Andeby Online > Diskusjonsforum > Beste Barks-historier mens vi venter på august!
Gå tilbake til forumoversikta ...

Har lyst til å lage en ny tråd med beste historier igjen, jeg ser det har vært slike tråder før men jeg tenkte dette kunne være en tråd med god historier bare fra Barks som vi setter høyt slik at ventetiden til august og det STORE verket kommer kan gå fortere.
Jeg vil da starte med en historie som jeg leste nylig som er i 1956 utgaven bl.nr.7.
Det handler om Donald og dykkerklokke.
En herlig historie med en kjempeartig avslutning, nok et eks. på hvilke fabelaktige fantasi og oppfinnsomhet han har. Les den idag!
Er det noen andre som vil anbefale en en god historie så ville det vært fint om dere nevnte fra hvilket år og nr. på bladet. 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 10:09 av Olaf Moriarty Solstrand
Helen
Oslo
26.06.2005, 11:55

har et par store favoritter som jeg alltid trekker fram, men en god historie kan (nesten) ikke leses for ofte. Det er vel ingen som ikke liker "Barnas Juletrefest" / " Jul i Blakkegata." Min utgave er ekstranummer i november -92, men historia ble også utgitt en gang førast på 50-tallet, såvidt jeg husker..Er riktignok ikke helt sesongen for julehistorier nå, men er i hvertfall sesong for "På telttur med onkel" (ekstranummer juli 93) som har noen av de nydeligste tegningene Barks har laget.
Donald Duck som brannmann (1-48) er og en klassiker jeg aldri blir lei av=)
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
26.06.2005, 13:29

Brevet til Julenissen, uten tvil. Fikk noen heftige latterkuler av skrue og donalds desperate forsøk på å være julenisse.
Advokaten i gullhjelmen var også ganske morsom fyr, fikk meg til å le bra med de håvne vendingene sine. Det meste av Barks er vel ganske bra. Har han laget noe dårlig?
Pocket
25 år
26.06.2005, 16:52

andungen kvakk kvakk skreiv:
er i hvertfall sesong for "På telttur med onkel" (ekstranummer juli 93) som har noen av de nydeligste tegningene Barks har laget.
Donald Duck som brannmann (1-48) er og en klassiker jeg aldri blir lei av=)
Det er lenge siden jeg har lest TELT-TUR historien så jeg satte meg ut i sola og leste igjennom den og Brannmann-historien på nytt. Det var mye brann dette her. Telt-tur historien synes jeg igrunnen er en veldig trist historie med tanke på så mye som blir ødelagt men det er noen ruter som er riktig artige og det er begynnelsen hvor Donald forteller hvor enkelt det er å kjøre på en landevei i forhold til byen. Veldig morsom rute på fjerde side hvor han får all røyken i ansiktet og veldig flotte tegninger på side fjorten med sammenstøtet av hjorten og bilde som bjørnen tar. Kom litt til å tenke på Bambi filmen da jeg leste denne historien.
Brannmann i nr. 1 er jo bare morsom og veldig TYPISK Donald i jobb.
Helen
Oslo
26.06.2005, 17:53

Pocket skreiv:
Brevet til Julenissen, uten tvil. Fikk noen heftige latterkuler av skrue og donalds desperate forsøk på å være julenisse.
Umulig å huske hvor alle historiene står siden det er så mange av dem, kan du fortelle meg i hvilket blad denne kommer fra?
Helen
Oslo
26.06.2005, 17:58

Helen skreiv:
Pocket skreiv:
Umulig å huske hvor alle historiene står siden det er så mange av dem, kan du fortelle meg i hvilket blad denne kommer fra?
Jeg fant den i kjempeboka "jeg donald duck". Hvilket donald blad den ble trykket i første gang aner jeg ikke, men det er kansje noen andre som vet?
Pocket
25 år
26.06.2005, 18:14

Gå inn på QXL. Der kan du skaffe deg mange årganger til en rimelig pris.
Helen
Oslo
26.06.2005, 19:05

Leste i dag "Sheriff of Bullet Valley". Den historien var blant mine favoritter i hin hårde dager og jaggu er den ikke det i dag og. Denne tilhører også perioden der Barks var på sitt aller beste.
Sekvensen der Donald prater med Blacksnake McQuirt, sjefen for Double X og hesten hans følger med i den samtalen. Du ser hvordan hesten formelig irriterer seg over det hele og hvordan den tilslutt selv blir overrasket da den også ser at den er brennmerket med double X-merket.
Leste den forøvrig i CBL, boks 1, bok 3.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 26.06.2005, 20:56 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
26.06.2005, 20:56

Jeg meldte meg frivillig til å begynne på starten av dette verket. Det vil si boks VIII bok 1. De ti siderene Barks stod bak på den tiden er bare helt geniale. Det er rett og slett Barks på sitt beste. Men det verste/beste er vel at akkurat **det** vil jeg mene gjennom hele gjennomlesningen av Carl Barks Library 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 27.06.2005, 09:57 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
27.06.2005, 09:57

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.