Andeby Online > Diskusjonsforum > Jakten på Tempelridderskatten . mer facts
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg har spurt Don Rosa flere spørsmål omkring "Jakten på Tempelridderskatten".
Om den hellige gral og den hellige ark sier han:
------------------------------------
For one thing, The Holy Grail was very ordinary looking in the Indina Jones film, which served that story's purposes, but it would not serve mine. I needed a fancy goblet, especially because we were giving the local editors the option to change the script (if they thought I was being sacrilegious) to it being just a valuable treasure that Donald regrets breaking. But, I *did* use the Indiana Jones version for how I drew the Ark because that's the *only* visual representation of that which anyone has ever seen and otherwise readers would never know that's what that thing in my story is supposed to be... even though it's not important to the story that that's what I imply. Anyone can see a goblet and know it's the Grail. But nobody knows what an "Ark" is or what it looked like.
Om bruken av ordet "Langtvekkistan" I rute 4 på side 5 I den norske utgaven sier Don Rosa:
Without checking, I imagine I did say something like "Timbuktu" [Hvilket da også brukes I den svenske utgaven]. The Nephew is being sarcastic. He's emphasizing the idea that they have no reason to believe that the treasure is anywhere nearby... perhaps they'll only find a clue that will send them to some other location at the ends of the world.
Vi ser altså at den norske oversetteren har slurvet en smule. Vet han kanskje ikke at Don Rosa ikke bryr seg nevneverdig om fantasiland som "Langtvekkistan"?
Don Rosa medgir også at det er han som har lansert Bust de Hodes fornavn "Maurice" og at i hans versjon heter han nå altså "Maurice Matressface" på originalspråket.
Sigvald
Sigvald Grøsfjeld jr.
08.03.2004, 17:45

Jeg lurer på hvorfor tempelridderne ikke tok med seg de vises sten når de tok den hellige gral og andre skatter!
Og hva er det guttene får øye på i den gullkista i den siste ruta?
Å je ska singe ei lita vise åt dei, je!
Mats
20 år, Kongsvinger
08.03.2004, 19:40

Sigvald Grøsfjeld jr. skreiv:
"Vi ser altså at den norske oversetteren har slurvet en smule. Vet han kanskje ikke at Don Rosa ikke bryr seg nevneverdig om fantasiland som "Langtvekkistan"?"
At Don Rosa må tåle ei slik utbytting, er ein ting. Eg synest det er verre at ALLE ANDRE manusforfattarar må gjennomgå dette KVAR GONG dei leverar ei historie. Til dømes snakka Donald på telefonen med eit kontor i Langtvekkia eller Langtvekkistan i "World Wide Witch" av Blum/Branca (hugsar ikkje norsk tittel no, men det var DD&Co 47-01). I den amerikanske utgåva stod det "Melbourne".
Var det ikkje i sumar vi fekk ei Van Horn-historie der Donald måtte emigrere til Langtbortia? I originalutgåva stod det "Bolivia".
Dette er noko alle manusforfattarar må tåle i Noreg heile tida. Ganske frustrerande, ja.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.03.2004, 19:58

Mats skreiv:
"Og hva er det guttene får øye på i den gullkista i den siste ruta?"
Antagelig steintavlene med De Ti Bud, siden det i følge bibelen er innholdet i Paktens Ark.
Saturos
19 år, Stavanger
08.03.2004, 20:58

Saturos skreiv:
Antagelig steintavlene med De Ti Bud, siden det i følge bibelen er innholdet i Paktens Ark."
Jøss, det var det sikkert. Jeg lurte også på hva i all verden det var guttene fikk øye på. Don Rosa har uttalt at han ikke ville lage en serie om Den Hellige Gral, siden den skatten er for mye forbundet med religion, og religion ikke passer inn etter Disneys retningslinjer, selv om du kan se kirker eller moskeer som bakgrunnstegninger. Men Paktens Ark og Den Hellige Gral er alt for forbundet med religiøsitet og Bibelhistorie til at Rosa kunne laget noen fullverdig historie ut av det. Skjønt det er jo også religion som ligger bak legenden om Tempelridderne.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
08.03.2004, 21:20

Nok en ting jeg ikke helt har skjønt:
Denne tempelridderskatten - pengene må da vel tilhøre de menneskene som har satt dem inn i banken? Eller er alt sammen profitt?
Mats
20 år, Kongsvinger
08.03.2004, 21:27

Både ja og nei, dei tjente nok penger på krig men eg trur dei tjente mest på bankdrift , renter , etableringsavgift, årsavgift og diverse andre saker !
[img src="http://www.home.no/ce88/neon.gif"]
krister
17 år, Sula
08.03.2004, 21:44

Var det ike galt gjort å stjele alle de skattene fra Salomos tempel?
Mats
20 år, Kongsvinger
08.03.2004, 21:46

Mats skreiv:
"Nok en ting jeg ikke helt har skjønt:
Denne tempelridderskatten - pengene må da vel tilhøre de menneskene som har satt dem inn i banken?
Vel, de er nok litt vanskelige å spore etter 500 år...
Sigvald
Sigvald Grøsfjeld jr.
08.03.2004, 21:47

Mats skreiv:
"Var det ike galt gjort å stjele alle de skattene fra Salomos tempel?"
"stjele"? Salomo var jo daud mange tusen år tidlegare.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.03.2004, 21:48

Sleipe-Simon skreiv:
Don Rosa har uttalt at han ikke ville lage en serie om Den Hellige Gral, siden den skatten er for mye forbundet med religion, og religion ikke passer inn etter Disneys retningslinjer, selv om du kan se kirker eller moskeer som bakgrunnstegninger. Men Paktens Ark og Den Hellige Gral er alt for forbundet med religiøsitet og Bibelhistorie til at Rosa kunne laget noen fullverdig historie ut av det.
-----------------
Helt korrekt. Det er derfor disse hellige relikviene er en del av en større skatt - tempelriddernes skatt - jfr. den teksten Olaf la ut her for en tid tilbake.
Sigvald
Sigvald Grøsfjeld jr.
08.03.2004, 21:49

Olaf skrev:
"stjele"? Salomo var jo daud mange tusen år tidlegare.
Ja, men som guttene sier i de Vises Sten: Skattene tilhører Kreta og ikke Donald (i dette tilfellet tempelridderne).
Mats
20 år, Kongsvinger
09.03.2004, 20:52

Stemmer.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
10.03.2004, 10:42

Sleipe-Simon skreiv:
"Men Paktens Ark og Den Hellige Gral er alt for forbundet med religiøsitet og Bibelhistorie til at Rosa kunne laget noen fullverdig historie ut av det. Skjønt det er jo også religion som ligger bak legenden om Tempelridderne."
Hva er Paktens Ark? Hva står skrevet i den?
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
11.03.2004, 22:13

Heisann. Jeg var bortreist i noen dager og har ikke kunnet henge meg på diskusjonen her. Det som interesserte meg var nettopp Den hellige gral og Paktens Ark, og jeg ser at en del alt har hatt en diskusjon om disse.
313DD:
"Er ikke det den kista hvor Moses hadde de ti bud"
Jo, det stemmer. I følge Bibelen er Paktens Ark en slags kiste hvor Gud befalte Moses om å oppbevare De 10 bud.
MEN det som jeg stusset litt over var at Ole, Dole og Doffen faktisk tok på Paktens Ark. Hvis vi leser i 4. Mos. 4,15, om at noen skal bære Paktens Ark "men de må ikke røre ved det hellige, så de mister livet." Altså dør man dersom man rører ved Paktens Ark, dersom man skal tolke Bibelhistorien som faktahistorie (noe som neppe kan gjøres i en Disney-historie). Selvfølgelig kan Ole, Dole og Doffen ikke dø i en Disney-historie, men på den annen side vil det jo være en motsigelse mot Bibelhistorien (for de som tolker historien som faktahistorie). For å sette det på spissen: Kan man bruke Disney-historier til å motsi religiøse spørsmål?
Jeg har sendt en mail til Don Rosa om hva han mente med å vise Ole, Dole og Doffen når de åpner Paktens Ark, og han svarte:
"It's just a joke.
Besides... nowhere in the story does it say that is the Ark. That's the readers' assumption."
Videre skriver han:
"No one has the slightest idea what the Ark was much less what it looked like."
Dessuten denne her, sakset fra Don's mail til Sigvald:
"But nobody knows what an "Ark" is or what it looked like."
Vel, dette kan ikke stemme helt. I 2. Mos. 25, 10-20 kan vi lese en detaljert beskrivelse av Paktens Ark (eller lovkista) slik Gud vil den skal se ut. I vers 16 leser vi også at kista skal brukes til å oppbevare loven.
Jeg har latt være å maile Don Rosa igjen om dette fordi jeg vil nødig virke for masete. Men dette er altså min oppfatning av saken.
Dessuten var det ganske artig å se Donald når han får vite at han knekte Den hellige gral. Han sier "Æh... beklager!". Man trenger vel egentlig ikke lure på hvem det er han beklager til her...? Og så har vi kommentaren til en av nevøene om å forvandles til en saltstøtte. Ble det litt for mye religion på Donald i denne sekvensen?
Vel, det var innlegget mitt... Kommentarer?
Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.
Arnstein
28 år, Klepp
12.03.2004, 01:44

Arnstein skrev:
Ble det litt for mye religion på Donald i denne sekvensen?
Synes egentlig ikke tempelridderne og den hellige gral har så mye med religion å gjøre. Tempelridderne er tross historie. De eksisterte.
Den hellige gral nevnes, såvidt jeg husker, ikke så mye i bibelen. Det er mer en myte med religiøst opphav!
Det ville vært verre hvis Donald & Co lette etter gralen i Jerusalem eller noe slikt, med mer direkte anvisninger til bibelen og bibelske steder!
Oziris
25 år, Sola
12.03.2004, 17:03

Arnstein skreiv:
"Dessuten var det ganske artig å se Donald når han får vite at han knekte Den hellige gral. Han sier "Æh... beklager!". Man trenger vel egentlig ikke lure på hvem det er han beklager til her...? Og så har vi kommentaren til en av nevøene om å forvandles til en saltstøtte. Ble det litt for mye religion på Donald i denne sekvensen?"
Njah.. tviler på at småungene forsto sammenhengen mellom graler og saltstøtter i dette tilfellet. Og de har sikkert ikke peiling på paktens ark heller.
Ole, Dole og Doffen ikke bare tok på arken, de ÅPNET den. Det er vel ikke det tryggeste man skal gjøre, om man skal tro Raiders of the Lost Ark. Men ODD hadde sikkert ikke sett den filmen (ihvertfall ikke hvis historien foregår på 50-tallet.)
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
12.03.2004, 18:47

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.