Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

60 år siden Hiroshima

Andeby Online > Diskusjonsforum > 60 år siden Hiroshima

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I anledning dagens 60-års-markering for atombombingen av den japanske byen Hiroshima (6. august 1945) har jeg lest Barks-historien "Donald's Atom Bomb".For dem som ikke har lest denne historien kan jeg kort fortelle at

SPOILER:

Donalds bombe bare sa **poff!** og resulterte i en strålig som medførte at alle i nærheten mistet håret.

Alt i alt en av Barks' dårligere historier i og med at hele plottet er rimelig urealistisk. Jeg tror at en sivilingeniør som Don Rosa kunne beskrevet en atombombe på en langt mer realistisk måte.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 09:37 av Olaf Moriarty Solstrand

Sigvald
41 år, Stavanger

06.08.2005, 03:15

Tok meg den fridom å leggja inn ein spoilertagg i innlegget ditt.

Jeg tror at en sivilingeniør som Don Rosa kunne beskrevet en atombombe på en langt mer realistisk måte.

Historia hadde ikkje vore særleg artig dersom atombomba hadde vore beskrive på ein langt meir realistisk måte. Atombomba er eit forferdeleg grusomt våpen som høyrar til i heilt andre teikneseriar enn dei Carl Barks lager. Carl Barks lagde humoristiske teikneseriar, og det er absolutt ingenting morosamt med atombomber som fungerer slik som atombomber skal fungere.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Innlegget blei sist redigert 06.08.2005, 03:28 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.08.2005, 03:27

Olaf Solstrand skreiv:

Tok meg den fridom å leggja inn ein spoilertagg i innlegget ditt.

Det er helt i orden.

Jeg tror at en sivilingeniør som Don Rosa kunne beskrevet en atombombe på en langt mer realistisk måte.

Historia hadde ikkje vore særleg artig dersom atombomba hadde vore beskrive på ein langt meir realistisk måte. Atombomba er eit forferdeleg grusomt våpen som høyrar til i heilt andre teikneseriar enn dei Carl Barks lager. Carl Barks lagde humoristiske teikneseriar, og det er absolutt ingenting morosamt med atombomber som fungerer slik som atombomber skal fungere.

Det har du for såvidt rett i. Mitt poeng er at det Donald lagde IKKE var noen atombombe i det hele tatt, men en kjemisk sak. A-våpen dreier seg jo om å frigjøre store mengder energi ved å utløse en fisjon av tunge atomkjerner.

Er det forresten noen her som vet hvorfor DD&Co ikke utga denne historien i inneværende nummer i anledning denne markeringen?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 01.09.2005, 13:21 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

06.08.2005, 03:35

Sigvald skreiv:

Er det forresten noen her som vet hvorfor DD&Co ikke utga denne historien i inneværende nummer i anledning dette jubileet?

Eg ser ikkje for meg at eit blad som i hovudsak retter seg mot elleveåringar ser så veldig stor grunn til å markere eit jubileum for eit massedrap.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 06.08.2005, 03:45 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.08.2005, 03:44

Sigvald skreiv:

I anledning dagens 60-års jubileum for atombombingen av den japanske byen Hiroshima (6. august 1945) har jeg lest Barks-historien "Donald's Atom Bomb".

Av hensyn til de 250000 menneskene som omkom som følge av ett av menneskehetens største feiltrinn hadde jeg sett at du brukte ett litt annet ord enn //JUBILEUM// . Dette har med dannelse, og takt og tone å gjøre, tre ord du påberoper deg personlig kjennskap til.

Sikkert. Hva klarer ikke den mannen og det hadde sikkert blitt nok en en knallbra historie. Bare synd at min sivilingeniørkompetanse ikke strekker til for å se humoren i noe så grotesk som dette i det hele tatt.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 06.08.2005, 09:56 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

06.08.2005, 09:56

Sigvald skreiv:

Er det forresten noen her som vet hvorfor DD&Co ikke utga denne historien i inneværende nummer i anledning dette jubileet?

Av og til forundrer jeg meg veldig over deg på grunn av alt du får deg selv til å skrive....

Du foreslo jo til og med at Olaf skulle skrive en festlig fortelling om Donald og tsunamien. Hva blir det neste? Donald i Auzwitch? Eller Donald på dødsmarkene i Cambodia?

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Innlegget blei sist redigert 06.08.2005, 15:12 av Sleipe-Simon

Sleipe-Simon

06.08.2005, 15:08

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

I anledning dagens 60-års jubileum for atombombingen av den japanske byen Hiroshima (6. august 1945) har jeg lest Barks-historien "Donald's Atom Bomb".

Av hensyn til de 250000 menneskene som omkom som følge av ett av menneskehetens største feiltrinn hadde jeg sett at du brukte ett litt annet ord enn //JUBILEUM// . .

Ganke enig med deg der, bortsett fra det du sier om feiltrinn. Atombomben reddet sannsynligvis flere menneskeliv enn den tok. Men, men, jeg vil ikke starte noen diskusjon om dette på et Donald-forum.

Innlegget blei sist redigert 06.08.2005, 15:11 av Sleipe-Simon

Sleipe-Simon

06.08.2005, 15:10

MikroMidas skreiv:

Av hensyn til de 250000 menneskene som omkom som følge av ett av menneskehetens største feiltrinn hadde jeg sett at du brukte ett litt annet ord enn //JUBILEUM// .

Jeg trodde ordet //JUBILEUM// var rimelig nøytralt? Hva er i så fall alternativet "60-års-markeringen"?

Sleipe-Simon skreiv:

Av og til forundrer jeg meg veldig over deg på grunn av alt du får deg selv til å skrive... Du foreslo jo til og med at Olaf skulle skrive en festlig fortelling om Donald og tsunamien...

Feil! En Donald-historie trenger da vel ikke å være festlig eller humoristisk? Jeg så for meg en alvorlig historie der et eller annet sted rammes av en tsunami.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

06.08.2005, 17:55

Sigvald skreiv:

Jeg trodde ordet //JUBILEUM// var rimelig nøytralt?

//Jubileum// betyr //jubelår// eller //jubelfest// for å //feire// at eit rundt antall år har gått. Ikkje mykje å juble over i Hiroshima.

Innlegget blei sist redigert 06.08.2005, 18:19 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.08.2005, 18:19

Sigvald skreiv:

Kva er Don Rosa sivilingeniør i? Kjemi?

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

06.08.2005, 19:17

Sølve skreiv:

Sigvald skreiv:

Han har vel det som på "norsk" heter en batchler-grad som bygg-ingenør..

Diff

06.08.2005, 19:38

Penthworthy skreiv:

Sigvald skreiv:

Jeg trodde ordet //JUBILEUM// var rimelig nøytralt? Hva er i så fall alternativet "60-års-markeringen"?

Jeg tør påstå at bruk av ordet 'markeringen' er litt mer nøytralt enn jubileum, i hvertfall i denne sammenhengen, ja.. ;-)

OK, jeg har nå endret ordbruken i mitt første innlegg i denne tråden.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

06.08.2005, 21:46

Sigvald skreiv:

Feil! En Donald-historie trenger da vel ikke å være festlig eller humoristisk? Jeg så for meg en alvorlig historie der et eller annet sted rammes av en tsunami.

La meg da minne deg om at Donald er ment som en humoristisk tegnerserie og har barn som målgruppe. Eller i det minste er det meningen at både barn og voksne skal kunne ha glede av seriene. Det er nok av katastrofefilmer å se hvis et er hva du er ute etter.

Sleipe-Simon

06.08.2005, 21:51

Diff skreiv:

Hva, BARE Bachelor, det er jaggu ta meg ikke mye Siv.Ing. Det er jo tre år og en vanlig norsk ingeniørgrad og ikke noe annet.

Sleipe-Simon skreiv:

Ganke enig med deg der, bortsett fra det du sier om feiltrinn. Atombomben reddet sannsynligvis flere menneskeliv enn den tok. Men, men, jeg vil ikke starte noen diskusjon om dette på et Donald-forum.

Jeg vil heller ikke diskutere dette på ett Donald forum, men jeg tror at for både deg og meg er ett hvilket som helst menneskeliv like mye verdt uansett. Men det tror jeg personlig ikke at det var for //leader// //off// //the// //free// //world// når beslutningen om å bombe ett såpass sivilt mål ble tatt. Men la oss holde Andeby som atomvåpenfrisone :-)

Sigvald skreiv:

OK, jeg har nå endret ordbruken i mitt første innlegg i denne tråden.

Dessverre er jeg fortsatt ikke fornøyd.

Sigvald Skreiv:

I anledning dagens 60-års-markering for atombombingen av den japanske byen Hiroshima (6. august 1945)...........

Sett med mine øyne er det minnet over de 242.437 uskyldig drepte du **bør** hedre og ikke den feige akten det var å //atombombe// den japanske byen Hiroshima. Mange av de 242.437 uskyldig drepte fikk en meget smertefull død med pinsler som strakk seg over **mange** år. Det er de som bør minnes på en dag som dette og IKKE de som //atombombet// den japanske byen Hiroshima.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 06.08.2005, 22:22 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

06.08.2005, 22:18

Diff skreiv:

Sølve skreiv:

Sigvald skreiv:

Trur no at han lærte mykje om atombomber for å verta bygg-ingeniør, ja.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

06.08.2005, 22:21

Ved hjelp av stor selvbeherskelse prøver jeg og la være å komme med politiske ytringer i dette innlegget, og nøyer meg med å si at jeg hadde funnet det temmelig usmakelig viss DD&co hadde trykt opp en humoristisk tegneserie som omhandlet en "atombombe" i anledning at det er 60 år siden drapene på flere hundretusen uskyldige mennesker.

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

06.08.2005, 22:38

Tilbake til historien "Donald Duck's atom bomb" (les historien her: http://www.geocities.com/SoHo/Easel/4942/che_y1.htm ): Dette er vel en av historiene som enda ikke har vært publisert i Norge, og som vi får se for første gang i CBSV?

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Innlegget blei sist redigert 07.08.2005, 00:15 av Olaf Moriarty Solstrand

Drikaton
46 år, Nittedal

06.08.2005, 23:52

Drikaton skreiv:

Dette er vel en av historiene som enda ikke har vært publisert i Norge, og som vi får se for første gang i CBSV?

Kan ikke huske å ha sett den på norsk før. Men det ser ut som vi må vente litt da bind II som kommer til jul tar for seg 1944/1945 og denne historien kom ut i 1947. Blir nok enten i forsendelse 3 eller 4 at denne historien dukker opp.

Men jeg mener å huske å ha lest en eller annen plass at i ettertid var ikke Barks spesiellt stolt av denne historien. Ikke bare håndverkmessig, men han mente i ettertid at enkelte tema lar en ligge i familietegneserier. Noen andre som har //drømt// dette og eventuellt husker hvor :-)

MikroMidas
45 år, Trondheim

07.08.2005, 10:50

MikroMidas skreiv:

Diff skreiv:

Hva, BARE Bachelor, det er jaggu ta meg ikke mye Siv.Ing. Det er jo tre år og en vanlig norsk ingeniørgrad og ikke noe annet.

Litt of topic:
Ja, det er stor forskjell på en amerikansk "civil engineer" og en norsk "sivilingeniør". Derfor får alle nyutdannede på NTNU nå muligheten til å skrive "Master" på vitnemålet. (kvalitetsreform og internasjonalisering)
Litt of topic slutt.

Diff

07.08.2005, 12:38

Drikaton skreiv:

Tilbake til historien "Donald Duck's atom bomb" (les historien her: http://www.geocities.com/SoHo/Easel/4942/che_y1.htm ): Dette er vel en av historiene som enda ikke har vært publisert i Norge, og som vi får se for første gang i CBSV?

Jeg har lest den i amerikanske CBL. Jeg regner med at dette er en serie som vil bli betraktet som temmelig "politisk ukorrekt" for vår tid.

Sleipe-Simon

07.08.2005, 13:51

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.