Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51

Er da flere vers fra sangen som blir brukt i historien.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

21.03.2008, 09:43

Adamant skreiv:

Er da flere vers fra sangen som blir brukt i historien.

Det er vel å ta litt hardt i, og det var sluttpoenget som var poenget. Men jeg kan ta med resten av sangen også: "Mannfolk faller om som fluer når de skuer hennes buer!" Da tror jeg ikke det var med mer av denne sangen.
Jeg har ikke sett Marx Brothers siden 70-tallet og må bare innrømme at jeg ikke hadde noen koblinger her.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

21.03.2008, 10:30

For de som måtte være interessert, finnes teksten som Groucho Marx synger, her:

http://www.reelclassics.com/Movies/Philstory/philstory-lydia.htm

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

21.03.2008, 11:15

Sigvald skreiv:

annders skreiv:

Hei. Er det bare meg, eller er det også noen andre som savner en hall of fame bok der man tar for seg de lange spennende historiene til Carl Barks. Jeg er stor fan av Don Rosa/Carl Barks, og helst ville jeg ønsket meg en Carl Barks bok som inneholdt historier som "The forbidden valley", "voodoo hoodoo", "the golden helmet" Osv...

Disse finner man da i CBSV?

Ja, men det verket er utsolgt, Egmont har desverre ikke skjønt hvor mye de kunne tjent på et andre opplag.
Profitt er jo målet for alle selskap uansett størrelse.

Uansett trist for de av oss som ikke har rukket å få fatt i et abbonment.

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Innlegget blei sist redigert 21.03.2008, 21:33 av Audun

Audun

21.03.2008, 21:32

Helt enig. ... I tilleg ville 15`000 blitt for dyrt for å meg:P Men jeg ser at man kan få tak i Box1 av CBSV på Amazon 95$. Da blir den på Amerikansk, men orginal språket skal visstnok være best, vurderer å kjøpe den dersom ikke Egmont finner ut å gi ut et andre opplag. (Og den blir desto billigere 10 boxer får vær ca 100$, med dagens dollarkurs vil det si 100x5x10= 5000kr får hele sammlingen mot den Norske versonens 15`000).
http://www.amazon.com/Carl-Barks-Collection-Set-1/dp/1603600639/

Men aller helst skulle jeg ønske en HOF bok der man fikk med alle de lange episke historiene til Barks. Ikke noe feil på de korte gags historiene, men det er de lange eventyrene til barks som står meg nermest.

Innlegget blei sist redigert 21.03.2008, 22:23 av Greystone

Greystone
20 år, Stavanger

21.03.2008, 22:20

annders skreiv:

...Da blir den på Amerikansk, men orginal språket skal visstnok være best, vurderer å kjøpe den dersom ikke Egmont finner ut å gi ut et andre opplag. (Og den blir desto billigere 10 boxer får vær ca 100$, ....

Det er nok bare en myte at originalspråk er best. Det er riktignok best som kilde, eller dersom det tilfeldigvis er ditt morsmål.
Vær også opmerksom på at det tilkommer en masse porto på amerikanske bøker. Opplaget på det norsk CBSV er nok altfor lavt.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Innlegget blei sist redigert 21.03.2008, 22:49 av Øyvind Braaten

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

21.03.2008, 22:45

Øyvind Braaten skreiv:

Men jeg kan ta med resten av sangen også: "Mannfolk faller om som fluer når de skuer hennes buer!" Da tror jeg ikke det var med mer av denne sangen.

Jo, det var det. Donald siterte fleire vers frå denne sangen gjennom heile historia. I tillegg til «Mannfolk faller om som fluer» hugsar eg «Der går Hannibal på elefanttur over fjellet // Bak ham går Napoleon med kaker han vil selge» og «Lydia, å Lydia, hun viser deg omkring // Hun har hele atlaset på kroppen // for en krone får du se Paris eller Beijing // For en femmer får du Sukkertoppen».

Det er nok bare en myte at originalspråk er best.

Det er det på ingen måte. Derimot varierer dette noko frå person til person. Dei fleste som leser ein tekst vil ønskja å lese teksten nøyaktig slik forfattaren meinte den, og det er eit uomtvisteleg faktum at svært mykje går tapt i ei oversetjing. Av og til kan ein vera heldig med å finne ei god oversetjing, men dei er det svært få av, spesielt når det kjem til norske Disney-teikneseriar.

Sjølvsagt er det store unntaket når ein ikkje forstår originalspråket, eller når ein forstår originalspråket så dårleg at meir går tapt i lesninga av originalspråket enn i oversetjinga. Men det er likevel alltid originalspråket som er det beste språket å lese ting på så lenge ein klarer å forstå det, fordi det er det som ligg nærast opp til forfattarens originaltekst. Og enkelte forfattarar, som Carl Barks, bruker eit så fantastisk språk som nesten fullstendig forsvinner i oversetjinga at det på ingen måte kan hevdast å vera ei myte at Barks' tekst er betre enn oversetjarens.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

22.03.2008, 12:35

Hva? (gisp) påstår du at lærerine Helene C. Kløvstad ikke evnet å oversette Barks på en korrekt måte? ;-) (dobbeltgulp)

BOM -Du er hypnotisert!

Spøkelseskladden
39 år, Sarpsborg

29.03.2008, 21:47

Spøkelseskladden skreiv:

Hva? (gisp) påstår du at lærerine Helene C. Kløvstad ikke evnet å oversette Barks på en korrekt måte? ;-) (dobbeltgulp)

Vivi Aasgard er uten tvil den mest seriøse oversetteren vi har hatt. Bedre enn nåtidens motebetonte oversettelser bestående av latterlige slang-uttrykk.

Helene C. Kløvstad:
Som lærerinne av den gamle skolen var hun et trygt kort å sette på oversettelsen av de amerikanske seriene. Hun sørget for godt språk avpasset alle målgrupper, barn så vel som voksne, og gjorde foreldre trygge på at det ikke var noe galt i å la barna lese seriene!
Hun gav figurene Carl Barks' hadde tegnet norske navn. Hun oversatte Donald Duck & Co til norsk i rundt ti år. Uten henne hadde vi ikke hatt **Skrue**, **Anton** eller **Petter Smart** sNorske navn.

For øvrig må jeg si at jeg ble positivt overrasket over Rosas "Kong Krøsus' skatt", det var en historie jeg ikke hadde lest før. Den sto i Don Rosa bok 6 i HALL of FAME, det er tross alt det denne tråden handler om (Hall of Fame).

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Innlegget blei sist redigert 30.03.2008, 10:08 av Audun

Audun

29.03.2008, 22:14

Spøkelseskladden skreiv:

Kløvstad-oversatt historie skreiv:

Snipp og Snapp er flinke mus.

:-)

blue blue glass moon
under the crimson air

Innlegget blei sist redigert 30.03.2008, 05:34 av Adamant

Adamant
22 år, USA

30.03.2008, 05:34

Adamant skreiv:

Kløvstad-oversatt historie skreiv:

Snipp og Snapp er flinke mus.

:-)

Amerikanerne er da ikke særlig bedre idet de omtaler dem som chipmunks selv om ekorn heter squirrels. :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 30.03.2008, 17:18 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

30.03.2008, 12:46

Men de ER chipmunks (jordekorn).

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

30.03.2008, 13:03

Sigvald skreiv:

Amerikanerne er da ikke særlig bedre de omtaler dem som shipmunks selv om ekorn heter squirrels. :-)

Har du glemt denne tråden? http://andebyonline.com/forum/530/

(Jeg går selvsagt ut fra du mener chipmunks, og ikke "shipmunks" (og at du mente å lage en skikkelig setning, eller muligens to setninger)) Snipps amerikanske navn (Chip) skulle vel være en liten indikator på at de er nettopp chipmunks - altså jordekorn.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

30.03.2008, 13:07

Det er fordi Snipp og Snapp er chipmunks og ikke squirrels

EDIT: Heisann! Her kom det mange svar på en gang. :-)

ばか! (Baka!)

Innlegget blei sist redigert 30.03.2008, 13:11 av Chrisron

Chrisron
31 år, Tønsberg

30.03.2008, 13:08

Kan forresten også sitere litt fra linken jeg postet:

Most chipmunks construct tunnels and chambers in the ground that have entrances that are well hidden under rocks or tangled bushes. Less typical are those western species that spend a fair amount of their time in trees and sometimes even nest in tree cavities.

Det at Snipp og Snapp som regel bor i trær er altså ikke et problem.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

30.03.2008, 14:34

Adamant skreiv:

Kan forresten også sitere litt fra linken jeg postet:

Most chipmunks construct tunnels and chambers in the ground that have entrances that are well hidden under rocks or tangled bushes. Less typical are those western species that spend a fair amount of their time in trees and sometimes even nest in tree cavities.

Det at Snipp og Snapp som regel bor i trær er altså ikke et problem.

OK!

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

30.03.2008, 17:19

hvis vi ser HOF litt fremmover ... Don Rosa sine 12 plakater som ble utgitt i 2007 sesongen .. de vil bli tatt med i HOF når man kommer hit i den kronologiske rekkefølgen?

Greystone
20 år, Stavanger

30.03.2008, 21:46

Selvfølgelig

Walt Disney.

Audun

30.03.2008, 22:01

Godt å høre :)

Greystone
20 år, Stavanger

30.03.2008, 22:04

Så HOF holder på ennå? Jeg har ikke fått en eneste bok på nesten to år nå, merkelig. Kanskje de ikke likte at jeg sendte tilbake en del av bøkene, den siste jeg avbestilte var den første Don Rosa HOF med Skrues liv, siden jeg allerede har hele samlinga med de historiene på engelsk og norsk. Hvilke har jeg gått glipp av siden da?

Natteravn
29 år, Ringerike

03.04.2008, 00:30

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.