Andeby Online > Diskusjonsforum > Walt Disney hedres med nytt Asterix-album
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Så vidt jeg skjønner, så er Tintin nå gitt ut som samlealbum. Noen som vet om det er gitt ut samlealbum om Viggo, Sprint eller Lucky Luke?
Eivind1972
36 år, Bergen
15.11.2005, 11:48

Lucky Luke blir utgitt i bokform nå med normalt tre album pr. bok. Som med Asterix og Tintin bøkene gis albumene ut i den franske originalrekkefølgen.
Viggo og Sprint kommer ikke ut på denne måten ennå, men kanskje en gang i fremtiden. Når det gjelder Sprint så har det jo i alle fall kommet noen nye album i år her i Norge: Nr. 49-51 som er gamle historier som ikke hadde kommet ut i album i Norge (kom kun ut i pocket i svart/hvitt første gang de kom på norsk) og album 52 som er fra det nye teamet og kommer i november eller desember.
Jeg vet at neste fransk/belgiske serie ut i bokform vil være Blueberry. (Starter engang i 2006).
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
15.11.2005, 13:22

chrisron skreiv:
Lucky Luke blir utgitt i bokform nå med normalt tre album pr. bok. Som med Asterix og Tintin bøkene gis albumene ut i den franske originalrekkefølgen.
Viggo og Sprint kommer ikke ut på denne måten ennå.
Dem klarer jeg meg utmerket godt uten. Det er utrolig mange fransk-belgiske serier som etter mitt skjønn, burde utgis i bokform lenge før før disse, f.eks.:
Blueberry, Sjørøveren Rødskjegg, Brockmakerne, Allan Falk, Mark Breton, Kim West, Tonga, Red Kelly, Dan Cooper, Yalek, Bernard Prince, m.fl.
Jeg vet at neste fransk/belgiske serie ut i bokform vil være Blueberry. (Starter engang i 2006).
Fantastisk!! Da er det bare å glede seg! Jeg har alt en drøss Blueberryalbum på dansk, men det skal bli godt å få Blueberry på norsk igjen 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 15.11.2005, 18:26 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
15.11.2005, 18:24

Sigvald skreiv:
Det er utrolig mange fransk-belgiske serier som etter mitt skjønn, burde utgis i bokform lenge før før disse, f.eks.:
Blueberry, Sjørøveren Rødskjegg, Brockmakerne, Allan Falk, Mark Breton, Kim West, Tonga, Red Kelly, Dan Cooper, Yalek, Bernard Prince, m.fl.
Eg nekter ikkje for at desse seriene nok er veldig mykje betre etter ditt skjønn -- men målt i popularitet må då Sprint vera mykje større enn alle desse? Tar eg heilt feil?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.11.2005, 19:16

Må vel si meg enig i Olaf der. Eneste jeg har hørt om i lista til Sigvald er Blueberry, ellers har jeg hørt om Lucky Luke, Tintin, Viggo og Sprint.
Bernie
36 år, Bergen
15.11.2005, 19:19

Bernie skreiv:
Må vel si meg enig i Olaf der. Eneste jeg har hørt om i lista til Sigvald er Blueberry, ellers har jeg hørt om Lucky Luke, Tintin, Viggo og Sprint.
Samme her. Særlig Tintin og Viggo er helt MEGABRA! Lucky Luke har mange bra, men også en del dårlige, særlig blant de nyere. Når det gjelder Sprint, så foretrekker jeg kanskje de tegnet av Fournier, men Tome og Janry har også mye bra.
Så vidt jeg vet er det gitt ut 19 album med Viggo. Stemmer det? Jeg burde hatt alle, Viggo er jo bare helt SINNSYK, med sine vanvittige påfunn!!
Husker ikke så mye av Blueberry. Har lest det, men det har ikke festet seg. Faktisk trodde jeg det var en amerikansk serie.
En annen bra serie er Iznogood, som vil bli kalif i stedet for kalifen...
Eivind1972
36 år, Bergen
15.11.2005, 19:59

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.11.2005, 20:32

Iznogood gikk som serie på ett eller annet etter skoletid husker jeg.
Jeg så en halv episode før jeg måtte løpe, og fikk ikke med meg slutten på historien om tse-tse-flua før jeg kjøpte albumet.
Iznogood er ubetalelig
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Lillegull
28 år, Grimstad
15.11.2005, 20:43

Ja, det har gått som teiknefilmserie iallfall på gamle Fox Kids, men eg meinte at eg meiner å ha sett at Iznogood skulle kome som spillefilm. :-)
(fransk film såklart, og dei har vel ein tendens til å ikkje nå norske kinoar diverre)
**EDIT:** Var denne eg tenkte på:
http://www.imdb.com/title/tt0402294/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 15.11.2005, 20:56 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.11.2005, 20:53

Bernie skreiv:
Når jeg nevner serier, musikk, film, o.l. som jeg ikke har hørt om blir jeg ofte stemplet som kunskapsløs. Det kan derfor bli spendende å se hva som nå blir sagt om ditt utsagn 
Eivind1972 skreiv:
En annen bra serie er Iznogood, som vil bli kalif i stedet for kalifen...
Den er kjent ja, var ikke Goscinny innvolvet i den? I samme genre (humor) har man også Om-pa-pa. Begge disse er OK serier, men ikke blant mine absolutte favoritter. Andre bra serier er forøvrig Western-serien McCoy og seriene Bruno Brazil og Bob Morane.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 15.11.2005, 21:16 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
15.11.2005, 21:14

Sigvald skreiv:
Når jeg nevner serier, musikk, film, o.l. som jeg ikke har hørt om blir jeg ofte stemplet som kunskapsløs.
Ikkje her i forumet håper eg? Slikt skal ikkje forekome.
Den er kjent ja, var ikke Goscinny innvolvet i den?
Jo, meiner at det var han som skreiv den.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.11.2005, 21:22

Det er i alle fall ein vits om Iznogood i "Asterix og det flygende teppet", så det skulle ein tru var eit teikn på at same person(ar) har vore involvert på eit eller anna vis. :-)
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
15.11.2005, 21:48

Iznogood er Goscinny (dersom jeg ikke er helt på jordet).. Husker ikke tegneren.
Loke Aesir skreiv:
Det er i alle fall ein vits om Iznogood i "Asterix og det flygende teppet", så det skulle ein tru var eit teikn på at same person(ar) har vore involvert på eit eller anna vis. :-)
Nå var riktignok ikke Uderzo med på Iznogood, men han hadde jo et nært forhold til tekstforfatteren!
Innlegget blei sist redigert 15.11.2005, 22:29 av Eivind1972
Eivind1972
36 år, Bergen
15.11.2005, 22:26

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.11.2005, 22:28

De du nevner der Sigvald, er for det meste Temo-serier. Er det en tilfeldighet?
Jeg er også en gammel Tempo-fantast skjønner du.
Dessuten er Sprint best, så da så...
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
15.11.2005, 22:29

Sprint er definitivt bra, men IKKE best! ASTERIX ruler, selv om serien har avtatt kraftig. Deretter vil jeg plassere Tintin, fulgt av Viggo. Lucky Luke og Sprint deler neste plass.
Eivind1972
36 år, Bergen
15.11.2005, 22:32

Asterix er bra, men suger lut i forhold til Franquins Sprint, basta!!!
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
15.11.2005, 22:33

Einherje skreiv:
De du nevner der Sigvald, er for det meste Tempo-serier. Er det en tilfeldighet?
Nei, jeg var fast Tempo-leser fra 1976 og frem til bladet ble lagt ned.
Dessuten er Sprint best, så da så...
Lite logikk i det utsagnet. Sprint ble øyensynlig aldri funnet bra nok for Tempo. Derimot ble Dan Barrys legendariske amerikanske Lyn Gordon serie funnet bra nok. Dette har således altså ikke noe med forlag å gjøre, slik enkelte visstnok tror.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
15.11.2005, 22:37

Einherje skreiv:
De du nevner der Sigvald, er for det meste Temo-serier. Er det en tilfeldighet?
Det er vel ingen stor løyndom at Sigvald elskar Tempo.
Han har tidlegare kome med frasar i dette forumet som:
«Forøvrig er nok f.eks. Morris langt mer kjent for det norske publikum enn denne Franquin, som så langt jeg kjenner til, aldri slapp til i Tempo.»
«Det var ikke min hensikt å provosere noen - kun å påpeke at Franquin, som sikkert er en dyktig serieskaper, ikke er så stor for dem som er mindre opptatt av europeiske non-Tempo serier.»
«[Seriene til Goscinny] har i det minste gått i Tempo og er vel således å oppfatte som klassikere [...].»
Så Sigvald liker Tempo. Han set Tempo så høgt at han bruker korvidt ein serie har stått på trykk der som ein målestokk på korvidt ein europeisk teikneserie er bra eller ikkje. 
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.11.2005, 22:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.