Andeby Online > Diskusjonsforum > Ebay
Gå tilbake til forumoversikta ...

Sitter her og ser på noen auksjoner på Ebay, og la merke til følgende:
På noen av auksjonene, byr samme kjøper over seg selv gjentatte ganger, selv om ingen andre går over ham. Er det noen som vet hvorfor mange gjør dette?
Hvis man er interessert i gjenstanden, er det jo litt merkelig å presse prisen opp selv.
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 11:36 av Olaf Moriarty Solstrand
Eivind
21 år, Oslo
06.09.2005, 16:02

Det kan være at kjøper ønsker å sette opp maksprisen sin og at det av en eller annen grunn går en cent eller no opp for hver gang kjøper gjør det??... ellers er det vel bare svindel. Er forvøvrig en masse tråder om eBay-auksjoner;-)
Pocket
25 år
06.09.2005, 16:28

DonAnd skreiv:
Kva har dette med Disney å gjere?
Har kanskje ikke noe direkte å gjøre med Disney, men jeg følger med på to auksjoner(se under), og syns det er litt irriterende at en kjøper presser prisen oppover hele tiden. Vurderer å legge inn bud selv, så derfor lurte jeg på om noen av dere kanskje hadde en anelse om hvorfor noen gjør dette.
Her er forøvrig auksjonene:
http://cgi.ebay.com/CARL-BARKS-Fine-Art-of-Walt-Disneys-Donald-Duck-152_W0QQitemZ6557548374QQcategoryZ3987QQrdZ1QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.com/WALT-DISNEYS-UNCLE-SCROOGE-McDUCK-by-CARL-BARKS-1st-Ed_W0QQitemZ6558193535QQcategoryZ3980QQrdZ1QQcmdZViewItem
Trykk på "Bid History", så skjønner dere sikkert hva jeg mener.
Innlegget blei sist redigert 06.09.2005, 16:49 av Eivind
Eivind
21 år, Oslo
06.09.2005, 16:48

Eivind skreiv:
Hvis man er interessert i gjenstanden, er det jo litt merkelig å presse prisen opp selv.
Det er ikke det som skjer. La oss si at du vil kjøpe noe for maks 100 og utropsprisen er 40. Du legger inn ditt bud på maks 100, men objektet står fortsatt til salgs for 40 med ditt bud som det eneste gyldige (men INGEN vet at du er villig til å gi 100). Deretter kommer noen og byr 50, hva skjer da ? jo ""første"" budet gjelder og siden du var først til å by 50 (over 40 og mindre enn 100) vil du stå med ett bud på 50. Hvis noen andre prøver med 60 skjer det samme igjen. Da vil du stå med tre bud, ett på 40, ett på 50 og ett på 60 til slutt. Dette skjer inntil noen byr ""over"" din minstepris.
Lese bruksanvisningen er forresten bestandig lurt, tenkt på det ??
http://pages.ebay.com/help/index.html?ssPageName=h:h:help:US
Og dermed har jeg sagt det jeg skulle si om dette ganske så utenfor andeby temaet, men det er sikkert andre som vil fylle ut detaljene.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 06.09.2005, 16:53 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
06.09.2005, 16:52

Pocket skreiv:
Det kan være at kjøper ønsker å sette opp maksprisen sin og at det av en eller annen grunn går en cent eller no opp for hver gang kjøper gjør det??... ellers er det vel bare svindel. Er forvøvrig en masse tråder om eBay-auksjoner
Ikke vet jeg
Syns bare det virker litt rart å overgå sitt eget bud med 100 $.
Søkte etter ebay-diskusjoner først, men så først nå at jeg søkte på hele siden, og ikke i forumet! Beklager det! 
Eivind
21 år, Oslo
06.09.2005, 16:53

Eivind skreiv:
Pocket skreiv:
Det kan være at kjøper ønsker å sette opp maksprisen sin og at det av en eller annen grunn går en cent eller no opp for hver gang kjøper gjør det??... ellers er det vel bare svindel. Er forvøvrig en masse tråder om eBay-auksjoner;-)
Ikke vet jeg:) Syns bare det virker litt rart å overgå sitt eget bud med 100 $.
Søkte etter ebay-diskusjoner først, men så først nå at jeg søkte på hele siden, og ikke i forumet! Beklager det! :)
Neida, det er som MikroMidas sier;)
Pocket
25 år
06.09.2005, 16:54

Pocket skreiv:
Neida, det er som MikroMidas sier
Lese bruksanvisning **først** ??? 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 06.09.2005, 16:56 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
06.09.2005, 16:55

MikroMidas skreiv:
Pocket skreiv:
Neida, det er som MikroMidas sier
Lese bruksanvisning **først** ??? 
Jada, burde vel gjort det.Tenkte det var like greit å spørre her, men skal passe på å lese bruksanvisningen først neste gang!
Eivind
21 år, Oslo
06.09.2005, 16:58

MikroMidas skreiv:
Og dermed har jeg sagt det jeg skulle si om dette ganske så utenfor andeby temaet, men det er sikkert andre som vil fylle ut detaljene.
Og i og med at det var jeg som hadde første budet på den ene boken (og fortsatt har høyeste budet så lenge det varer) kan jeg bekrefte at MikroMidas fremstilling er korrekt, og at det er slik en auksjon fungerer.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
06.09.2005, 18:10

Drikaton skreiv:
MikroMidas skreiv:
Og i og med at det var jeg som hadde første budet på den ene boken (og fortsatt har høyeste budet så lenge det varer) kan jeg bekrefte at MikroMidas fremstilling er korrekt, og at det er slik en auksjon fungerer.
Hehe, om du vinenr den Donald Duck boka så må du skrive litt om den da;)
Pocket
25 år
06.09.2005, 18:19

Eivind skreiv:
Sitter her og ser på noen auksjoner på Ebay, og la merke til følgende:
På noen av auksjonene, byr samme kjøper over seg selv gjentatte ganger, selv om ingen andre går over ham. Er det noen som vet hvorfor mange gjør dette?
Kanskje dette skjer for å motvirke dumping og underprising?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2005, 00:23

Drikaton skreiv:
Dessverre for din del kom det vel ett par andre j#"#¤ med alt for mye dollar og ikke noe behov for å drive prisdumping på banen.
MikroMidas
45 år, Trondheim
13.09.2005, 14:11

MikroMidas skreiv:
Drikaton skreiv:
Dessverre for din del kom det vel ett par andre j#"#¤ med alt for mye dollar og ikke noe behov for å drive prisdumping på banen.
Det viktigste er å delta, er det noe som heter 
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
13.09.2005, 14:28

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.