Andeby Online > Diskusjonsforum > Pocketbok nr. 300
Gå tilbake til forumoversikta ...

Olaf Solstrand skreiv:
Har no lagt ut ei lita nyhendesak om det aktuelle jubileet. Som antatt blir det berre forsida på pocketboka som det skjer noko ekstra spennande med denne gongen òg.
Ser i nyhetsbulletengen om dette at "Boka ... har dessutan blitt pynta med gullfolie for å få eit meir eksklusivt preg".
Jeg er ikke så veldig begeistret for dette med slike folier. Tenker ikke Egmont over at også dette coveret skal scannes til f.eks. Outducks?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
01.09.2005, 20:23

Sigvald skreiv:
Jeg er ikke så veldig begeistret for dette med slike folier. Tenker ikke Egmont over at også dette coveret skal scannes til f.eks. Outducks?
Tror ikke jeg tar en råkjangs med å svare: nei...
www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!
Tommy
24 år, Odda
01.09.2005, 20:34

Sigvald skreiv:
Min første tanke då eg så Donald Pocket nummer 137, som markerte Donald Pockets 25-årsjubileum i februar 1993, var at den hadde det finaste coveret eg nokon gong hadde sett. Til tross for at teikninga var relativt kjedelig. Eg synest at slik folie brukt på riktig måte kan vera vanvittig dekorativt, og gleder meg til å sjå måndagens forside.
Og dei som skanner forsidene må berre finne seg i at dei er i eit mindretal her. Egmont lager forsider beregna på det menneskelege auget. Og det er dei flinke til etter mi meining.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
02.09.2005, 07:45

Sigvald skreiv:
Tenker ikke Egmont over at også dette coveret skal scannes til f.eks. Outducks?
Det er jeg temmelig sikker på at de ikke gjør.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
02.09.2005, 15:44

Einar, ikke glem å indeksere DP nr. 300 så fort som mulig. Jeg har gjort min del av prosjekt 300, nå venter vi bare på din indeksering.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
04.09.2005, 23:49

Sigvald skreiv:
...."gullfolie for å få eit meir eksklusivt preg". Jeg er ikke så veldig begeistret for dette med slike folier. Tenker ikke Egmont over at også dette coveret skal scannes til f.eks. Outducks?
:) Tænker ikke Sigvald over at dette lyder vældig morsomt......? Selvfølgeligt har Egmont en interesse i at deres bøger bliver indekseret, men derfra og til at de skulle indrette coveret på bøgerne efter dette? Haha!
He had complaints about life, but never any solutions.
oledamgaard
29 år, Danmark
05.09.2005, 00:22

Hurra! I dag kommer den!
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
05.09.2005, 07:03

Kjøpte pocketen i dag, og ser faktisk at Perego er representert med en historie. Det var overraskende.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
05.09.2005, 12:54

SvK skreiv:
Kjøpte pocketen i dag, og ser faktisk at Perego er representert med en historie. Det var overraskende.
Hvorfor er det overraskende ??
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Innlegget blei sist redigert 05.09.2005, 13:10 av Helen
Helen
Oslo
05.09.2005, 13:10

Helen skreiv:
SvK skreiv:
Hvorfor er det overraskende ??
Så vidt jeg kan se, så tegnet han sin siste Disney-historie i 1982. Han er heller ikke den mest populære tegneren, så jeg kan være enig i at dette høres litt uventet ut.
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
47 år, Bergen
05.09.2005, 13:26

Halvor skreiv:
Han er heller ikke den mest populære tegneren
For å si det mildt...
Personlig anser jeg Perego som en av de aller dårligste Disney-tegnere gjennom tidene.
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
05.09.2005, 13:47

Men jeg syntes at Perego-historien i DP 300 var veldig bra! 
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
06.09.2005, 18:21

Karamell skreiv:
Personlig anser jeg Perego som en av de aller dårligste Disney-tegnere gjennom tidene.
- Enig!
He had complaints about life, but never any solutions.
oledamgaard
29 år, Danmark
06.09.2005, 19:35

Karamell skreiv:
For å si det mildt...
La gå med at Perego nok ikke er blant tidenes største Disney-kunstnere, men derfra til å fremheve hans historie "Tvimilliarden" som den dårligst tegnede i DP-300 er å trekke det hele myyye for langt. Personlig holder jeg bokens første historie, som er tegnet av en Faccini, for å være den dårligst tegnede i DP-300 p.g.a. den tåpelige layouten. I motsetning til helt eller delvis harry tegnere som Fecchi, Andersen og nå også Faccini synes Perego i det minste å søke å holde seg til en seriøs, tradisjonell stil. All ære til ham for det.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 07.09.2005, 00:44 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2005, 00:44

Sigvald skreiv:
Personlig holder jeg bokens første historie, som er tegnet av en Faccini, for å være den dårligst tegnede i DP-300 p.g.a. den tåpelige layouten. I motsetning til helt eller delvis harry tegnere som Fecchi, Andersen og nå også Faccini synes Perego i det minste å søke å holde seg til en seriøs, tradisjonell stil. All ære til ham for det.
Jeg tror det må være en feilkreditering i pocketen. Den første historien ser ut til å være tegnet av Fecchi. Det er jo dessuten en Egmont-historie.
Faccini har derimot tegnet historien som begynner på s.200, og man ser at det er en helt annen strek. Hvilken av ham og Fecchis tegninger som er dårligst har jeg problemer med å bedømme, men personlig liker jeg ingen av dem.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
07.09.2005, 02:30

Sigvald skreiv:
La gå med at Perego nok ikke er blant tidenes største Disney-kunstnere, men derfra til å fremheve hans historie "Tvimilliarden" som den dårligst tegnede i DP-300 er å trekke det hele myyye for langt.
Gjorde jeg det? Nei! Ta en titt på innlegget mitt en gang til før du kritiserer det. Jeg har ikke engang lest den angjeldende historien ennå!
Uansett kommer vi som vanlig tilbake til dette med smaken/baken-problematikken: Du liker kanskje ikke den "dynamiske" og "løsslupne" stilen hos mange nåtidige italienske tegnere. Og - tro det eller ei - jeg er heller ikke like begeistra for alt samtlige italo-tegnerne produserer for tida (selv om deres mentor Cavazzano nok er min fremste favoritt blant de nålevende Disney-tegnerne). Men selv om man misliker stilen, betyr ikke dette dermed at de nødvendigvis er objektivt DÅRLIGE. Personlig syns jeg imidlertid at Perego rett og slett er blant de svakeste Disney-tegnerne gjennom tidene. Men jeg innser jo at slikt egentlig ikke kan diskuteres. Iallfall ikke med forhåpninger om en konklusjon alle kan enes om. (For alt jeg vet, fins det kanskje til og med noen som ikke liker Barks' stil noe særlig, heller...)
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
08.09.2005, 01:33

Mi meining må nok vera at "Tvimilliarden" er den dårlegaste teikna i denne pocketen, ja. Personleg elsker eg Fecchis dynamiske strek. Kan hende at Perego har sine lyse dagar, men "Tvimilliarden" var berre skuffande. (i teikningane altså, manuset var omtrent interessant.)
(men eg forventer ikkje at folk skal vera einige med meg i det, ettersom dette er eit tema det er umogleg å bli einige om.)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
08.09.2005, 09:42

Karamell skreiv:
(For alt jeg vet, fins det kanskje til og med noen som ikke liker Barks' stil noe særlig, heller...)
Jeg kjenner en. Stakkers..
Omanga Carl
Magnus Murphy
16 år, Sandefjord
10.09.2005, 20:03

MicMag-nus skreiv:
Karamell skreiv:
(For alt jeg vet, fins det kanskje til og med noen som ikke liker Barks' stil noe særlig, heller...)
Jeg er selvfølgelig helt enig (i "stakkars-"kommentaren, altså). Men det kunne vært veldig interessant å få høre hva han faktisk misliker hos Barks.
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
11.09.2005, 04:16

Karamell skreiv:
MicMag-nus skreiv:
Karamell skreiv:
Jeg er selvfølgelig helt enig (i "stakkars-"kommentaren, altså
. Men det kunne vært veldig interessant å få høre hva han faktisk misliker hos Barks.
Vel, han er en "DonRosist" (ikke slemt ment Sam), eller en Sigvaldist, som det også er kalt, og syntes at Barks sin strek var altfor lett, og at Don Rosa er mye bedre pg.a den detaljerte streken. Jeg må beklage å si at jeg også var litt sånn før jeg ble "opplyst" her på AOL i Mars.
Omanga Carl
Magnus Murphy
16 år, Sandefjord
13.09.2005, 20:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.