Andeby Online > Diskusjonsforum > nettradio-program om Barks og Rosa
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Olaf Solstrand skreiv:
Fila er ganske stor og allereie av ganske dårleg kvalitet.
MikroMidas:
Jeg kikket på den utgaven på duckburg og den var på rundt 700 mbyte (VCD) og kvaliteten var, unnskyld meg Pryds elendig
Jep, og jeg er ganske enig. Som jeg skrev i email til Olaf:
For det første er det ret hårdt pakket, da programmet er så langt. Derudover fik jeg en VHS-kopi sendt fra USA (sikkert en kopi af originalen). Den er så blevet konverteret fra amerikansk NTSC-format til europæisk PAL-format (dvs. endnu en kopiering), og derefter er den blevet optaget ind på computeren i DivX-format og derefter konverteret til DVD-format (MPEG2). Altså en del kopieringer/konverteringer. Men man kan se, hvad der foregår, og høre, hvad der siges. Har lagt nogle stills her:
http://inducks.org/temp/rosa-interview1.jpg
http://inducks.org/temp/rosa-interview2.jpg
http://inducks.org/temp/rosa-interview3.jpg
Olaf:
Hugsar ikkje heilt kor stor den er frå den lå ute til nedlasting på duckburg.dk
Jeg mener, jeg havde den i to forskellige størrelser, men de var begge i dårlig kvalitet. Jeg tror dog ikke, at jeg faktisk har disse længere.
Jeg har dog NTSC-båndet, som jeg fik fra USA. Jeg skal prøve, om min videomaskine kan vise NTSC, for hvis den kan, kan jeg låne min fars DVD-optager (han har sådan en af dem, der sluttes til TVet), for så kan processen kortes en hel del ned (NTSC-VHS direkte til PAL-DVD). Skal se, om jeg kan finde VHS-kassetten et sted, selvom den nok ligger i en flyttekasse et sted, så det bliver nok ikke de første par dage...
MikroMidas:
Og ett råmaterialle på 1 og en halv time passer perfekt på en DVD med en meget bra bitrate.
Men det er vel en dobbeltlags-DVD (som fx de fabrikstrykte), ikke? Med mindre man vil give 50-60 kr. pr. skive, kan brændbare DVD-skiver kun indeholde ca. det halve af en typisk trykt DVD (4,37 GB mod 7,95 GB, kilde http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.3 ). Jeg tror også, det dårlige analoge signal gør, at bitraten må være højere for at biholde den samme kvalitet.
Jeg går her utifra at bedre materiale i form av en DVD eller aller helst en DV tape eksiterer av dette.
Jeg tvivler faktisk på, at det er optaget på DV eller DVD. Det er ikke særligt professionelt gjort, så jeg kan godt mistænke, at det er optaget direkte på VHS.
Det eg eigentleg kunne tenkja meg å få gjort her, er å ta kontakt med Elliot om dette og be pent om lov til å trykke opp DVD-ar med dette profesjonelt (altså hjå nokon som trykker DVD-ar profesjonelt) i eit opplag på mange hundre, kanskje tusen ikkje er så urealistisk heller, der ein sjølvsagt lar ein pen del av overskotet gå tilbake til opphavsmannen. (grunnen til at eg spekulerer i så høge tal er at dette MÅ då vera noko som kan ha internasjonal interesse.)
Spørgsmålet er, om det er det værd at gøre //så// meget ud af det. Selv hvis billedkvaliteten var i top, er klippeteknikken stadig nær ikke-eksisterende (flere gange mangler fx starten på spørgsmålene). Jeg ser ikke dette som meget mere end interessant for Rosa-fans, der ikke har noget imod //hvordan// interviewet er lavet.
Thomas Pryds Lauritsen
Innlegget blei sist redigert 13.07.2005, 02:47 av pryds
![]()
pryds
30 år, Danmark
10.07.2005, 21:24

pryds skreiv:
Jeg har dog NTSC-båndet, som jeg fik fra USA. Jeg skal prøve, om min videomaskine kan vise NTSC, for hvis den kan, kan jeg låne min fars DVD-optager (han har sådan en af dem, der sluttes til TVet), for så kan processen kortes en hel del ned (NTSC-VHS direkte til PAL-DVD). Skal se, om jeg kan finde VHS-kassetten et sted, selvom den nok ligger i en flyttekasse et sted, så det bliver nok ikke de første par dage...
Jeg fandt både det amerikanske NTSC-bånd og båndet med kopien i det europæiske PAL-format. Desværre var billedkvaliteten allerede temmelig dårlig på PAL-båndet, så det ville være synd at bruge den til en DVD.
NTSC-båndet ser ud til at være i fin kvalitet (så godt som man nu kan forvente af VHS), men desværre kan min video ikke vise det rigtigt (den viser det i sort/hvid med billedet forskudt på skærmen, men det, man kan se af billedet, står ret skarpt).
Thomas Pryds Lauritsen
![]()
pryds
30 år, Danmark
13.07.2005, 02:38

pryds skreiv:
NTSC-båndet ser ud til at være i fin kvalitet (så godt som man nu kan forvente af VHS), men desværre kan min video ikke vise det rigtigt (den viser det i sort/hvid med billedet forskudt på skærmen, men det, man kan se af billedet, står ret skarpt).
Jeg mener at jeg har gode muligheter for å kopiere dette, konvertere det til PAL og mest sannsynligvis restaurere det litt også. Dårlig klipping er det dessverre ikke noe å gjøre med i ettertid.
Slike eksperter™ synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
![]()
MikroMidas
47 år, Trondheim
13.07.2005, 09:43

MikroMidas skreiv:
pryds skreiv:
Jeg mener at jeg har gode muligheter for å kopiere dette, konvertere det til PAL og mest sannsynligvis restaurere det litt også. Dårlig klipping er det dessverre ikke noe å gjøre med i ettertid.
Jeg kan også spille av og kopiere NTSC men hvis du MikroMidas kan restaurere så hadde jo det vært supert.
![]()
Lars Olav
34 år, Grimstad
13.07.2005, 14:43

Hvordan går det md dette prosjektet, blir det noen DVD på oss ?? 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
![]()
Helen
Oslo
19.07.2005, 15:53

Kopiering til DVD er ikke blevet til noget endnu, men lykkeligvis er der nogle flinke folk, der tilbyder serverplads til (store) videoklip. Hurra for Google Video:
Se hele interviewet her: http://video.google.com/videoplay?docid=4205155493529446697
Og så en lille bonus: http://video.google.com/videoplay?docid=4953058248859950757
Thomas Pryds Lauritsen
![]()
pryds
30 år, Danmark
21.06.2006, 23:25

Takker og bukker. Har aldri sett intervjuet før, så det var meget interessant.
Tottenham i Champions League!!! Jippi!!!
![]()
Chrisron
33 år, Tønsberg
22.06.2006, 14:03

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.