Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Til de med peil på donald pockets

Andeby Online > Diskusjonsforum > Til de med peil på donald pockets

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Har fått tilbud på 1. utgaver av donald pocket nr 4, 5 og 6. Selger sier de er pakket inn i plast. Jeg visste ikke at de pakket inn pocketene i plast så tidlig. Er det noen som vet om de gjorde det?

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 17:28 av Olaf Moriarty Solstrand

Pocket
25 år

27.06.2005, 14:19

Da har jeg snakket med en fyr i egmont som fortalte at de ikke begynte å pakke pocketene i plast før på slutten av 70-tallet:=

Pocket
25 år

27.06.2005, 15:02

Pocket skreiv:

Da har jeg snakket med en fyr i egmont som fortalte at de ikke begynte å pakke pocketene i plast før på slutten av 70-tallet:=

Min første pocket (nr. 16) ble kjøpt i 1974. DEN var iallfall pakket i plast.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Innlegget blei sist redigert 27.06.2005, 15:08 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

27.06.2005, 15:08

Huh? Er pocket-bøgerne i Norge pakket ind i plast, når de står i butikkerne? Det har de, så vidt jeg ved, aldrig været i Danmark.

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
28 år, Danmark

27.06.2005, 15:44

Dei er ikkje det, men dei var det ein gong.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

27.06.2005, 16:00

Klara Karamell skreiv:

Pocket skreiv:

Min første pocket (nr. 16) ble kjøpt i 1974. DEN var iallfall pakket i plast.

Jeg fikk i min tid tak i "Mikke i hardt vær", pocket nummer 11. Den var i plast og den kom ut i 1972. Så ut i fra det, er jeg ganske så sikker på at de var i plast helt fra starten av.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

27.06.2005, 17:48

Tsk tsk.. også han som liksom hadde jobbet i egmont i alle år og visste dette så bra. Han mente ihvertfall at 4, 5 og 6 aldri kom i plast, men men.. Snakket med selger om dette og han så plutselig at det var 2. utgaver daahh... Mye rart en dumper borti.
Spurte forørvrig om opplagstallene på de første pocketene og det mente han ikke fantes. "Dem dreiv ikke med sånne tall den gangen"... Er dette riktig??

Pocket
25 år

27.06.2005, 17:53

Det kan nok stemme at de ikke har de tallene der. Tror ikke så mange var klar over at det faktisk var noen som samlet på slikt.
Husker ennå de "rare" blikkene jeg selv så "sent" som tidlig på 80-tallet da jeg sa jeg **samlet** på Donald.

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

27.06.2005, 18:43

Jeg skrev i en annen tråd:

I handlevogna lå mange nye utgaver av eldre pocket. Ganske tilfeldig utvalg, men en del mellom 150 og 180 tror jeg. Er det noe system i hvordan disse nye opplagene kommer ut?

Desverre forsvandt spørsmålet mitt i en krangel. Prøver på nytt her. Er det noen som vet utgivelsesstrategien på nye utgivelser av eldre pocket? Kjøper som oftest pocket på impuls, men da som oftes en "gammel" en. Veldig glad de har fjernet plastikken, for da kan jeg smuglese, og finne ut om jeg har lest pocketen før :-)

Diff

27.06.2005, 18:55

Pocket skreiv:

Spurte forørvrig om opplagstallene på de første pocketene og det mente han ikke fantes. "Dem dreiv ikke med sånne tall den gangen"... Er dette riktig??

Dei dreiv ikkje med opplagstal? Uhm, dei må vel ha hatt opplag den gongen òg?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

27.06.2005, 21:41

Olaf Solstrand skreiv:

Pocket skreiv:

Dei dreiv ikkje med opplagstal? Uhm, dei må vel ha hatt opplag den gongen òg?

Akkurat det jeg mente også, men han sa at det hadde blitt glemt bort de tallene der.. At de ikke var så flinke til å arkivere sånt på den tida. Tviler på at han var så habil han skulkle ha det til. Sender en mail til egmont med spørsmålet, kansje jeg er heldigere da.

Innlegget blei sist redigert 27.06.2005, 21:45 av Pocket

Pocket
25 år

27.06.2005, 21:45

Er det forresten noen som vet når de SLUTTET å pakke pocketene i plast?

Et annet spørsmål (er for lat til å sjekke selv): Når begynte man å trykke farger på ALLE sidene, ikke bare halvparten?

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Karamell
40 år, Oslo

27.06.2005, 21:48

Klara Karamell skreiv:

Et annet spørsmål (er for lat til å sjekke selv): Når begynte man å trykke farger på ALLE sidene, ikke bare halvparten?

En av pocketene 76, 77, 78 eller 79 De jeg har er pakket inn i plast, kan ikke åpnes 8)

Innlegget blei sist redigert 27.06.2005, 22:01 av Pocket

Pocket
25 år

27.06.2005, 21:55

Klara Karamell skreiv:

Er det forresten noen som vet når de SLUTTET å pakke pocketene i plast?

Det var nå i hvert fall et godt stykke forbi nr.200, men mer husker jeg ikke.

Pocket skreiv:

En av pocketene 76, 77, 78 eller 79 De jeg har er pakket inn i plast, kan ikke åpnes 8)

77 er den første med farger på alle sidene.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

Innlegget blei sist redigert 28.06.2005, 00:04 av SvK

SvK
25 år, Bergen

28.06.2005, 00:03

Jeg mener å huske at den første pocketen jeg siklende rev plasten av for derettter å "fillelese" til døde var på nummer 10. Jeg er nesten helt sikker på det, men det einherje skriver om nummer 11 kan jeg verifisere. Husker godt det nydelige blå omslaget der som bare måtte penetreres før en av mine gjennom tidene favoritt pocketer kunne nytes.

Andre opplag av de første kom cirka samtidig i plast, så hvis du har nummer lavere enn 10/11 i plast er det andre opplag. De er merket med andre opplag på fronten alle utenom en tror jeg, men opplagene kan skilles på prisen. Liste står som sagt i Norsk Tegneserie Index.

Når det gjelder resirkulering av gamle pocketer til salgs på nytt så tror jeg ikke forlaget har noe annet system enn at de tømmer lageret i ny og ne og tar de pocketene som står nærmest den østre utgangen og sender på markedet igjen.

Jeg mener å huske at de sluttet med plast rundt nummer 220 når jeg sluttet å kjøpe pocketer fast. Nå kjøpes de kun sporadisk etter at noen har skrevet alt for positivt om nye utgivelser her på forumet og lokket meg ut på glattisen :-)

Dette er ikke det jeg har best oversikt over, men håper det kunne være til litt hjelp.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

28.06.2005, 10:24

Husker godt da jeg fikk Onkel Skrues millioner av bestefaren min. Var bare guttungen, men jeg mener det ikke var plast på den...

Duckburger
45 år, Oslo

28.06.2005, 16:12

Til dere som har så god greie på pocket har jeg et spørsmål: Romano Scarpa har jeg lite kunnskap om, skriver han kunn historier i pocket.bøkene? Og ett til. hva er det som er så spesielt ved pocket- bøkene bortsett at de har fler historier i forhold til bladene?

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

28.06.2005, 17:30

Duckburger skreiv:

Husker godt da jeg fikk Onkel Skrues millioner av bestefaren min. Var bare guttungen, men jeg mener det ikke var plast på den...

Kanskje bestefar hadde lest den selv først? :-D

Svar til Helen: For min del var det i de dager at den kom sjelden ut. Det var som oftest noen lange historier og de var kjempegode. Spesielt husker jeg "ODD gir aldri opp", "Onkel Skrue- I kamp med B-Gjengen" og "Donald Duck fekter seg frem" som de helt store opplevelsene. Også Donald Duck den tapre ridder" lyser som et fyrtårn. Det var den spesielle opplevelsen av en pocketbok pakket i plast. Enten om man fikk den, eller sparte opp penger selv. Få den hjem, sette seg i godstolen og kjenne følelsen av å ha den i hånden. Se på bildet på baksiden samt den klare rene fargen av pocketen... Så åpne den. Se alle romertallene på en av de første sidene for så å se innholdsfortegnelsen... Åpne den og se ordet "prolog" uten helt å fatte hva det betydde. Men en ting visste jeg... Gode historier var det inne i den.
Ach! Svunne dager som aldri kommer igjen. :-)

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

28.06.2005, 17:38

Helen skreiv:

Til dere som har så god greie på pocket har jeg et spørsmål: Romano Scarpa har jeg lite kunnskap om, skriver han kunn historier i pocket.bøkene?

Dei siste åtte-ti åra han levde teikna han for Egmont, og dei historiene gjekk rett til vekeblada. Det er òg mange andre av historiene hans som har stått på trykk der - så det er ikkje berre pocketbøker, nei.

Og ett til. hva er det som er så spesielt ved pocket- bøkene bortsett at de har fler historier i forhold til bladene?

Historiene der er stort sett produsert av Disney Italia, som lager historier på ein heilt annan måte enn Egmont, både fordi historiene har utvikla seg i ei heilt anna retning enn her oppe i nord dei siste tiåra, og fordi dei veljar å byggja opp historiene litt annleis (eg har ingen statistikk her, men eg antar at historiene i snitt bruker mange fleire sider enn Egmont-historier og difor gjerne forteljar litt lengre og meir samansette historier).

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

28.06.2005, 17:42

Historiene der er stort sett produsert av Disney Italia, som lager historier på ein heilt annan måte enn Egmont, både fordi historiene har utvikla seg i ei heilt anna retning enn her oppe i nord dei siste tiåra, og fordi dei veljar å byggja opp historiene litt annleis

Du har ett poeng der, det har vært så mye skriverier rundt pocketbøker i det siste så jeg ble nysgjerrig og kjøpte pocket nr. 295. Men den sliter jeg med og vet ikke om jeg orker å lese den ferdig. Kjenner ikke igjen Andeby i det hele tatt. Så annerledes er et mildt uttrykk og hvis alle er slik blir jeg vel ikke noen stor pocket-fan.
Hvorfor jeg spurte om Romano Scarpa var at jeg fikk første bok fra Hall of Fame idag (Don Rosa) og i brevet som følger med står det at neste bok omhandler R.Scarpa mesteren fra pocketbøkene.

Så vil jeg våge meg på ett spørsmål til som kanskje er litt utenom den tråden her, avtalte med Egmont at jeg skulle få en bok i måneden til jeg var kommet ajour. Hvor mange bøker har hittil utkommet i den serien.
Er veldig spent hver dag nå, venter bare på "lykketiøringen" men fikk iallefall en trøst med HOF-boka.

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

28.06.2005, 17:59

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.