Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54

LS skreiv:

Tror at Gottfredson vil komme i slutten av denne uka.

To av historiene er aldri utgitt i Norge før!
Tre av historiene er bare ugitt i kjempebøkene og en er utgitt to ganger.

Innlegget blei sist redigert 26.03.2007, 23:07 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

26.03.2007, 23:07

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

De har nok ingen skikkelig domkirke (middelalderkatedral) i Tromsø, Olaf. Der har de i stedet Ishavskatedralen.

Sigvald, eg snakker ikkje om Ishavskatedralen, eg snakker om Tromsø domkirke. Det er ei heilt anna kirke. Og ettersom eg passerer nevnte domkirke så godt som dagleg, våger eg hevde at eg kan dette betre enn deg.

OK, beklager misforståelsen. Jeg har nemlig gått marsj forbi Ishavskatedralen og det er den som er motivet på Ishavsbymarsjens medalje - ikke den "domkirken" du snakker om. Forøvrig kobles ordet katedral med ordet domkirke i Wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Katedral

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 26.03.2007, 23:29 av Sigvald

Sigvald
42 år, Stavanger

26.03.2007, 23:25

Sigvald skreiv:

OK, beklager misforståelsen.

Jeg henviser da til signaturen min. :-)

Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!

http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.

Guffen Delbekk
23 år, Halden

26.03.2007, 23:34

Idag kom Gottfredson-boka, så med både den og CBSV blir det nok å kose seg med i påsken. Den neste boken, som tidligere er blitt nevnt er en Barks bok, vil ha sport og idrett i Andeby som tema.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

02.04.2007, 13:29

"Mikke Mus og negergutten Torsdag" har skiftet tittel til "En utdannelse for torsdag". Vi får også oppgitt at akkurat denne historien er "noe forkortet i forhold til Gottfredsons originalhistorie". Jeg vil da ikke ha sensurerte historier i denne bokserien! Jeg vil ha det usensurert!!

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

02.04.2007, 15:27

Uff. Liker de ikke historien, kan de vil trykke noe annet fremfor å sensurere den. Når var det "neger" ble et fy-ord her til lands, egentlig? Halvt år siden?

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

02.04.2007, 15:32

Hallgeir skreiv:

"Mikke Mus og negergutten Torsdag" har skiftet tittel til "En utdannelse for torsdag". Vi får også oppgitt at akkurat denne historien er "noe forkortet i forhold til Gottfredsons originalhistorie". Jeg vil da ikke ha sensurerte historier i denne bokserien! Jeg vil ha det usensurert!!

Jeg var redd for det der da jeg så innholdet i Gottfredson boka og hadde Pippi Langstrømpe og Torbjørn Egner friskt i minne.

Jeg regner med at noen har originalen og gir oss en oversikt over hva det er som ikke lenger er tolererbart i Norge.

Den som har flest dingser når man dør har vunnet!

GPLongford
43 år, Meløy

02.04.2007, 16:27

Chrisron skreiv:

Idag kom Gottfredson-boka

Den er kommet her også. Bra jobbet av Egmont!

Adamant skreiv:

Uff. Liker de ikke historien, kan de vil trykke noe annet fremfor å sensurere den. Når var det "neger" ble et fy-ord her til lands, egentlig? Halvt år siden?

Lenger siden enn det. Ordet skapte i hvert fall en heftig diskusjon her i forumel alt høsten 2004:
http://www.andebyonline.com/forum/i6120/#6120

GPLongford skreiv:

Hallgeir skreiv:

Jeg var redd for det der da jeg så innholdet i Gottfredson boka og hadde Pippi Langstrømpe og Torbjørn Egner friskt i minne.

Nja, norske titler endres da stadig. Selv mener jeg stadig at det var langt verre den gang den solide norske tittelen "Hvem bygger best" ble erstatten med det språklig forvirrede lavmålet "Brua over mudderelva".

Jeg regner med at noen har originalen og gir oss en oversikt over hva det er som ikke lenger er tolererbart i Norge.

Historien er også forkortet i den danske utgaven. I HOF er denne historien på 32 sider. Da er det vel bare å sammenlikne med den 40-sider lange Murry-versjonen som utkom i en av de nyeste bøkene i serien "DD&Co De komplette årgangene".

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 02.04.2007, 17:58 av Sigvald

Sigvald
42 år, Stavanger

02.04.2007, 17:29

Den usensurerte utgaven er å finne i kjempeboken "Vi Minni og Mikke". Jeg sammenlignet denne med HOF og her var det STORE forskjeller, alt som refererer til kannibaler og villmenn er borte, flere lange sekvenser, bl.a. en hvor Mikke vil levere Torsdag til sirkus hvor de allerede har en villmann som er fanget i svarteste afrika, en annen hvor Torsdag vil drepe Klara for å ta hatten hennes.
Jeg synes det er synd at Egmont gir ut den sensurerte og ombrukkede utgaven fremfor å gi oss den usensurerte stripeversjonen. Den sensurerte har vært utgitt flere ganger, også i 1994 som et ekstrahefte til Donald Duck & Co (DDE 1/94)

bingo
38 år, Sandefjord

02.04.2007, 18:28

bingo skreiv:

Den usensurerte utgaven er å finne i kjempeboken "Vi Minni og Mikke". Jeg sammenlignet denne med HOF og her var det STORE forskjeller, alt som refererer til kannibaler og villmenn er borte, flere lange sekvenser, bl.a. en hvor Mikke vil levere Torsdag til sirkus hvor de allerede har en villmann som er fanget i svarteste afrika, en annen hvor Torsdag vil drepe Klara for å ta hatten hennes.
Jeg synes det er synd at Egmont gir ut den sensurerte og ombrukkede utgaven fremfor å gi oss den usensurerte stripeversjonen. Den sensurerte har vært utgitt flere ganger, også i 1994 som et ekstrahefte til Donald Duck & Co (DDE 1/94)

Dette er en form for sensur som virker ganske meningsløs. "Mikke Mus og negergutten Torsdag" er en historie som er så gjennomsyret av rasisme at det virker ganske meningsløst å karakterisere deler av den som verre enn andre og dermed sensurere disse.

I en (tilsynelatende) påkostet utgave som HoF så burde selvsagt denne historien være usensurert. Så kan man heller skrive en innledning der de forkvaklede holdningene forklares ut fra tiden de ble skrevet i osv. - slik det er gjort i bl.a. "Tintin i Kongo" og i "Sprint - 4 klassiske historier".

For meg blir denne boken mer uinteressant når jeg vet at den består av sensurerte serier.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

02.04.2007, 18:52

Jeg sammenlignet også med Murrys versjon av historien (An Education for Thursday, WDC 237-241) som bl.a. var i Komplette Årganger 1961 del VI. Den følger stort sett den originale, usensurerte utgaven til Gottfredson, borsett fra at den selvfølgelig er tegnet av Murry og gjort om til serieformat og ikke stripeformat.

bingo
38 år, Sandefjord

02.04.2007, 19:12

Nestor Burma skreiv:

Dette er en form for sensur som virker ganske meningsløs. "Mikke Mus og negergutten Torsdag" er en historie som er så gjennomsyret av rasisme at det virker ganske meningsløst å karakterisere deler av den som verre enn andre og dermed sensurere disse.

Jeg synes at det er en smule meningsløst å bruke ordet rasisme på denne måten - dette fordi ordet da blir ufarliggjort ved at det blir gjort til noe som like gjerne kan handle om uskyldig uvitenhet, som om ren ondskap. Ditt utsagn impliserer også at Gottfredson, Murry, Barks, Egner, Lindgren, osv. var rasister. Fakta er at de var barn av sin tid, ikke noe verre en det. Ingenting disse har skrevet eller tegnet ble tegnet i pur ondskap - da bør det heller ikke stemples som slikt. Mitt beste råd er derfor at man bør plassere ladde ord som "rasisme" i anførselstegn når de benyttes om arbeider fra en annen tid.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
42 år, Stavanger

02.04.2007, 20:36

Nestor påpeker at hele historien om Negergutten Torsdag er rasistisk sett ut fra dagens perspektiv. Hans poeng, slik jeg oppfatter det, er at det derfor er meningsløst å tro at historien blir stuerein bare man forandrer et bilde eller to, og at dette derfor ikke er noen vits i. Jeg kan ikke se at han nevner Gottfredson, Murry, Barks, Egner eller Lindgren. Jeg kan heller ikke se at han noe sted bruker uttrykket "pur ondskap". Jeg må si at jeg blir litt lei av denne "hvis du mener A, må du nødvendigvis også mene B, C og D"-debattformen.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Innlegget blei sist redigert 02.04.2007, 21:45 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

02.04.2007, 21:33

Hvorfor stoppet HoF i Polen på den fjerde boken?

Eller har den stoppet? Nå er det 4 - 5 måneder siden den fjerde boken kom ut, men som vi har sett tidligere tok det 25 måneder(!) mellom nr. 2 og nr. 4.

Har vi grunn til å tru at HoF virkelig er lagt ned i Polen?

Innlegget blei sist redigert 03.04.2007, 01:32 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

03.04.2007, 01:32

Utrolig nedtur at Torsdag-historien er sensurert. Det setter en liten demper på gleden ved å ha fått en Gottfredsonbok i Hall of Fame.

ばか! (Baka!)

Innlegget blei sist redigert 03.04.2007, 15:02 av Chrisron

Chrisron
31 år, Tønsberg

03.04.2007, 15:02

Nestor Burma skreiv:

"Mikke Mus og negergutten Torsdag" er en historie som er så gjennomsyret av rasisme at det virker ganske meningsløst å karakterisere deler av den som verre enn andre og dermed sensurere disse.

Hm, nå skal jeg innrømme at jeg ikke har lest denne historien siden jeg leste den i Kjempeboken "Vi Minni og Mikke" en eller annen gang på begynnelsen av åttitallet, men det som slo meg da jeg leste denne historien var ikke at den var rasistisk, men at den illustrerte på en treffende måte de konfliktene som kan oppstå når individer fra vidt forskjellige kulturer møtes. Det var i hvert fall dette jeg regnet som poenget med historien, og som humoren i historien var spunnet rundt.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Sigvald her - ordet "rasisme" brukes så mye i tide og utide at den høyst alvorlige betydningen av ordet blir vannet ut - og det er alvorlig. Rasisme - dvs. en oppfatning om at mennesker er mer eller mindre verdt eller intelligente avhengig av hvilken såkalt "rase" de tilhører er en av de mest ufyselige holdninger som noen gang har sett dagens lys. Etter mitt syn tjener man ikke kampen mot rasismen ved å misbruke dette ordet.

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Innlegget blei sist redigert 03.04.2007, 17:01 av Ruben V.

Ruben V.

03.04.2007, 17:00

AAARRGGHH!!! I dag fikk jeg en pakkelapp der jeg ble bedt om å hente HoF 8 - 17. Da ble jeg glad, men så viste det seg at posten stengte klokken ett. Det betyr at jeg må vente til TIRSDAG med å hente bøkene.... PÅSKEN ER ØDELAGT!!!!

borteherfra
15 år, Tromsø

04.04.2007, 17:11

Det var leit... men jeg håper du kan finne trøst i at jeg synes signaturen din er ustyrtelig morsom! :-)

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Ruben V.

04.04.2007, 19:13

Azzout skreiv:

AAARRGGHH!!! I dag fikk jeg en pakkelapp der jeg ble bedt om å hente HoF 8 - 17. Da ble jeg glad, men så viste det seg at posten stengte klokken ett. Det betyr at jeg må vente til TIRSDAG med å hente bøkene.... PÅSKEN ER ØDELAGT!!!!

Jeg begynte også å tvile på Posten/Egmont da boka mi ikke kom til avtalt tid.
Men tror at den skal komme på fredag etter påske.Trodde at min bok skulle komme for 2 uker siden(senere abbonent),skuffet da den ikke var i postkassa.
(Litt of-Topic)Jeg hadde jo vært hos en venn å hadde falt ned i bekken,det eneste som kunne hjelpe da var boka som ikke kom.Da er jeg ialfall sikker på at den kommer,kan trøste deg med at du kan spare noen bøker til en tid å nyte dem på.

Men jeg kan uttale meg om en historie som være med i Barks boka som kommer,i en historie fra 1995-1998 der Donald skal bære en fakkel fra Andeby til Gåseby.
En 4 sider med Amerikansk fotball kan også være med i boka.

Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn

LS
12 år, Hof

04.04.2007, 21:44

LS skreiv:

Da er jeg ialfall sikker på at den kommer,kan trøste deg med at du kan spare noen bøker til en tid å nyte dem på.

Joda, er klar over det, men da har jeg ikke lenger ferie, og da jeg ikke er en slik som kan la bøker ligge blir jeg nødt til å våke et par netter for å få tilfredsstilt lesetrangen...

borteherfra
15 år, Tromsø

04.04.2007, 22:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.