jeg tenker på Penny, hun fikk vi ikke vite så mye mer om.

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

16.11.2005, 17:22

Sleipe-Simon skreiv:

Helen skreiv:

Dette er tydeligvis blitt til en tråd der vi kan gå helt av skaftet.

Hun var jo så opptatt av cowboyer hele tiden i Amerika. Hvis hun dro til Itali, la oss si Venezia; så kanskje hun fikk "føling" for en gondolèr???

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

16.11.2005, 18:39

Einherje skreiv:

Sleipe-Simon skreiv:

Helen skreiv:

Dette er tydeligvis blitt til en tråd der vi kan gå helt av skaftet.

Hun var jo så opptatt av cowboyer hele tiden i Amerika. Hvis hun dro til Itali, la oss si Venezia; så kanskje hun fikk "føling" for en gondolèr???

Jeg har funnet dokumentasjon for at hun ble født i 1993 i Finland

http://www.greatdane.ru/dogs/personal_eng.php?id=1822

Her i en av sine forkledninger

Gunnar And
57 år, Larvik

16.11.2005, 19:10

Gunnar And skreiv:

http://www.greatdane.ru/dogs/personal_eng.php?id=1822

Her i en av sine forkledninger

Tror ikke det var födselsdagen og -stedet til hunden Magica de Spell folk ville ha...:-)

Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

16.11.2005, 19:15

At Magica er mørk og mystisk kan vi vel alle enes om. Og det virker også som mange av våre venner her på forumet er enige om at Magica uttrykker seg godt på engelsk, heier på fotballag fra sitt hjemsted og gjør forskjellige aktiviteter sammen med faren sin. Kan det være mulig at Magica egentlig er siddis?

Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!

http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.

Guffen Delbekk
23 år, Halden

17.11.2005, 01:06

Følger ikke helt argumentasjonen her. Kjenner en del siddiser, men ingen er mørke, mystiske eller uttrykker seg særlig godt på engelsk. Italienere, derimot...

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

17.11.2005, 01:14

Karamell skreiv:

Følger ikke helt argumentasjonen her. Kjenner en del siddiser, men ingen er mørke, mystiske eller uttrykker seg særlig godt på engelsk. Italienere, derimot...

Jeg vet derimot en mørk, mystisk siddis, som uttrykker seg godt på orginalspråket sitt og som tilbringer mye tid sammen med faren sin....

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

17.11.2005, 12:55

Ettersom vi aldri har sett Magica tilbringe tid saman med faren sin, trur eg det vil vera rimeleg å konkludere med at ho ikkje er siddis.

Gunnar And skreiv:

Imponerande resource, Gunnar. Då kan vi altså konkludere med at anten er Magica finsk, elles har ho vore omtalt i ein slags populær trykksak som sannsynlegvis har vore veldig populær i Finland som har gjort at finske hekser har bestemt seg for å kalle opp sine born etter ho / bytte namn til same namn som ho.

Og ettersom Carl Barks skreiv om Magica så tidleg som LENGE før 1993, trur eg eigentleg at vi må konkludere med det siste.

Magica er jo dessutan det fremste sexsymbolet i Andeby og omegn nokonsinne. Det stemmer ikkje heilt overens med at ho er tolv år gamal ...

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

17.11.2005, 13:35

Bare en tanke... Hvor fort flyr broren (kråka/ravnen) til Magica? Han må fly veldig fort, eller gjennom et tidshull, hvis han skal fly tur-retur Vesuvio-Andeby med ferske nyheter om Skrue til Magica. Er det noen her som har fløyet fra Italia til Andeby/omegn og følt at det gikk utrolig raskt, og eventuelt så stjerner fyke forbi flyvinduet?

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

17.11.2005, 22:23

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.