Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Noe å ta tak i?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Noe å ta tak i?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Olaf Solstrand skreiv:

...og bladet inneheld opptrykk av ei god gamal Barks-historie (den der hakkespettane og meisane konkurrerer om å byggja bro over Mudderelva).

På norsk har historien fått ny tittel "Brua over Mudderelva" hvilket sikkert er et forsøk på å spille på filmtittelen "Broen over Kwai" - et poeng som dessverre ødelegges av de bøyningsformene som i det siste er tatt i bruk i bladet. "Broen over Mudderelven" hadde fungert mye bedre i denne sammenhengen.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 09.10.2005, 01:48 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

03.10.2005, 22:51

Sigvald skreiv:

Slikt drar ned kvaliteten på DD&Co og er IMO et glimrende argument for ikke å abonnere på bladet.

**IMO** **????????????????????????????**

Og du snakker om **FORSØPLING** av det norske språg gitt.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 03.10.2005, 23:11 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

03.10.2005, 23:11

Sigvald skreiv:

nymotens språklige lavmålet.... språklig forvirrede mennesker.... språklige forfallet i DD&Co.

Kan du gi et veldokumentert svar der du forklarer hvorfor dette er et språklig lavmål og forfall som språklig forvirrede mennesker bruker, uten å trekke inn egne personlige meninger men kun baserer deg på fakta? Jeg kommenterer vanligvis ikke så mye av denne typen innlegg, men det kan nesten virke som om du nå har brukt opptil flere innlegg kun på å få fram at du ikke liker bruken av hunkjønn i bokmål, og det går an å diskutere hvor mye akkurat det har med Donald å gjøre...

Tommy
24 år, Odda

03.10.2005, 23:44

Tommy skreiv:

Kan du gi et veldokumentert svar der du forklarer ... dette ... uten å trekke inn egne personlige meninger men kun baserer deg på fakta? Jeg kommenterer vanligvis ikke så mye av denne typen innlegg, men det kan nesten virke som om du nå har brukt opptil flere innlegg kun på å få fram at du ikke liker bruken av hunkjønn i bokmål, og det går an å diskutere hvor mye akkurat det har med Donald å gjøre...

Kort fortalt:
a) Dette med språklig forvirring henspiller KUN på den, etter mitt skjønn totalt mislykkede henvisningen til filmtittelen "Broen over Kwai".

b) Jeg synes at den tradisjonelle språkbruken i DD&Co, etc. har vært meget bra som den har vært. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så gjevt å eksperimentere med mer talespråksorinterte former? Det er stor variasjon de norske dialektene mellom derfor synes jeg at skriftspråket bør være mest mulig nøytral og tidløst.

c) Utpreget bruk av hunkjønnsformer i bokmål assosieres ofte med den politiske venstresiden (jfr. Dagbladet, Klassekampen, o.l.).

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 09.10.2005, 01:54 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

04.10.2005, 00:20

Sigvald skreiv:

a) Dette med språklig forvirring henspiller KUN på den totalt mislykkede henvisningen til filmtittelen "Broen over Kwai".

Eg vil faktisk påstå at forlaget **ikkje** har prøvd å henvisa til nokon filmtittel då dei klekte ut tittelen "Brua over mudderelva".

Og, som ein parantes: Folk som bruker "dannet tale" er ikkje nødvendigvis danna sjølv. Og ja, eg tenker på ein konkret person.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

04.10.2005, 00:51

Sølve skreiv:

Sigvald skreiv:

a) Dette med språklig forvirring henspiller KUN på den totalt mislykkede henvisningen til filmtittelen "Broen over Kwai".

Eg vil faktisk påstå at forlaget **ikkje** har prøvd å henvisa til nokon filmtittel då dei klekte ut tittelen "Brua over mudderelva".

Hvilken annen grunn skulle de ha til å endre den gode gamle tittelen "Hvem bygger best"?

Og, som ein parantes: Folk som bruker "dannet tale" er ikkje nødvendigvis danna sjølv. Og ja, eg tenker på ein konkret person.

Kåre Willoch?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

04.10.2005, 03:30

At de endrer tittelen får nå så være, det er ikke verdens undergang med tanke på at historien originalt ikke hadde noen tittel.
Skal man pirke her, så får man heller reagere på hvordan de har oversatt navnet på den brua som Grønnmeisene bygger til "Billy-bru". Originalt heter brua Bailey-bru og oversetteren har antageligvis tenkt på Beetle Bailey, altså Billy da han/hun oversatte. Men dette er nå som sagt pirk, man må ha "spesielle" interesser for å vite akkurat det.

Ellers er jo DD&Co nr. 40 kanskje det beste bladet forsidemessig som er kommet ut i år. Hovedtegninger har relevans til Barks-historien inne i bladet og leken som følger med denne uka er ikke avbildet. Bare det er jo verdt prisen på bladet. Håper å få se mer av det i fremtiden.
Ser at de har tonet det ned i det siste med avbilding av noe du alikevel kan se gjennom plasten, fortsett sånn Egmont.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

04.10.2005, 22:24

Sigvald skreiv:

Hvilken annen grunn skulle de ha til å endre den gode gamle tittelen "Hvem bygger best"?

La først merke til dette i dag, men på forsiden av bladet omtales faktisk historien som "Hvem bygger best?" Av en eller annen merkelig grunn har historien inne i selve bladet fått ny tittel...

Tommy
24 år, Odda

06.10.2005, 04:23

Sigvald skrev:

...donaldistiske fellesskapet - i senere tid ved å bidra med såvel indekseringer som hundrevis av scans til Outducks slik at dere kan sitte i godstolen foran PCen og koste dere med COA-søk på for eksempel Donald Pocket.

Dette skal du selvsagt ha ros for, Sigvald. Du gjør en god jobb. :-)

Innlegget blei sist redigert 07.10.2005, 22:40 av Steinøy

Steinøy
14 år, Gaular

07.10.2005, 22:40

Men jeg synes frekvensen på blader med plakat har blitt lang, skulle det ikke komme hele tretten plakater? Hvor mange er det til nå? Fem eller seks?

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

07.10.2005, 23:44

Var det ikkje sju plakatar?

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

08.10.2005, 00:25

Den utviklinga tråden har tatt etter at eg skreiv det gretne innlegget mitt, òg omtalt som "Bergprekenen", er no moderert bort saman med det innlegget *). Rett og slett fordi eg aldri burde ha skrive det, og utviklinga etter det var forumet blei delt i to leirer der alle krangler med alle. Sorry, skal prøve å framover skjerpe meg slik at vi får eit forum der vi kan diskutere det fantastisk koselege fenomenet Donald Duck & Co i staden for å slenge dritt til kvarandre.

Og Sigvald, til tross for at du har sagt privat på e-post at du set pris på ærlegheit og openheit og difor ikkje har problem med at eg skreiv dette innlegget i det heile tatt, føler eg at det har vore enkelte sure kjensler ute og gått som eit resultat av innlegget mitt. Difor vil eg gjerne berre kome med ei heilt uforbeholden unnskyldning for at eg skreiv det innlegget. Anten du tok deg nær av det eller ikkje; eg gjekk over streken, og skal prøve å unngå at det skjer i framtida.

Har prøvd å svare på hovudideen din i ein ny tråd, og håper at den vil kunne fostre dei positive og konstruktive innlegga som denne tråden aldri klarte å bevege seg i retning mot.

***)** Eitt unntak i denne modereringa: innlegget til DonSon var så koseleg at eg berre ikkje KUNNE fjerne det. Beklager den forvirringa det måtte medføre for nye lesarar at det han svarer på er borte.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.10.2005, 21:40

Olaf, i all beskjedenhet(ta det for det det er verdt)... Er det noen her som **ikke** skal unnskylde seg, så er det du. Hadde dette vært i den mørke middelalderen så hadde to fulle riddere vært på vei mot en borg for å kvitte seg med en viss plagsom biskop for kongen sin... :-D Ære være dem som kjenner den igjen. ;-)

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

08.10.2005, 23:00

Bifaller Einherjes innlegg hundre prosent og vel så det.
The rest is silence. (Og E.: Ære være Sorte Orm! :-) )

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 08.10.2005, 23:51 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

08.10.2005, 23:48

Sølve skreiv:

Var det ikkje sju plakatar?

Åtte, jfr. denne tråden.
http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&traad=500

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

09.10.2005, 00:28

Karamell skreiv:

(Og E.: Ære være Sorte Orm! :-) )

Britannias Mest Nedrige Sønn! :D

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

09.10.2005, 03:00

All ære til Olaf for hans utrettelige innsats for å rydde opp i forumet, og ikke minst for alt hans frivillige arbeid i donaldismens tjeneste! Slikt står det stor respekt av!

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

09.10.2005, 04:20

Loke Aesir skreiv:

Karamell skreiv:

I mangel av noe annet fornuftig å si, slenger jeg meg med i Sorte Orm-fanklubben.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

09.10.2005, 11:23

Vegar skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Karamell skreiv:

I mangel av noe annet fornuftig å si, slenger jeg meg med i Sorte Orm-fanklubben.

A cunning plan indeed! :D

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

09.10.2005, 19:10

Tenkte jeg skulle nevne det. I nr. 42, hører Onkel Skrue på radioen, og der er en av de dårlige nyhetene er at "broen over mudderelva har rast sammen." :-D

Omanga Carl

Magnus Murphy
16 år, Sandefjord

15.10.2005, 11:56

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.