Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andebys lokalisering

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andebys lokalisering

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

For å sitere the King of the Delta Blues, Robert Johnson: Back to the land of California, to my sweet home Chicago. Amerikans geografi kan være vanskelig. Selv om man har turnert i både California og Chicago. :)

Men, Mikke Mus og Donald Duck bodde, som Hr Solstrand har slått fast (hey, han er Disneys mann ikke? hvor er stamtreet som plasserer Olav S under Don R?) ikke så alt for langt fra hverandre. Tør jeg nevne Steamboat Willie? Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, Andeby ligger ved Mississippi, kanskje litt nordøst for St. Louis. Hvis det da ikke er St. Louis, hvilket gamle tegnefilmer faktisk kan tyde på. Stikkordet her er arkitektur.
Gammel Andeby er v e l d i g Fransk koloni-aktig. Som St. Louis.

Og det løser gåten med Dollys påståtte finere avstamning, det bodde mange utfattige gamle aristokrater i St. Louis slummen på 20-30 tallet. Store navn, små hus og tomme lommebøker. Og døtre med mange barn (Dolly har jo 6 unger. Som vi vet om).

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

23.08.2005, 03:19

176-761 skreiv:

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, Andeby ligger ved Mississippi, kanskje litt nordøst for St. Louis. Hvis det da ikke er St. Louis, hvilket gamle tegnefilmer faktisk kan tyde på. Stikkordet her er arkitektur.

Det har du faktisk helt rett i. St.Louis var vel en litt større by realtivt sett på den tiden de filmene ble laget også. Men dette strider nok mot den ene fulle og komplette sannhet

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

23.08.2005, 09:44

176-761 skreiv:

For å sitere the King of the Delta Blues, Robert Johnson: Back to the land of California, to my sweet home Chicago. Amerikans geografi kan være vanskelig. Selv om man har turnert i både California og Chicago. :)

Men, Mikke Mus og Donald Duck bodde, som Hr Solstrand har slått fast (hey, han er Disneys mann ikke? hvor er stamtreet som plasserer Olav S under Don R?) ikke så alt for langt fra hverandre. Tør jeg nevne Steamboat Willie? Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, Andeby ligger ved Mississippi, kanskje litt nordøst for St. Louis. Hvis det da ikke er St. Louis, hvilket gamle tegnefilmer faktisk kan tyde på. Stikkordet her er arkitektur.

Og det løser gåten med Dollys påståtte finere avstamning, det bodde mange utfattige gamle aristokrater i St. Louis slummen på 20-30 tallet. Store navn, små hus og tomme lommebøker. Og døtre med mange barn (Dolly har jo 6 unger. Som vi vet om).

Jeg har en enda villere teori: Andeby lå opprinnelig i Missisipi-området, men på 1940-tallet bestemte Skrue seg for å flytte hele byen over til California(han hadde jo råd til det). Det er jo et sterkt sørstatspreg på de tidlige seriene/filmene fra 1930-tallet, men på 1940-tallet er det så godt som forsvunnet, både geografisk og sosialt. Da er det den californske livvstilen som preger Andeby.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

23.08.2005, 23:29

Jeg må bare takke MikroMidas, endelig en som ser hvor de virkelig gamle (og dårlige) Disneyfilmene henter inspirasjon fra. Og tør si det.

Men hvorfor, må Andeby ha flyttet? Donald bor i Suburbia, men Suburbia for lavere middelklasse oppstod etter WW2 (se "The End of Suburbia (Mike Ruppert, Barrie Zwicker)"), hvilket stemmer godt med Donald Ducks inntreden i samme. Og det interessante med Suburbia, er at det ikke spiller noen rolle hvor i USA Suburbia ligger, its all the same.

The American Dream.
Og den vil ikke vare lenge. Når bensinprisen i USA Virkelig begynner å stige, trolig i løpet av 2006 ifølge analytikere som skal ha greie på denslags, er Suburbia dødsdømt. Hva gjør Donald da?

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

27.08.2005, 00:59

Skrue flyttet nok Andeby fordi det bar bedre naturressurser på vestkysten enn i sørstatene? Legg merke til at det også snør i Andeby.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

27.08.2005, 02:13

Nå beveger vi oss langt utpå her sigvald, men jeg kan ikke riktig se for meg hvordan presidenten i USA kan påvirke mengden av olje som finnes i midtøsten.

Bush tror kanskje på en gud, men han innrømmer å være medlem av Skull and Bones, så hvilken Gud han tror på er i høyeste grad åpent for diskusjon. Om enn i andre fora enn dette. Men en ting er sikkert, Sigvald. Det er en Gud du ikke leser om i Bibelen.

Hvilket leder over til en annen alvorlig ting, Don Rosas mildest talt bizarre historie "jakten på tempelridderskatten". Det, er frimurer mat, tøv og tull, men her kjører altså Egmond møkka rett inn i unge sinn. Dette er frimurer versjonen av tempelridderordenens fall.

Hvorfor slipper svineri som dette gjennom? Historien er full av frimureri, eller for kristenfolket (selv er jeg for tiden ateist) ren og pur satanisme, studer symbolene i denne historien, se på bildene, denne historien er intet mindre enn gamleeriks (Satans) våte drøm!!!

I gamle dager, da jeg var ung, og dum, syntes vi "Varg Vikernes" var en storkjefta wannabe, og frimurerne en barnehage for voksne. Jepp, jeg var dressed in black. Vi vet alle hvordan det gikk med Varg, og noen av oss, dvs vi som kom oss ut, synes det er på tide å skifte fokus fra barnehager for voksne, som frimurerlosjen og dens medlemmer, til barnehager for barn. Og at slik møkk som jakten på tempelridderskatten slipper gjennom, er rett og slett avskyelig.

Det er en quasiokkult historiefortolkning, som du finner i to miljøer i våre dager.
I frimurerlosjen, og i nazimiljøet. Hva blir det neste? skal Donald finne Ultima Thule? I så fall, la Don Rosa komme til meg og jeg skal fortelle ham hvor søpla (se over) hevder at Ultima Thule ligger. Og det er ikke en base på Grønland.

Skummet gjennom historien igjen, og nå er jeg sint. fy, for svineri.

(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

28.08.2005, 06:38

Så så. Tør jeg nevne at Donald-historiene faktisk er FIKSJON? Når den erkjennelsen har sunket inn (og når du har fått en kald dusj) håper jeg du innser at dette raseriutbruddet er like legitimt som frustrasjonen over at Saurons onde makt får stadig større innflytelse over Midgard! :-)

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 30.08.2005, 01:34 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

28.08.2005, 07:47

176-761 skreiv:

Kan jeg bare få spørre: Hvilke unger?? I hvilken historie medvirker disse ungene? Opplys meg!

Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

01.09.2005, 10:41

krice skreiv:

Kan jeg bare få spørre: Hvilke unger?? I hvilken historie medvirker disse ungene? Opplys meg!

Først og fremst må du ta alt denne karen skriver med ei klype salt. 761 bruker ein del humor i innlegga sine. :-)

Men, for å sitere meg sjølv i tråden "HAR DOLLY STAMTRE":

Kjente slektningar av Dolly Duck:

- **Donald** **Duck** er visstnok gift med ho i filmen "How to have an accident at work" (1954). Ser ikkje bort frå at eit slikt ekteskap òg forekjem i andre filmar. Dei har òg i same film ein **ikkje** **namngitt** **son.**
http://disneyshorts.toonzone.net/years/1959/howtohaveanaccidentatwork.html

- I den brasilianske historia "O casamento de Pato Donald" (S. Rodrigues, L. Podavin, E. Miyaura, R. Fukue & J. de Andrade, 1987) drømmer Donald at han og Dolly gifter seg, og i draumen får dei **sekslingar.** Ein gut, ei jente, ein gut, ei jente og to einegga gutetvillingar.
http://coa.inducks.org/story.php/7/B+870024

[...]

Så Dolly HAR faktisk ein gong hatt seks born på trykk, men det var i drømme, så ...

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 01.09.2005, 12:32 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

01.09.2005, 12:30

OK. Takk for opplysningene!

Olaf Solstrand skreiv:

Først og fremst må du ta alt denne karen skriver med ei klype salt. 761 bruker ein del humor i innlegga sine. :-)

Skal huske dette:o)

Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

01.09.2005, 12:39

Det er morsomt å lese så mange meninger om hvor Andeby ligger... Jeg for min del tror den ligger i Amerika.. Men akkurat hvor i Amerika vet jeg ikke.. Det var jo amerikanere som ¨oppfant¨ Donald & Co, så det høres jo mest sansynlig ut at Andeby ligger i USA ! ! :-)

http://www.home.no/erldahl/Andebyinfo/ (Andre setning)

Innlegget blei sist redigert 05.09.2005, 21:29 av Mickey

Mickey
18 år, Horten

05.09.2005, 13:25

DonaldDuck skreiv:

Det er morsomt å lese så mange meninger om hvor Andeby ligger... Jeg for min del tror den ligger i Amerika.. Men akkurat hvor i Amerika vet jeg ikke.. Det var jo amerikanere som ¨oppfant¨ Donald & Co, så det høres jo mest sansynlig ut at Andeby ligger i USA ! ! :)

Ikke for å kritisere mannen som driver AndebyInfo, men jeg tviler på at han har mer rett enn andre. Dog er jeg helt enig i det han sier, men bare fordi det står på en nettside om Andeby betyr det ikke at det er den "rette sannhet".

Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!

Asterix
18 år, Sande i Vestfold

19.09.2005, 20:57

DonaldDuck skreiv:

Det er morsomt å lese så mange meninger om hvor Andeby ligger... Jeg for min del tror den ligger i Amerika.. Men akkurat hvor i Amerika vet jeg ikke.. Det var jo amerikanere som ¨oppfant¨ Donald & Co, så det høres jo mest sansynlig ut at Andeby ligger i USA ! ! :)

Jeg holder fremdels på at Andeby ligger i nord-Italia. Slik som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden.
I tillegg til argumentene mine tidliger, viser jeg til denne siden på internett http://www.stud.ntnu.no/groups/skyteskive/andeby.html . Det som står på Internett er sant!

Innlegget blei sist redigert 20.09.2005, 11:52 av Diff

Diff

20.09.2005, 00:00

Diff skreiv:

Jeg holder fremdels på at Andeby ligger i nord-Italia.

Interessant synspunkt, men det er så vidt jeg forstår kun basert på én tilfeldig valgt fortelling. Lite overbevisende, etter mitt syn. Det kan dessuten være verdt å merke seg at diverse (nord-)italienske disney-tegnere (bl.a. Scarpa og Cavazzano) ved flere anledninger temmelig utilslørt har plassert Andeby på USAs vestkyst!

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

20.09.2005, 02:11

http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&traad=1009
hehe Ja, det er nok veldig tvilsomt at Andeby ligger i Stavanger! :-)

Mickey
18 år, Horten

20.09.2005, 18:57

DonaldDuck skreiv:

http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&traad=1009
hehe Ja, det er nok veldig tvilsomt at Andeby ligger i Stavanger! :-)

Hehe.....Tvilsomt på det sterkeste!:-)

David H
14 år, Østre Toten

21.09.2005, 19:58

Har akkurat sett Barks selv si at Andeby ligger i **SØR** California ved siden av Disneyland. På tide å gravlegge alle **andre** blasfemiske ytringer om noe annet ? :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

16.01.2006, 19:25

Min oppfatning er at Andeby er lokalisert der byen trenger å være til enhver tid. Fortvilte overseriøse lokaliseringsforsøk gir jeg beng i...

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

16.01.2006, 19:28

Enig med deg, **men** hvis det først skal lokaliseres så er det Barks, Barks og atter Barks vi velger å høre på.

MikroMidas
46 år, Trondheim

16.01.2006, 19:31

Tjaaa og jaaa. Barks plasserte nå Andeby i alle slags klimatiske soner.
Og kanskje bare omdøpte han Burbanks til Duckburg? Dessuten var jo Donald og guttene titt og ofte i Florida selv om det var tvers over kontinentet. Amrikker i nedre middelklasse er da ikke så berømt på å reise for langt på ferie, eller hva?

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

16.01.2006, 19:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.