Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

Andeby Online > Diskusjonsforum > Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Eivind1972 skreiv:

Uansett, så er avleggeren Viggo langt bedre enn Sprint!

Smaken er som baken, den er delt. Viggo er gøy, ja. Men jeg for min del må ha Viggo i små doser grunnet at den er mer som en stripe-serie enn en vanlig tegneserie-historie.
Jeg kan glatt lese 3 Asterix eller Sprint-album på rappen, men Viggo, Dilbert og Pondus tar jeg i små små doser.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

15.11.2005, 22:52

Sigvald skreiv:

Jeg er også en gammel Tempo-fantast skjønner du.
Dessuten er Sprint best, så da så...

Lite logikk i det utsagnet.

Åh? Kvifor ikkje? Er det ikkje lov til å kalle seg donaldist dersom ein meiner at det eksisterer andre teikneseriar som er betre enn Donald heller?

Sprint ble øyensynlig aldri funnet bra nok for Tempo. Derimot ble Dan Barrys legendariske amerikanske Lyn Gordon serie funnet bra nok. Dette har således altså ikke noe med forlag å gjøre, slik enkelte visstnok tror.

Sprint blei gitt ut av eit konkurrerande forlag til det forlaget som gav ut Tempo. Det blei ikkje Flash Gordon, ettersom forlaget som gav ut Flash Gordon sannsynlegvis ikkje gav ut blader i Frankrike i det heile tatt. Dei kunne difor selja rettigheitane til å gi ut serien i Europa til kven dei ville. Så dette har absolutt noko med forlag å gjera ...

Det blir jo på same måte som at det norske Pondus-bladet kan innehalde Rocky-striper, men ikkje Nemi-striper. Hadde Schibsted hatt rettigheiter til Nemi enno, og dei hadde klart å få Lise til å stå i skyggen av Frode for å få eit ekstrembra norsk teikneserieblad, hadde dei sannsynlegvis gjort det (iallfall dersom målet var å skape eit blad som Tempo [berre med norske stripeseriar i staden for fransk-belgiske lengre historier]). Men det har dei ikkje, Nemi er på eit anna forlag, og sjølv om eg ikkje er ein stor Nemi-fan sjølv, er det definitivt ikkje kvaliteten på serien som er grunn til at den aldri ... OK, med unntak av eitt blad ... har stått på trykk i Pondus. Grunnen til det er at Pondus og Nemi jobber for konkurrerande forlag. Det same problemet oppstår ikkje med Rocky - til tross for at Rocky er svensk og difor opprinneleg kjem ut på eit svensk forlag, har Schibsted klart å kapre rettigheitane til å bruke han i bladform i Noreg.

På same måte som det er Asterix-forlaget som har kapra rettigheitane til Flash Gordon i Frankrike, som er grunnen til at dei kan bruke serien der til tross for at det ikkje er «deira eigen» serie.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

15.11.2005, 22:53

Eivind1972 skreiv:

Så vidt jeg vet er det gitt ut 19 album med Viggo. Stemmer det? Jeg burde hatt alle, Viggo er jo bare helt SINNSYK, med sine vanvittige påfunn!!

En annen bra serie er Iznogood, som vil bli kalif i stedet for kalifen...

Det er gitt ut 18 Viggo album. Det finnes også et unummerert album (Viggo og Sprint & Co.), men det er en illustrert teksthistorie. Enig i at Iznogood er en veldig artig serie. Desverre har bare 12 av 27 album kommet ut på norsk.

Sigvald skreiv:

Det er utrolig mange fransk-belgiske serier som etter mitt skjønn, burde utgis i bokform lenge før før disse, f.eks.:
Blueberry, Sjørøveren Rødskjegg, Brockmakerne, Allan Falk, Mark Breton, Kim West, Tonga, Red Kelly, Dan Cooper, Yalek, Bernard Prince, m.fl.

Da kan du jo i alle fall trøste deg med at Bernard Prince er en av biseriene i Fantomet, noe hvertfall jeg er veldig fornøyd med når vi ikke lenger får dem som album i Norge.

For de som vil lese andre serier av Goscinny/Uderzo finnes det et album hver på norsk av seriene "John Pistolett" og "Junior jr." utgitt i serien Uderzo klassikere.
I tillegg finnes det en Asterix historie som kun er utgitt i Fantomet. "Asterix og de tolv prøvene" som ble utgitt i farger i Fantomet 1,2 1985. Den er ikke engang med i Asterix samlede verk.

ばか! (Baka!)

Innlegget blei sist redigert 16.11.2005, 13:56 av Chrisron

Chrisron
31 år, Tønsberg

16.11.2005, 13:36

Skal vi først nevne hva slags franske/belgiske serier vi ønsker i album på norsk, så må jeg bare rope THORGAL.
Jeg håper de en dag kommer ut som egne album, og ikke bare som biserie i Fantis.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

16.11.2005, 14:11

Thorgal er eg heilt sikker på at har gått som albumserie. Den gjekk iallfall i Tegneseriebokklubben, og den serien samla vel berre allereie eksisterande album, gjorde den ikkje?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

16.11.2005, 14:14

Kun de to første albumene har kommet ut i Norge annet enn gjennom Tegneseriebokklubben, og da under navnet Torgeir, en gang på åttitallet.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

16.11.2005, 14:17

Enig der. Thorgal er en meget bra serie. Skulle gjerne sett både den og andre Van Hamme serier som Largo Winch og XIII komplett i albumutgivelser og ikke bare biserier i andre blader. Men det er jo mye berdre å kunne lese dem i Fantomet og X9 enn å ikke kunne lese dem i det hele tatt. :) Problemet for meg er å huske å sjekke ut om det er noe Van Hamme i X9 hver gang det kommer ut et nytt blad, da jeg finner resten av bladet uinteressant.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

16.11.2005, 14:43

chrisron skreiv:

Da kan du jo i alle fall trøste deg med at Bernard Prince er en av biseriene i Fantomet, noe hvertfall jeg er veldig fornøyd med når vi ikke lenger får dem som album i Norge.

Apropos det, så støtte jeg faktisk på Viggo første gang NETTOPP i Fantomet. Kjøpte Fantomet fra midten av 1982 til midten av 1985

I tillegg finnes det en Asterix historie som kun er utgitt i Fantomet. "Asterix og de tolv prøvene" som ble utgitt i farger i Fantomet 1,2 1985. Den er ikke engang med i Asterix samlede verk.

Jepp, den har jeg! Merkelig at den ikke har kommet som album. Dersom jeg ikke husker feil, så er det egentlig basert på en tegnefilm som er gjort om til tegneserie. Den slutter med at Asterix & co. erobrer hele Romerriket. Derfor er det ikke usannsynlig at den blir gitt ut som album etter at Uderzo har tatt "kvelden" og det ikke kommer flere album (dersom ingen da "arver" serien, noe jeg indelrlig ikke håper vil skje). Egentlig merkelig at den ikke er kommet ut som album. Det virker som om den ikke blir regnet som "offisiell". Er den ikke tegnet av Uderzo??

Eivind1972
36 år, Bergen

16.11.2005, 15:09

Eivind1972 skreiv:

Jepp, den har jeg! Merkelig at den ikke har kommet som album. Dersom jeg ikke husker feil, så er det egentlig basert på en tegnefilm som er gjort om til tegneserie. Den slutter med at Asterix & co. erobrer hele Romerriket. Derfor er det ikke usannsynlig at den blir gitt ut som album etter at Uderzo har tatt "kvelden" og det ikke kommer flere album (dersom ingen da "arver" serien, noe jeg indelrlig ikke håper vil skje). Egentlig merkelig at den ikke er kommet ut som album. Det virker som om den ikke blir regnet som "offisiell". Er den ikke tegnet av Uderzo??

Joda den er tegnet av Uderzo, men det er han selv som bestemte at den ikke skulle utgis i Asterix samlede verk fordi han ikke liker den selv. Sikkert derfor vi ikke får den som album heller. At noen skal ta over Asterix etter Uderzo tviler jeg på at vil skje, han har selv uttalt at grunnen til at han selv skriver de nye albumene etter Goscinnys død er at han er redd for at andre vil prøve å forandre figurene. Dette betyr vel at han heller ikke ønsker at noen skal ta over etter hans død.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

16.11.2005, 15:19

chrisron skreiv:

Joda den er tegnet av Uderzo, men det er han selv som bestemte at den ikke skulle utgis i Asterix samlede verk fordi han ikke liker den selv. Sikkert derfor vi ikke får den som album heller.

Ikke liker den? Den var jo 10.000 ganger bedre enn det siste makkverket han kom med...

At noen skal ta over Asterix etter Uderzo tviler jeg på at vil skje, han har selv uttalt at grunnen til at han selv skriver de nye albumene etter Goscinnys død er at han er redd for at andre vil prøve å forandre figurene. Dette betyr vel at han heller ikke ønsker at noen skal ta over etter hans død.

Hmmm, skjønte ikke helt logikken med det å forsette. Han trengte jo ikke å fortsette for at noen ikke skulle endre figurene, han kunne jo bare legge den ned. Dersom han var redd for at dette ikke skulle bli respektert, så har han jo større mulighet til å hindre dette når han fortsatt er i live enn etter sin død.

Eivind1972
36 år, Bergen

16.11.2005, 15:50

Det jeg mente var at Uderzo gjerne ville fortsette å lage Asterix, men at han ikke ville at andre skulle det. Nå har det jo vært noen store franske serieskaperne som har skrevet testamente der de forteller om andre får overta eller ikke, så du kan ha "makt" etter din død også. (Som f.eks. Hergé gjorde med Tintin)

ばか! (Baka!)

Innlegget blei sist redigert 16.11.2005, 16:11 av Chrisron

Chrisron
31 år, Tønsberg

16.11.2005, 16:04

chrisron skreiv:

Jeg vet at neste fransk/belgiske serie ut i bokform vil være Blueberry. (Starter engang i 2006).

Sikler allerede og kommer garantert til å bestille. Men nå når album 27 og 28 endelig kommer på norsk så blir vel de med i den utgivelsen. Det blir vel en 8-9 bøker da. Men er det noen som vet om Giraud har flere album i ermet. Alle 28 som er utgitt på fransk er jo tilgjengelig på norsk snart. Men det hadde jo vært dumt om den "komplette" norske serien kom ut før Giraud har avsluttet serien om Blueberry.

Sigvald skreiv:

Nei, jeg var fast Tempo-leser fra 1976 og frem til bladet ble lagt ned.

Da fikk du med deg to og halv årgang og gikk glipp av de beste årgangene av Tempo.

Sigvald skreiv:

Blueberry, Sjørøveren Rødskjegg, Brockmakerne, Allan Falk, Mark Breton, Kim West, Tonga, Red Kelly, Dan Cooper, Yalek, Bernard Prince, m.fl.

Hvis dette er serier du fortsatt er interesert i så kan jeg tipse deg om at det er kommet MYE mere av dette på dansk enn på norsk i albumformat. Det er 12 Allan Falk album og 6 Mark Breton album, og endel Red Kelly og Bernhard Prince album tilgjengelig på dansk. Ikke noe problem å finne dem billig brukt.

Sigvald skreiv:

Derimot ble Dan Barrys legendariske amerikanske Lyn Gordon serie funnet bra nok. Dette har således altså ikke noe med forlag å gjøre, slik enkelte visstnok tror.

Jo Sigvald, dette har med forlag å gjøre som Olaf har poengtert litt senere i tråden.

Hvis du Sigvald mener at Tempo på den tiden speilet det beste av tegneserier, til og med amerikanske i form av Lyn Gordon, hva med Don Rosa da ?? Han hadde jo begynt å publisere på den tiden du begynte å lese Tempo. Hvis forlag ikke har noe å si for hva som gikk i Tempo, men kun det at det var det beste som gikk i Tempo (din påstand) Hvorfor ble da ikke tidlige Don utgivelser representert i det bladet. De tok jo med andre amerikanske utgivelser (Lyn Gordon) ennå det på fronten av Tempo stod Europas Beste tegneserier. Hvorfor ble ikke tidlige Don utgivelser funnet verdig til å bli representert i Tempo ? Dette er en ganske søkt situasjon, det innrømmer jeg til alle andre, men jeg tror at det å inkludere Don er eneste måten å få deg Sigvald til å skjønne det at forlag kanskje hadde noe å si for hva som havnet i selskap med europas beste tegneserier i Tempo.

Sprint er forresten i **VELDIG** mange sine øyne en klassiker mye større enn noen av de franske utgivelsene jeg har sitert deg på over. Om du ikke er enig i det er greit, men du bør kunne respektere at andre/flertallet har den meningen.

Chrisron skreiv:

I tillegg finnes det en Asterix historie som kun er utgitt i Fantomet. "Asterix og de tolv prøvene" som ble utgitt i farger i Fantomet 1,2 1985.

**HVA** er ikke den serien med i Asterix samlede verk. Det er da en skandale som jeg synes Olaf burde ta opp med egmont med en gang. Jeg blir bare gladere og gladere for at jeg ikke hoppet på den serien der, men beholdt mine syv gamle bøker med alle de gode asterix albumene. Mye av tilleggstoffet som står i de nye bøkene står også i boka "the secrets behind asterix" som lett finnes til en gunstig pris på spekulative nettsteder som ebay.

Eivind1972 skreiv

Apropos det, så støtte jeg faktisk på Viggo første gang NETTOPP i Fantomet.

Synd å si det men i mine øyne har Fantomet i alle år vært ett blad hvor biseriene er bedre en tittelhistorien. Kjøpte Fantomet brukt fast i mange år for å få med meg biserier som Thorgal, Spirit osv. Men heldigvis gir våre danske venner ut alt det der i album. Og det beste er at hvis du venter noen år med å handle dem så får du dem fort for 20,- kr på salg.

Når vi snakker om Tempo så kan jeg ikke unngå å få Joachim Nielsen sin fantastiske låt Tempo på hjernen. En //god// //låt// laget av en sann tegneserievenn som dessverre ikke er blant oss lengre. Og får å gjøre dette helt off-topic så kommer ENDELIG broren hans med ny tegneserier til helga. OBOY OBOY, den har ihvertfall jeg ventet på LENGE.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

17.11.2005, 13:35

MikroMidas skreiv:

Sikler allerede og kommer garantert til å bestille. Men nå når album 27 og 28 endelig kommer på norsk så blir vel de med i den utgivelsen. Det blir vel en 8-9 bøker da. Men er det noen som vet om Giraud har flere album i ermet. Alle 28 som er utgitt på fransk er jo tilgjengelig på norsk snart. Men det hadde jo vært dumt om den "komplette" norske serien kom ut før Giraud har avsluttet serien om Blueberry.

Fra Seriesamlerklubbens medlemsblad nr. 8 2005:

Det er også verdt å nevne at Egmont Serieforlaget neste år planlegger en ny bokserie med Blueberry. De 28 albumene om Mr. Blueberry (og altså ingen av avleggerseriene) skal utgjøre 12 bind. Historiene skal presenteres kronologisk i forhold til albumenes handling, og dermed altså følge hans livsløp. Bøkene blir i samme størrelse som Asterix- og Lucky Luke-utgivelsene, og skal også ha samme type "utstyr" i form av smussomslag og artikkelstoff.

Fra medlemsblad nr. 4 2005: (Endel forkortet)

Albumet "Dust" (nr.28) avslutter historien om Blueberrys opphold i Tombstone. "Dust" blir på 72 sider. Dette er det lengste Blueberry-albumet noensinne. Med dette er den "åttende syklus" av Blueberry-fortellinger avsluttet. Giraud melder ovenfor franske medier at det blir det aller siste i serien. Han føler seg for gammel til å fortsette med den, og vil gi seg mens leken er god.

Når vi snakker om Tempo så kan jeg ikke unngå å få Joachim Nielsen sin fantastiske låt Tempo på hjernen. En //god// //låt// laget av en sann tegneserievenn som dessverre ikke er blant oss lengre. Og får å gjøre dette helt off-topic så kommer ENDELIG broren hans med ny tegneserier til helga. OBOY OBOY, den har ihvertfall jeg ventet på LENGE.

Samme her. Har forhåndsbestilt den og ser virkelig fram til å lese noe nytt fra Kristopher Nielsen.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

17.11.2005, 15:11

chrisron skreiv:

Fra Seriesamlerklubbens medlemsblad nr. 8 2005:
Fra medlemsblad nr. 4 2005: (Endel forkortet)

Takk for informasjon som har gått meg hus forbi. Så bra at det blir komplett da. 12 bind ganger 300 kroner boka blir jo endel penger, men siden det går til grådige egmont går vel det greit :-) Har du noe tidsperspektiv over hvor lang tid de kommer til å bruke på å gi ut de 12 bøkene ?

Samme her. Har forhåndsbestilt den og ser virkelig fram til å lese noe nytt fra Kristopher Nielsen.

Får håpe du har forhåndsbestilt den fra den bokhandelen i Oslo hvor Herr Nielsen signerer i morgen :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

17.11.2005, 15:22

MikroMidas skreiv:

Har du noe tidsperspektiv over hvor lang tid de kommer til å bruke på å gi ut de 12 bøkene ?

Nei

Får håpe du har forhåndsbestilt den fra den bokhandelen i Oslo hvor Herr Nielsen signerer i morgen :)

Nei, men det er heller ikke så viktig for meg. Velger heller å spare 60kr i porto.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

17.11.2005, 15:42

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Nei, jeg var fast Tempo-leser fra 1976 og frem til bladet ble lagt ned.

Da fikk du med deg to og halv årgang og gikk glipp av de beste årgangene av Tempo.

Jeg har da masse brukte tempo-blader som er eldre enn de der.

Sigvald skreiv:

Hvis dette er serier du fortsatt er interesert i så kan jeg tipse deg om at det er kommet MYE mere av dette på dansk enn på norsk i albumformat. Det er 12 Allan Falk album og 6 Mark Breton album, og endel Red Kelly og Bernhard Prince album tilgjengelig på dansk. Ikke noe problem å finne dem billig brukt.

Takker så mye for tipset. Jeg kjenner dog alt til dette. Jeg fant en del slik album sa jeg var i Danmark i sommer.

Sigvald skreiv:

Derimot ble Dan Barrys legendariske amerikanske Lyn Gordon serie funnet bra nok. Dette har således altså ikke noe med forlag å gjøre, slik enkelte visstnok tror.

Jo Sigvald, dette har med forlag å gjøre som Olaf har poengtert litt senere i tråden.

Hvis du Sigvald mener at Tempo på den tiden speilet det beste av tegneserier, til og med amerikanske i form av Lyn Gordon, hva med Don Rosa da ??

Han var ukjent helt frem til han laget Solens Sønn. Dessuten var nok hans 70-tallsserier ikke helt i Tempos genre.

Sprint er forresten i **VELDIG** mange sine øyne en klassiker mye større enn noen av de franske utgivelsene jeg har sitert deg på over.

Det skyldes kanskje kunnskapsløshet, eller at mange har en smak som begrenser seg til humor. Episke serier som Blueberry har jo helt andre kvaliteter enn det.

Om du ikke er enig i det er greit, men du bør kunne respektere at andre har den meningen.

Selvsagt, så lenge andre ikke nedvurderer Tempo-klassikerne.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 17.11.2005, 21:18 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

17.11.2005, 21:16

Sigvald skreiv:

Sprint er forresten i **VELDIG** mange sine øyne en klassiker mye større enn noen av de franske utgivelsene jeg har sitert deg på over.

Det skyldes kanskje kunnskapsløshet, eller at mange har en smak som begrenser seg til humor. Episke serier som Blueberry har jo helt andre kvaliteter enn det.

... her er du **veldig** nedlatande. Det du seier her, er at folk liker Sprint fordi dei er dumme. Ikkje sant i det heile tatt, og på ingen måte eit seriøst argument.

Kor mykje Sprint har du eigentleg lest? Sprint **er,** spør du meg, ein episk serie. Innslag av humor er det absolutt, men -- etter mi meining -- det er //langt// meir humor i Asterix og Lucky Luke. Dersom du skal mislike Sprint fordi serien har ein tendens til å vera morosam, er det hyklerisk å omfavne/genierklære Goscinny, Uderzo og Morris. Eg seier ikkje at dei seriene ikkje er gode -- eg seier at hovudgrunnen til at dei er gode, er at dei er humorseriar. Liker du ikkje humorseriar, kvifor i alle dagar leser du då Asterix?

Om du ikke er enig i det er greit, men du bør kunne respektere at andre har den meningen.

Selvsagt, så lenge andre ikke nedvurderer Tempo-klassikerne.

Det er aldri nokon som har sagt eit vondt ord om Tempo-klassikarane, verken i denne eller andre trådar. Derimot verkar det som om enkelte føler at det er fritt vilt å rakke ned på andre fransk-belgiske seriar berre fordi dei ikkje har gått i Tempo.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

17.11.2005, 21:31

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

... her er du **veldig** nedlatande. Det du seier her, er at folk liker Sprint fordi dei er dumme. Ikkje sant i det heile tatt, og på ingen måte eit seriøst argument.

Nei, Olaf! Jeg benytter ikke ordet **dum** i det hele tatt - påstanden om at jeg stempler noen som dumme er således en subjektiv tolkning fra din side. Jeg bruker derimot ordet **kunnskapsløs** , det er IKKE det samme som dum. At mange mangler kunnskap om de gamle Tempo-klassikerne skyldes ikke nødvendigvis at de er dumme, men at det har vært få slike utgivelser på norsk siden Tempo/Super-Tempo ble lagt ned for rundt 25 år siden.

Kor mykje Sprint har du eigentleg lest?

Jeg har bare sett litt i noen album. Serien har aldri appellert til meg.

Sprint **er,** spør du meg, ein episk serie.

Det kan så være, figurene er dog ikke naturalistiske slik som i f.eks. Blueberry og mange andre episke serier.

Dersom du skal mislike Sprint fordi serien har ein tendens til å vera morosam, er det hyklerisk å omfavne/genierklære Goscinny, Uderzo og Morris. Eg seier ikkje at dei seriene ikkje er gode -- eg seier at hovudgrunnen til at dei er gode, er at dei er humorseriar. Liker du ikkje humorseriar, kvifor i alle dagar leser du då Asterix?

Asterix og Lucky Luke gikk i Tempo. Dessuten er det ikke slik at jeg har noe mot humorserier. Jeg har imidlertid en langt bredere horrisont som også omfatter episke serier, science fiction, etc.

Det er aldri nokon som har sagt eit vondt ord om Tempo-klassikarane, verken i denne eller andre trådar. Derimot verkar det som om enkelte føler at det er fritt vilt å rakke ned på andre fransk-belgiske seriar berre fordi dei ikkje har gått i Tempo.

Problemet er vel heller at enkelte tillegger Sprint og Viggo for mye vekt - de er bare to av utallige fransk-belgiske serier.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 17.11.2005, 23:47 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

17.11.2005, 23:46

Vi som foretrekker disse seriene må vel få lov til å framheve det, uten å bli kalt kunnskapsløse, eller at det blir et problem at vi mener det?
Jeg føler meg ikke særlig kunnskapsløs, selv om jeg ikke har lest spesielt mye Tempo.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

18.11.2005, 00:06

Sigvald skreiv:

Jeg bruker derimot ordet **kunnskapsløs** , det er IKKE det samme som dum.

Du antyder at eg ikkje har peiling på gode teikneseriar fordi eg ikkje har lest ei utgiving som kom ut for tretti år sidan. Då stempler du meg ikkje akkurat som intelligent.

Det kan så være, figurene er dog ikke naturalistiske slik som i f.eks. Blueberry og mange andre episke serier.

Men Asterix og Obelix er naturalistisk teikna, meiner du? Eller onkel Skrue, forsåvidt?

Asterix og Lucky Luke gikk i Tempo. Dessuten er det ikke slik at jeg har noe mot humorserier. Jeg har imidlertid en langt bredere horrisont som også omfatter episke serier, science fiction, etc.

Så kvifor anta at Sprint-lesarar ikkje har like brei horisont?

Problemet er vel heller at enkelte tillegger Sprint og Viggo for mye vekt - de er bare to av utallige fransk-belgiske serier.

Alle understreker sine eigne favorittar. Asterix får forsåvidt langt meir omtale i dette forumet enn Sprint får, likevel ser eg ikkje at du protesterer på at enkelte tillegger Asterix for mykje vekt? Personleg vil eg òg seie at enkelte tillegger Don Rosa for mykje vekt. Han er jo berre ein av utallige Disney-serieskaparar. Det argumentet blir like gyldig som ditt, blir det ikkje? (og nei, eg godtar ikkje ei forklaring om at Don Rosa er viktigare enn alle andre fordi han har hatt ein einsider på trykk i tysk Tempo.)

Innlegget blei sist redigert 18.11.2005, 00:14 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

18.11.2005, 00:13

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.