Andeby Online > Diskusjonsforum > Favoritt-manusforfattere?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

De fleste donaldister har vel sine favoritt-tegnere, men selv er jeg atskillig mindre bevisst på dem som står BAK historiene - altså manusforfatterne. Selvfølgelig fins det noen eksempler på dyktige tegnere som også skrev ypperlige manus - her er kanskje Barks og Scarpa de beste eksemplene. (Ja da, jeg VET at det fins en fyr som kaller seg Rosa også...). I en annen tråd (Syntetisk klodrisme) ble jeg nylig gjort oppmerksom på Dick Kinneys glitrende innsats som manusforfatter, og nå lurer jeg på om AOL-brukerne har andre forfatter-favoritter dere vil anbefale.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 11:56 av Olaf Moriarty Solstrand
Karamell
40 år, Oslo
13.07.2005, 21:37

Klara Karamell skreiv:
De fleste donaldister har vel sine favoritt-tegnere, men selv er jeg atskillig mindre bevisst på dem som står BAK historiene - altså manusforfatterne. Selvfølgelig fins det noen eksempler på dyktige tegnere som også skrev ypperlige manus - her er kanskje Barks og Scarpa de beste eksemplene. (Ja da, jeg VET at det fins en fyr som kaller seg Rosa også...). I en annen tråd (Syntetisk klodrisme) ble jeg nylig gjort oppmerksom på Dick Kinneys glitrende innsats som manusforfatter, og nå lurer jeg på om AOL-brukerne har andre forfatter-favoritter dere vil anbefale.
Gode manusforfattere:
Carl Barks
Don Rosa
Olaf Solstrand
Lars Jensen
Carl Fallberg
Romano Scarpa
William Van Horn
Marco Rota
og Floyd Gottcfredsom skrev vel også manus?
Rekkefølgen her er tilfeldig
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 14.07.2005, 02:46 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
13.07.2005, 21:57

For min del blir det selvsagt umulig å komme utenom Carl Barks, Don Rosa og Romano Scarpa (nevnt i tilfeldig rekkefølge).
Utenom disse er det også et par andre jeg vil trekke frem.
Jeg vil først trekke frem de som stod bak manus til Mikke Krim-heftene. Jeg lister ikke opp alle, men velger å nevne Spectrum Associates (noen som vet hvem som skjuler seg bak dette navnet, btw?) og spesielt Bob Langhans siden disse står bak klart flest historier.
Ellers har jeg også sansen for Bruno Sarda. Han skapte jo Indiana Beinson, har laget mange gode historier med ham i tillegg til mange andre geniale historier også.
Ellers kunne jeg sikkert listet opp flere italienere, men akkurat når det gjelder manus må jeg innrømme at jeg ikke har god nok kontroll på hvem som har skrevet hva opp igjennom siden det er så mange av dem (og navnene lyder så like).
Det er sikkert mange av dem som rett og slett har gått meg hus forbi også, siden man ikke begynte å offentliggjøre opphavsmenn før LAAAANGT ute i Donald Pocket-serien (og jeg gidder ikke sjekke hele samlingen min i INDUCKS akkurat nå
)
Dette gjelder for så vidt også for det vanlige Donald-bladet.
Til slutt vil jeg også nevne Gorm Transgaard, som jeg anser som den beste (etter Rosa) som publiserer nye historier i DD&Co. Han skriver ikke BARE gode historier, men det skjer veldig ofte.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
Innlegget blei sist redigert 13.07.2005, 23:53 av SvK
SvK
25 år, Bergen
13.07.2005, 23:52

Blant dei som skriver historier i Donald Duck & Co i dag (det er dei eg har absolutt best oversikt over og peiling på) er
Gorm Transgaard,
Kari Korhonen og
ikkje minst Byron Erickson og Don Rosa favorittane mine.
Sarah Kinney,
Janet Gilbert,
Stefan Petrucha,
Lars Jensen og
McGreal-paret er alle dyktige.
Og eg veit at det er fleire andre eg har gløymt.
Generelt er det mykje vanskelegare å få oversikt over kor gode manusforfattarane er, i og med at kvaliteten på manusa varierer mykje meir frå historie til historie enn kvaliteten på teikningane.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
14.07.2005, 00:00

Spectrum Associates består av David O'Connor og Eddie O'Connor ( http://creators.inducks.org/cc1660.html ).
Og støtter veldig opp om Gorm Transgaard.
www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!
Tommy
24 år, Odda
14.07.2005, 00:03

Nesten flaut å innrømme det, men! Jeg har ikke direkte noen favoritt-manusforfatter. Jeg lar tegningene avgjøre om jeg synes det er lesbart.
Hvorfor? Av den enkle grunn; synes jeg ikke tegningene er bra, så er jeg ikke i stand til å lese historien selv om den ble kåret til tidenes beste av samtlige Donald-lesere i verden. 
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
14.07.2005, 00:10

Einherje skreiv:
Nesten flaut å innrømme det, men! Jeg har ikke direkte noen favoritt-manusforfatter. Jeg lar tegningene avgjøre om jeg synes det er lesbart.
Hvorfor? Av den enkle grunn; synes jeg ikke tegningene er bra, så er jeg ikke i stand til å lese historien selv om den ble kåret til tidenes beste av samtlige Donald-lesere i verden. :-)
Mye fornuft i dette.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
14.07.2005, 02:47

Einherje skreiv:
Jeg lar tegningene avgjøre om jeg synes det er lesbart.
Vi er helt på linje. Om så selveste Barks hadde skrevet manus, hadde jeg nok uansett bladd om til neste historie dersom Tello, Perego eller liknende undermålere hadde stått for tegningene.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 14.07.2005, 03:33 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
14.07.2005, 03:29

Klara Karamell skreiv:
Einherje skreiv:
Vi er helt på linje. Om så selveste Barks hadde skrevet manus, hadde jeg nok uansett bladd om til neste historie dersom Tello, Perego eller liknende undermålere hadde stått for tegningene.
Fecchi og delvis Flemming Andersen er verst, p.g.a. håpløs side-layout.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
14.07.2005, 05:17

Sigvald skrev:
Gode manusforfattere:
Carl Barks
Don Rosa
Olaf Solstrand
Lars Jensen
Carl Fallberg
Romano Scarpa
William Van Horn
Marco Rota
og Floyd Gottcfredsom skrev vel også manus?
Rekkefølgen her er tilfeldig
Dette vil jeg give dig fuldstændig ret i, det er goså mine favorit forfattere. Og ja, Gottfredson stod selv for manusarbejdet, men blev dog hjulpet af Hardie Gramatky, Earl Duvall, Al Taliaferro, Ted Thwaites, Bill Wright og Dick Moores, til rentegning.
The wise Little Hen:)
Innlegget blei sist redigert 14.07.2005, 08:57 av Mathias bøgh
Mathias bøgh
18 år, Danmark
14.07.2005, 08:56

Einherje skreiv:
Hvorfor? Av den enkle grunn; synes jeg ikke tegningene er bra, så er jeg ikke i stand til å lese historien selv om den ble kåret til tidenes beste av samtlige Donald-lesere i verden.
Helt enig !! 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
14.07.2005, 09:56

Mange gode forslag som kan støttes her. Jeg vil likevel trekke fram et par forfattere fra 'gamle dager' som sjeldent blir nevnt, og som langt fra får den anerkjennelsen de egentlig fortjener.
Dick Kinney og Carl Fallberg er nevnt, og det er flott at flere begynner å bli klar over disse utmerkete forfatterne.
Bob Gregory. Skrev en rekke utmerkete historier. Kan nevne 'Donald Duck og Sølvpokalen' (16-18/60), 'Onkel Skrue Starter en Ny Forretning' (36-38/60), 'Onkel Skrue og den Gamle Fiolinen' (44-46/60), 'Sargassohavets Hemmelighet' (17/61), og 'Godseklubben Sørpå' (51/61) som eksempler. Gregory tegnet også, men var absolutt best som forfatter.
Vic Lockman. Nok en meget god skribent, som også lagde flere 'nye' figurer på 60-tallet, som Ørnulf Ørn, Newton, Moby Duck og Snipper, Wimson, og sansynligvis mange flere. Eksempler på historier: 'Rørleggerhelten' (35/64), 'Skatten i Aztekland' (3/67), 'Slaget ved Hadrians Mur' (23/67), 'Kong Ogs Jernseng' (33-34/67) og mange flere.
På sitt beste, vil jeg påstå at Greogory og Lockman var like gode som det Barks var på 60-tallet. Barks var dog bedre på 50-tallet.
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
47 år, Bergen
14.07.2005, 10:15

Einherje skreiv:
Enig det er jo blikkfanget for resten, ihvertfall i andeverden. Men blant andre tegneserieforfattere så finnes det gode eksempler på meget gode manusforfattere som klarer å skrive meget bra manus som andre tegner for seg, gjerne flere forskjellige tegnere på samme historien, og det fungerer ypperlig. Men her holder vi oss til ender.
Klara Karamell skreiv:
Jeg er på linje jeg også, men kanskje en litt parallell linje
Jeg husker fra tidlig 70 tall ett par historier med hakkespettene og en to/tre Donald historier blant annet Officer for a day som jeg syntes var meget bra skrevet.
De hadde ikke samme geniale streken som alle de historiene som var merket med "Til glede for nye lesere" men historiene var knallbra og satte meg i samme gode modus. Jeg har jo i ettertid skjønt at det var Barks som var hjernen bak de historiene også og de skilte seg tydelig ut selv om streken var totalt annerledes, men den var kanskje ikke vulgær.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 14.07.2005, 11:51 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
14.07.2005, 11:49

Jag är glad att Dick Kinney redan nämnts för hans Klodrism-manus från 60-talet är bland de mest sanslöst roliga som skrivits för en Disneytidning. Dessutom måste jag nämna Bill Walsh, som skrev Gottfredsons följetonger de sista 10-12 åren (1943-55). Det kanske inte är så många som läst dem (många av dem är rätt svåra att hitta) men Walshs manus är fullproppade med fantastiska sjuka idéer och infall.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
14.07.2005, 12:07

MikroMidas skreiv:
Jeg husker fra tidlig 70 tall ett par historier med hakkespettene og en to/tre Donald historier blant annet Officer for a day som jeg syntes var meget bra skrevet.
De hadde ikke samme geniale streken som alle de historiene som var merket med "Til glede for nye lesere" men historiene var knallbra og satte meg i samme gode modus. Jeg har jo i ettertid skjønt at det var Barks som var hjernen bak de historiene også og de skilte seg tydelig ut selv om streken var totalt annerledes, men den var kanskje ikke vulgær.
Jeg vil tro at historiene du sikter til, ble tegnet av Tony Strobl. Ihvertfall var 'Officer for a Day' tegnet av denne tegneren, og selv om streken hans er forskjellig fra Barks sin, så var Strobl en så dyktig tegner, at han overhodet ikke kunne 'ødelegge' en velskrevet historie. Også Hakkespett-historiene du nevner, vil jeg tro er tegnet av Strobl, da han tegnet noen av Barks sådanne historier tidlig på 70-tallet.
Jeg vil si meg litt enig i de som sier at en god historie kan ødelegges av en svak tegner, da noen av Barks sine Hakkespett-historier ble tegnet av f.eks. den mye svakere tegneren Kay Wright. Jeg leste disse da de kom ut i bladet på begynnelsen av 70-tallet, men de ga meg ikke den samme leser-opplevelsen som tilsvarende historier tegnet av Strobl eller Barks selv, hadde gjort.
Innlegget blei sist redigert 14.07.2005, 12:16 av Halvor
Halvor
47 år, Bergen
14.07.2005, 12:14

Halvor skreiv:
Jeg vil tro at historiene du sikter til, ble tegnet av Tony Strobl. Ihvertfall var 'Officer for a Day' tegnet av denne tegneren, og selv om streken hans er forskjellig fra Barks sin, så var Strobl en så dyktig tegner, at han overhodet ikke kunne 'ødelegge' en velskrevet historie.
Dette var en flott historie. Den ble desverre tegnet på nytt, og litt ødelagt, i 1997 av Dan Jippes. Da den ble utgitt i DD2001-39 ble den så vidt jeg husker hauset veldig opp. Hvorfor ble denne tegnet på nytt, når de allerede hadde en mye bedre 1969-Strobl-versjon?
http://coa.inducks.org/simp.php?lg=7&d1=&d2=Officer+for+a+Day&d4=&creat=&exactpg=&pagel=l
Innlegget blei sist redigert 14.07.2005, 14:48 av Diff
14.07.2005, 14:42

Diff skreiv:
Dette var en flott historie. Den ble desverre tegnet på nytt, og litt ødelagt, i 1997 av Dan Jippes. Da den ble utgitt i DD2001-39 ble den så vidt jeg husker hauset veldig opp. Hvorfor ble denne tegnet på nytt, når de allerede hadde en mye bedre 1969-Strobl-versjon?
http://coa.inducks.org/simp.php?lg=7&d1=&d2=Officer+for+a+Day&d4=&creat=&exactpg=&pagel=l
Daan Jippes har omtegnet nesten alle Barks-historiene som Barks ikke tegnet selv. Jeg har stor sans for det arbeidet Jippes gjør, og er ikke enig i at den ble 'hauset opp'. Som sagt, så gjorde Strobl en god jobb med historien, men jeg liker Jippes versjon enda bedre. Jeg synes det er utmerket at Jippes tegnet disse Barks-historiene på nytt, for han klarer å etterligne stilen til Barks på en ypperlig måte. Kanskje hadde ikke dette arbeidet vært så nødvendig for de historiene Strobl tegnet, men når det gjelder Barks-historier tegnet av svakere tegnere enn ham, er det bra at disse endelig får tegninger som de fortjener.
Mener å ha hørt at Jippes var i ferd med å omtegne Barks-historien Kong Skrue den Første. http://coa.inducks.org/story.php/x/W+US+++71-01//+carl+barks+_
Gleder meg i så fall til å lese denne! Ikke det at Strobl sin versjon ikke var meget god også.
Halvor
47 år, Bergen
14.07.2005, 15:26

Uff, alt for mange favorittar til at det går an å byrja å nemne dei, eigentleg. Barks er den største, Scarpa følger på andreplass. Under der blir det veldig vanskeleg å rangere dei. Trur nok at dei tre neste plassane går til Don Rosa, Marco Rota og William Van Horn - ikkje i den rekkefølgja, men eg klarer ikkje å plassere dei fordi dei alle er så vanvittig gode på kvar sin måte.
Og eit par namn som må nemnast, er Gorm Transgaard, Kari Korhonen, Freddy Milton, John Lustig, brørne Heymans, Janet Gilbert ... folk som verkeleg pustar liv i dagens Disney-seriar og løfter dei ein del over det nivået dei vanlegvis ligg på. Det er mange manus i dag som berre er deprimerande, men dei nemnte namna har ein tendens til å slå til med GENIALE historier ganske ofte.
Det er ganske år eg er veldig dårleg oppdatert på, dog. Det same gjeld nasjonale seriar - eg er sikker på at det finst nokre geniale manusforfattarar i Abril i Brasil som sikkert er på nivå med Rosa og Rota, men eg har jo nesten ikkje lest teikneseriar derfrå, og då blir det vanskeleg. Og Dick Kinney er utan tvil genial, men eg har lest omtrent ingenting som han har skrive, og då er det ikkje lett å leggja merke til han.
Men Barks, Gilbert, Heymans, Heymans, Korhonen, Lustig, Milton, Scarpa, Rosa, Rota, Transgaard og Van Horn må nok bli mi topp tolv-liste pr akkurat no.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
14.07.2005, 17:14

Halvor skreiv:
Daan Jippes har omtegnet nesten alle Barks-historiene som Barks ikke tegnet selv.
Mener å ha hørt at Jippes var i ferd med å omtegne Barks-historien Kong Skrue den Første. http://coa.inducks.org/story.php/x/W+US+++71-01//+carl+barks+_
Gleder meg i så fall til å lese denne! Ikke det at Strobl sin versjon ikke var meget god også.
Jippes håller på att systematiskt teckna om alla de Barks-serier som Barks inte tecknade själv. Personligen tycker jag att han gör ett suveränt jobb. Jag har sett en färdig ruta ur Jippes King Scrooge the First och även om Strobl var en excellent tecknare följer Jippes Barks manus betydligt noggrannare.
germund
34 år, Sverige
14.07.2005, 17:24

Halvor skreiv:
Bob Gregory. Skrev en rekke utmerkete historier. Kan nevne 'Donald Duck og Sølvpokalen' (16-18/60), 'Onkel Skrue Starter en Ny Forretning' (36-38/60), 'Onkel Skrue og den Gamle Fiolinen' (44-46/60), 'Sargassohavets Hemmelighet' (17/61), og 'Godseklubben Sørpå' (51/61) som eksempler. Gregory tegnet også, men var absolutt best som forfatter.
Jag skulle gärna lägga till den suveräna Hjulångaren Pludrik (svenska "Kalle Anka" 24-26/61)!
På sitt beste, vil jeg påstå at Greogory og Lockman var like gode som det Barks var på 60-tallet. Barks var dog bedre på 50-tallet.
Håller helt med!
germund
34 år, Sverige
14.07.2005, 17:34

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.