Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Den lengste Donald historien?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Den lengste Donald historien?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Som tittelen på innlegget sier: Hvilken historie med Donald eller Skrue som hovedpersoner er den lengste som noensinne er trykket? Uavhengig av om det er i blad, bok, pocket eller album.

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 10:43 av Olaf Moriarty Solstrand

Pocket
25 år

16.07.2005, 03:23

"Jakten på lykkesteinene", med både Skrue og Mikke i hovudrollene, med manus av Bruno Sarda og teikningar av Massimo De Vita og Franco Valussi, er 347 sider lang. Historia står i DP 117 og 118.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.07.2005, 04:37

Olaf Solstrand skreiv:

"Jakten på lykkesteinene", med både Skrue og Mikke i hovudrollene, med manus av Bruno Sarda og teikningar av Massimo De Vita og Franco Valussi, er 347 sider lang. Historia står i DP 117 og 118.

Det er vel heller en saga beståedne av mange mindre episoder - slik som Lo$?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

16.07.2005, 05:00

Tja ... Når spørsmålet er "kva historie er den lengste", synest eg at både "Jakten på lykkesteinene" og "Skrue McDucks liv og levnet" bør kunne reknast som historier. (SMcDLOL kvalifiserer forsåvidt uansett ikkje eingong til pallplassering)

Men om vi luker ut slike historier, er den lengste vi står igjen med som har ender i hovudrolla "Andeby-laget i olympisk form", som står i DP 89.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.07.2005, 05:26

Hva med den historien(glemt navnet) der det hele ender med at OD&D, Donald, Skrue, Petter, Mikke, Minni og Langbein(kan være flere) er på en øy, og har kommet gruppevis? Den har 8 deler og del 8 er i to.

Innlegget blei sist redigert 16.07.2005, 09:17 av David H

David H
14 år, Østre Toten

16.07.2005, 09:01

David McDuck skreiv:

Hva med den historien(glemt navnet) der det hele ender med at OD&D, Donald, Skrue, Petter, Mikke, Minni og Langbein(kan være flere) er på en øy, og har kommet gruppevis? Den har 8 deler og del 8 er i to.

Er det Tåkeøya du snkkar om? Hugsar den serien. Synest det var ein god idé i byrjinga, men etterkvart blei den litt "slapp".

Steinøy
14 år, Gaular

16.07.2005, 10:51

Som jeg skrev i en annen tråd er Tåkeøya-serien på "bare" 114 sider, så den når ikke helt opp.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

16.07.2005, 11:52

Dei er vel neppe dei lengste, men kapittelhistoriar som den pockethistoria om Zodiac-teikna, og den DD&Co-historia om "kulene" må då komme ganske høgt opp på samla sidetal? Ikkje nødvendigvis akkurat dei to, dei var berre dei fyrste eg kom på utover dei som var nemnde. :-)

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

16.07.2005, 12:56

Som sagt er Zodiac-historia 347 sider lang, og den lengste Disney-historia som er laga, dersom vi reknar det som ei historie.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.07.2005, 13:17

Olaf Solstrand skreiv:

Som sagt er Zodiac-historia 347 sider lang, og den lengste Disney-historia som er laga, dersom vi reknar det som ei historie.

Ah, trudde lykkestein-historia var ei anna ei, sorry. :-)

- Illyria

Innlegget blei sist redigert 16.07.2005, 18:20 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

16.07.2005, 13:33

Disse lange historiene som er nevnt i denne tråden (utenom Onkel Skrues Liv og levnet) er de fra pocketbøkene?
Leser ikke pocketbøkene. Hva synes dere, går jeg virkelig glipp av noe ved å ikke lese dem?

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

16.07.2005, 15:01

Pocketbøker, ja. Hm ... som alt anna var vel pocketbøkene betre før. Men eg anbefaler likevel pocketboklesing på det varmaste. Og det er stort sett ein heilt annan type historier enn i bladene (dei er mellom anna ein del lengre, og mange av dei er produsert av eit heilt anna forlag enn vårt heimlege), så du går absolutt glipp av noko - men sjølvsagt er det heilt opp til deg korvidt det er noko du ikkje ønsker å gå glipp av.

Mitt tips er at du blar litt i denne tråden:
http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&innlegg=15767

Der finner du tips om kva nokre her inne synest at er dei beste pocketbøkene. Dersom du aldri har lest pocketbøker, vil eg nok anbefale at du starter med nokre litt eldre i staden for å berre hoppe rett på nummer 298.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.07.2005, 16:03

Har nr. 295 liggende her. Skal prøve å få lest ut den. Blir jo litt nysgjerrige på disse bøkene sidene det blir skrevet så mye om dem her i forumet.
Hva med Sverd og Sandaler, det står ennå massevis av den boka i butikkhyllene, synes du jeg bør lese den????
Skal se om jeg får kjøpt noen av de eldre til uka for å danne meg et bilde av hvordan de er, ser jo at det er stadig opptrykk av eldre bøker.

Innlegget blei sist redigert 16.07.2005, 17:37 av Helen

Helen
Oslo

16.07.2005, 17:33

Helen skreiv:

Hva med Sverd og Sandaler, det står ennå massevis av den boka i butikkhyllene, synes du jeg bør lese den????

Personlig er jeg litt usikker på om den er et godt valg. "Sverd og sandaler" inneholder bare historier som dreier seg om antikken, og det kan bli litt for snevert hvis du vil ha et mer generelt bilde av hva pocketene inneholder. Ingen av historiene i den boken er heller i toppsjiktet blant pocket-historier slik jeg ser det.
I tillegg er det også enkelte eldre historier fra Onkel Skrue i "Sverd og Sandaler", og disse er etter min mening en del dårligere enn pocket-historiene.

Jeg gir for øvrig full støtte til Olafs anbefaling om å ta en titt på tråden om beste pocket-bøker. Der vil du finne det som mange mener er best.
Mer generelt mener jeg personlig at den beste perioden i pocket-historien er CIRKA fra nr.80 til nr.140/150. Dette tror jeg en del er enige i, men ut fra hva jeg har sett på forumet her finnes det også en del folk som setter de aller tidligste pocketene høyest.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

16.07.2005, 17:44

Ha notert meg hva som står i den tråden som Olaf henviste til og de som du anbefaler og skal se hva jeg finner i butikkene. Det blir jo snakk om tid også, hva jeg makter å komme over, det er jo årgangene, HOF og alle bladene pluss litt annen litteratur jeg skal igjennom i min fritid, skulle gjerne hatt ett par timer ekstra i døgnet for å rekke over alt.
Takk iallefall for tipset, skal begynne til uka :-)

Helen
Oslo

16.07.2005, 17:56

Helen skreiv:

Disse lange historiene som er nevnt i denne tråden (utenom Onkel Skrues Liv og levnet) er de fra pocketbøkene?

Kun lykkestein-historia, faktisk, både Tåkeøya og historia om kulene er frå DD&Co. Men pocketbøkene har jo, som andre her har nemnd, generelt langt lengre historiar enn DD&Co.

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

16.07.2005, 18:23

Jeg er redd jeg har rotet det til litt i denne tråden, dere får ha meg unnskyldt :-)
Fint at du sa at Tåkeøya er i DD-blad, ser det er nr. 24/2003 og da står den i hylla her, skal ta en titt på den senere.
Men hva heter den historien om kulene?

Helen
Oslo

16.07.2005, 18:53

Husker ikke hvad den hedder, udover måske Millenium balls eller lignende som Egmonts arbejdstitel - men den gik fra nr. 45/1999 og med spredte mellemrum indtil ldit ind i 2000. Hvorfor dette skulle berettige titlen millenium balls er en helt anden diskussion.
http://coa.inducks.org/comp2.php?lg=2&default_o=1&ser=Millennium+Orb(chapter:1)

Forresten har vi endnu ikke set Cavazzanos lange serie om Drageridderne her i Skandinavien. Den er udgivet som bog i Finland og Tyskland - den blev produceret for Tyskland, og blev så udgivet over 12 numre af deres udmærkede månedsblad Donald Duck Sonderheft.

Men Zodiak'en, som jeg også netop har købt på tysk, må da klart være den længste serie. Og Rosa stikker den vel ikke foreløbig selv om han bliver ved at lave sine tillægskapitler til Skrues Liv (gælder de forresten - skal den længste serie være tegnet på en tidsbegrænset periode eller må man godt fortsætte med at lægge til?

Hvad med dagligstriber? de fylder vel også nogle sider - f. eks. når de er sat op i dag til dag-bøgerne

Remember: It all started with a mouse

Innlegget blei sist redigert 16.07.2005, 20:47 av AC

AC
28 år, Danmark

16.07.2005, 20:41

En annen stor historie er "Sir Mikke og Ridderenes ikke eksisterende ritt".Den er på 162 sider.Så er "Tyven fra Bagdad" lang,115 sider."Krumkakeånden" er på 105 sider.

Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn

LS
11 år, Hof

15.03.2007, 21:49

Også har vi Månedrønn (http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++749-AP), ei historie med Dolly, Donald, Langbein og Skrue i fire deler(?) på til sammen 275 sider. Noen som har lest den og kan si om den er bra eller ikke?

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

15.03.2007, 22:05

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.