Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Petter Smart-statue i DR-tegning

Andeby Online > Diskusjonsforum > Petter Smart-statue i DR-tegning

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg så nettopp i en Don Rosa-tegning at han hadde tegnet inn en statue av Petter Smart ved siden av Kornelius Kvakk, omtrent dobbelt så høy, med Lille Hjelper i sin utstrakte hånd.

Jeg lurer om eksperter her, for eksempel du Sigvald, kan forklare meg når byggingen av denne statuen fant sted?

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 13:20 av Olaf Moriarty Solstrand

Wilfu
21 år, Bamble

26.06.2005, 17:10

Ja, og hvor tok den veien? Jeg har ikke sett noe til den etter den spesifikke historien.

Lars Olav
32 år, Grimstad

26.06.2005, 17:29

Den statua var vel berre på forside teikninga som DR laga og ikkje i historia, noko som eg tolkar som at den ikkje har blitt bygd i Andeby på "ekte"

Innlegget blei sist redigert 26.06.2005, 22:56 av danielvh

danielvh
20 år, Volda

26.06.2005, 22:55

Historien som denne forsiden referer til var jo også en ide fra Sigvalds side til DR. Det kaller jeg en stor ære!:-D Historien handler jo om Hvordan Petter ble suksessrik og altså skapelsen av Lille hjelper, som han holder fram på forsiden.
Kornelius Kvakk holder fram maiskolber. Grunnen til det kan jeg ikke huske, men det må ha noe med hans suksess;-)

Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Severn
103 år, Nordkapp

26.06.2005, 23:04

Wilfu skreiv:

Jeg så nettopp i en Don Rosa-tegning at han hadde tegnet inn en statue av Petter Smart ved siden av Kornelius Kvakk, omtrent dobbelt så høy, med Lille Hjelper i sin utstrakte hånd.

Jeg lurer om eksperter her, for eksempel du Sigvald, kan forklare meg når byggingen av denne statuen fant sted?

Den statuen er nok bare en gag i akkurat det coveret og således ingen virkelig statue. Omtrent som Aftenposten-coveret fra 1992 hvor skrue har Oslos Rådhus i bakgrunnen.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

27.06.2005, 00:05

Ok. Men hva er det som da gjør tegningen av Skrues grav til noe mer enn bare en gag? For om jeg ikke tar helt feil så mener vel du at onkel Skrue døde i 1967?

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

27.06.2005, 00:06

Wilfu skreiv:

Ok. Men hva er det som da gjør tegningen av Skrues grav til noe mer enn bare en gag? For om jeg ikke tar helt feil så mener vel du at onkel Skrue døde i 1967?

Fordi den tegningne er DRs ærlige svar på spørsmålet "Whatever happened to $crooge?".

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
42 år, Stavanger

27.06.2005, 00:09

Sigvald skreiv:

Wilfu skreiv:

Den statuen er nok bare en gag i akkurat det coveret og således ingen virkelig statue. Omtrent som Aftenposten-coveret fra 1992 hvor skrue har Oslos Rådhus i bakgrunnen.

Det er da stor forsjell på en tegning i en norsk avis og forsiden på et offisielt Donald blad.

For meg så sier ihvertfall det at hvis forsider på Donaldblader ikke trenger og være ekte så trenger ihvertfall ikke tegninger som aldri har vært trykket i et offesielt blad (utgitt av Egmont eller andre lisensierte blader) være det.

Innlegget blei sist redigert 27.06.2005, 00:26 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

27.06.2005, 00:26

Lars Olav skreiv:

For meg så sier ihvertfall det at hvis forsider på Donaldblader ikke trenger og være ekte så trenger ihvertfall ikke tegninger som aldri har vært trykket i et offesielt blad (utgitt av Egmont eller andre lisensierte blader) være det.

Det finnes ingen fasit på dette. Hver tegning, cover og historie må vurderes individuelt. Don Rosas hensikt med verket og den sammenheng det er skapt i, vil da han en del å si for en analyse med henblikk på å avgjøre om verket er å se som fantasi/gag eller en kilde til Don Rosas syn på Andeby-universet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
42 år, Stavanger

27.06.2005, 00:34

Sigvald skreiv:

Lars Olav skreiv:

Det finnes ingen fasit på dette. Hver tegning, cover og historie må vurderes individuelt. Don Rosas hensikt med verket og den sammenheng det er skapt i, vil da han en del å si for en analyse med henblikk på å avgjøre om verket er å se som fantasi/gag eller en kilde til Don Rosas syn på Andeby-universet.

Ok, det finnes ingen fasit. Betyr det at du skal fortelle oss hva som er rett og galt?

Det er godt at du innser at det ikke finnes noen fasitt. Men likevell er det noen ting man må kunne si gir noen utalelser mer troverdighet og noe ikke.

Siden Donald og Andeby er en tegneserie eid av Disney må en vel kunne si at kun det som gies ut av de som er lisensert av Disney kan sies å være interesangt.

At enkelte tegnere på sin fritid tegner andre tegninger (f.eks. Skrues død, Andebys innbyggere som Ringnes Herre figurer etc.) kan jo ikke karakteriseres som annet en deres private meninger. Du og alle andre har jo selvfølgelig også lov til å ha egne private meninger om hva som kunne ha skjedd og dette kan baseres på andres private tanker. Poenget er bare at hvis en skal være seriøs Donaldist bør en vel kun basere seg på det som er publisert av Disney-lisenserte utgivere.

Lars Olav
32 år, Grimstad

27.06.2005, 01:21

Sigvald skreiv:

Omtrent som Aftenposten-coveret fra 1992 hvor skrue har Oslos Rådhus i bakgrunnen.

Skrue hadde ikkje Oslos Rådhus i bakgrunnen. Ein ung skopussar-Skrue DRØMTE at han hadde ei pengebinge forma som Oslos Rådhus i bakgrunnen. Stor forskjell.

Sigvald skreiv:

Fordi den tegningne er DRs ærlige svar på spørsmålet "Whatever happened to $crooge?".

La oss lese litt om kva Don sjølv har sagt om dette:

DCML, oktober 2003:

It was only ONE of many submissions to a fanzine article where various artists were asked to submit a drawing based on the line "Hey, Daisy! Whatever happened to Scrooge?" Other artists did all sorts of wacky interpretations, but I treated the question as asking what happened to Scrooge in the *permanent* sense. However, my drawing being placed out-of-context onto websites and in magazines all over the world leads people to think I drew the thing for no reason other than to mean-spiritedly announce to the world that $crooge was dead. And while I do feel he would *naturally and unavoidably* be dead by 2003, I am not trying to start trouble by needlessly creating such cruel cartoons.

DCML, april 2004:

The nailing down of specific years that I think you refer to... things like saying that $crooge died in 1967, Donald was born in 1920, $crooge moved to Duckburg in 1902, etc., etc., I could go on and on... and that my stories take place in some hodgepodge of the 1950's... think back to exactly where you've seen these dates mentioned.
Never in one of my stories.
You see them mentioned or shown by fans on small fansites (I have no website so I have never posted them publicly). You see them mentioned by me sometimes in texts that publishers ask me to write for special editions to explain how I construct a storyline. You see them placed on covers and in articles by the publishers themselves, never at my direction (as if I had any control or even ever knew what they planned).
In my actual stories, the view of my work that 99.999999% of the readers see, all those outside of the tiny fan groups on the Internet, I have never stated that the "current year" is in the 1950's. I sometimes give tiny, hidden clues, but I never say it outright. Why would I want to totally confuse 99.999999% of the readers of a story with such an inconsequential detail? And surely the editors would never allow such a comment to be in a story even if I lost my mind and said I wanted it to be. I reserve that for my private notes and for fun discussions among the small community of comics "scholars" and fans. What they do with that information, accept it, reject it, hide it, spread it, that's up to them. But you do not see such dating IN my stories. The same applies to all these birthdates, deathdates, etc. (That deathdate is particularly annoying... I assume you know that came from a illustration I did about 15 years ago for a German fanzine where a number of cartoonists were asked to illustrate the line "Hey, Daisy! Whatever happened to Scrooge?" My turn at the line was to have it refer to the future tense of my stories [as some of these fans were aware take place in the past] and have Donald asking about $crooge's death. But I never suspected that this one cartoon would be lifted out of this magazine humor feature from all the other cartoons, without anyone's permission, and posted all over the Internet out-of-context of the original feature.)

Med andre ord: Don reknar ikkje denne teikninga som noko anna enn ei fanteikning, han synest at det er veldig teit at denne teikninga har blitt spredd utover så mykje som den har, og korvidt Skrue er død eller ikkje er noko han utelukkende har i sine private notater, og årstalet 1967 kan òg diskuterast - det var iallfall ikkje meint å vera ein brutal "Skrue døydde i 1967!".

Som eg har sagt tidlegare: Å seie at "Don Rosa meiner at Skrue døydde i 1967", er som å seie "Don Rosa meiner at hovudet til Lille Hjelper ser ut som Sigvald".

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

27.06.2005, 01:31

Ok, så da er det vel kansje greit av oss å respektere Don såpass at vi slutter å nevne disse datoene som han ikke selv ønsker skal brukes.

Lars Olav
32 år, Grimstad

27.06.2005, 01:49

Wilfu, OLaf og Lars Olav - er denne tråden et angrep på mitt "Andebys Historie" prosjekt, eller kan det bare virke slik?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
42 år, Stavanger

27.06.2005, 02:55

Eg angriper på ingen måte "Andebys historie", som eg synest at er eit fantastisk prosjekt - men akkurat dette med 1967 burde kanskje utelatast, ettersom det er Dons ønske.

(men berre så det er sagt skjønar eg òg kvifor du har vald å ta det med, det er fordi du vil ha med ALT av Rosa, ikkje sant? Akkurat det same synet som Rosa sjølv har på Carl Barks.)

Tilbake til det tråden eigentleg handlar om:

Wilfu skreiv:

Statuen blei bygga like før det coveret blei teikna for at coveret skulle sjå stilig ut, og rivd like etterpå fordi det ikkje var bruk for den lenger. :-)

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

27.06.2005, 02:58

Sigvald skreiv:

Wilfu, OLaf og Lars Olav - er denne tråden et angrep på mitt "Andebys Historie" prosjekt, eller kan det bare virke slik?

Nei på ingen måte. Vi har da ikke kritisert dette prosjektet i det hele tatt.

Men det ser mer ut som om det er en enighet om at en av de datoene du har i dette prosjektet ikke burde være med fordi det aldri var ment som noe "historisk" dato i DR kalenderen.

Den som går lengst i utalelsene her er verken meg, Olaf eller Wilfu men Don Rosa selv. Han liker visst ikke dette med datoer. :-)

Lars Olav
32 år, Grimstad

27.06.2005, 08:38

Lenge leve hr. Keno Don Hugo Rosa!!! :-D:-D:-):-);-);-)

It was all started by a mouse...

Audun

24.08.2005, 20:07

Audun McDUCK skreiv:

Lenge leve hr. Keno Don Hugo Rosa!!! :D:D:):););)

Det var da voldsomt? Kan ikke si jeg deler denne nesegruse persondyrkelsen blant de yngre. Men det er kanskje bedre at 2000-tallsgenerasjonen dyrker Keno framfor Mao, Kim Il Sung og Enver Hoxha. Likevel blir jeg nok aldri noen ny-donaldist og disney-revisjonist selv.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 25.08.2005, 02:34 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

25.08.2005, 02:32

Ønsker du ikkje at Don Rosa skal leve lenge?

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

25.08.2005, 06:47

Sølve skreiv:

Ønsker du ikkje at Don Rosa skal leve lenge?

Det gjør hun helt sikkert, men "lenge leve" er en kongelig / fyrstelig hyllest og omfatter mye mere en bare et ønske om at noen skal leve lenge.

Derfor vil "lenge leve" oppfattes som en opphøyelse av Don Rosa, noe f.eks. Klara Karamell ikke sa seg enig i.

Lars Olav
32 år, Grimstad

25.08.2005, 13:05

Don Rosa fortalte en gang at han reagerte på at Egmont hadde redigert hans forside med Petter Smart, slik at Petter fikk en ekstra hånd. Don Rosa hadde kun to hender på sin originaltegsning, men på de skandinaviske bladene hadde Petter fått tre hender.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

25.08.2005, 14:03

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.