Andeby Online > Diskusjonsforum > Favoritt historie
Gå tilbake til forumoversikta ...

Dette temaet har sikkert vært oppe før men tar det likevell. Det er jo så mye koseligere å høre hva folk synes er best istedenfor hele tiden og snakke om det som er negativt slik det fort blir av og til 
Så hva er favoritt historien din? Husker du hvem som har skrevet den?
I mitt tilfelle tror jeg det blir Tralala laget av Carl Barks.
Jeg vet ikke helt hvorfor men jeg tror det er en kombinasjon av den fantastiske fortellerstilen til Barks kombinert med den kule oversettelsen.
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 11:54 av Olaf Moriarty Solstrand
Lars Olav
32 år, Grimstad
20.06.2005, 01:07

Lars Olav skreiv:
Jeg vet ikke helt hvorfor men jeg tror det er en kombinasjon av den fantastiske fortellerstilen til Barks kombinert med den kule oversettelsen.
Kan du minne oss på kva som var så kult med oversetjinga? Kan ikkje hugse at den historia skilte seg ut på nokon spesiell måte oversetjingsmessig sett.
Men "Onkel Skrue rømmer fra rikdommen" / "Tralla La" er faktisk mi favoritthistorie òg. 
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.06.2005, 01:50

Olaf Solstrand skreiv:
"Onkel Skrue rømmer fra rikdommen" / "Tralla La" er faktisk mi favoritthistorie òg.
Har du aversjon mot å følge med strømmen? 
Mange mener faktisk at "Eggemysteriet" er Barks' beste historie. Andre, som DR, holder på "Gullhjelmen". Logisk sett burde vel også du foretrekke disse historiene fordi:
a) Den norske oversettelsen av "Eggemysteriet" inneholder nynorsk.
b) I "Gullhjelmen" nevnes en viking ved navn Olaf.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 20.06.2005, 02:31 av Sigvald
Sigvald
42 år, Stavanger
20.06.2005, 02:23

Sigvald skreiv:
Har du aversjon mot å følge med strømmen?
På ingen måte, men eg følger strømmen berre når strømmen tilfeldigvis går i den retninga eg har tenkt meg. :-)
... eg har aversjon mot å følge strømmen berre for å følge strømmen, ja. Men det medfører ikkje at eg aldri følger strømmen.
Mange mener faktisk at "Eggemysteriet" er Barks' beste historie.
Det veit eg. Men eg er ingen kjempefan av den. Veldig god historie, men eg vil ikkje plassere den blant Barks' fem beste eingong.
Andre, som DR, holder på "Gullhjelmen".
Det veit eg. Den er nok min andreplass.
Logisk sett burde vel også foretrekke disse historiene fordi:
Favorittar, kjære Sigvald, har absolutt ingenting med logikk å gjera. :-)
a) Den norske oversettelsen av Eggemysteriet inneholder nynorsk
Eg baserer ikkje favorittane mine på oversetjingar, men på kor gode historiene er. Klart, å introdusere vossamålet i ei slik historie gjer ho enno betre fordi det er med på å auke denne absurde surrealismen historia allereie inneheld (firkanta egg), men det driver ho ikkje til topps hos meg.
b) I Gullhjelmen nevnes en viking ved navn Olaf
Og han er utruleg tøff! :-) Men skal eg basere favorittane mine på sånt? Eg føler ikkje for det. Då måtte eg seie at "The Julekalender" er tidenes beste TV-serie, at Lemony Snicket er tidenes beste forfatter og at Toro lager verdens beste posemat ettersom dei har ein reklamefilm der hovudpersonen roper til ein kar som heiter Olaf at han må vakne.
Begge desse historiene manglar dessutan Carl Barks' mest geniale påfunn nokonsinne, nemlig Skrue McDuck.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.06.2005, 02:36

Sigvald skreiv:
a) Den norske oversettelsen av "Eggemysteriet" inneholder nynorsk.
Korriger meg hvis jeg tar feil, men de **snakker** vossamål i gufsedalen, mens nynorsk er ett skriftspråk ??
Ellers håper jeg at dette ikke utvikler seg til nok en tråd hvor vi blir fortalt hva som er galt med vår egen personlige smak og hva vi burde like ut i fra noen andre sine preferanser.
Men så over til temaet personlig favoritt. Når det gjelder Barks som er min personlige favoritt, er det umulig å velge noen få historier. Akkurat i dag vil jeg trekke frem en av de lange historiene nemlig 'tilbake til gamle california'. Den er så "annerledes" og Barks briljerer virkelig både med fortellerkunst og meget bra tegninger. Av korte historier vil jeg trekke frem den siste jeg leste hvor Donald og nevøene drar på en absurd tenkt reise i verdensrommet for å vise størrelsene på andre stjernelegemer kontra jorden. Den er en fantastisk tett historie på bare ti sider. Det er de historiene jeg liker best akkurat i dag, men jeg er enig i at historiene med firkant eggene, gullhjelmen og tralla la er noe av det beste Barks laget men dessverre i mine øyne er verdien av dem kraftig redusert på grunn av dårlige oppfølgere som vi burde vært spart for.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 20.06.2005, 09:31 av MikroMidas
MikroMidas
46 år, Trondheim
20.06.2005, 09:19

1-EN favoritthistorie?!? Det er jo helt umulig. Jeg har tonnevis med favoritthistorier når det gjelder Barks. Det er rettogslett umuglich for meg å komme med en. Jeg prøvde å gå gjennom lista over hans historier, og da jeg var passert ca. 30 historier så kunne jeg sverge at minst 18 av dem var min yndlings- og favoritthistorie.
Må jo være litt ærlig da; det han skapte fra sånn ca. 1961 og utover kommer ikke særlig høyt opp på lista. Da ser det ut som om han går på autopilot og er i ferd med å gå lei (og bli gammel). Men det kan ikke ta i fra det faktum at Carl Barks er genial. Pennen hans må ha vært magisk.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 20.06.2005, 09:58 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
20.06.2005, 09:58

Huff, her prøver jeg å starte en positiv tråd (trodde ihvertfall jeg) og så greier den like vel å bli vridd slik.
Sigvald: Kan du ikke heller fortelle hva din favoritt er istedenfor å fortelle andre hva deres favoritter burde være?
Men så til en litt flau korreksjon fra min side. Jeg skjønner overhode ikke hvordan jeg kunne blande Trala la og Eggemysteriet men det var altså Eggemysteriet jeg mente.
Jeg håper ikke alle skifter mening nå og forteller at Eggmysteriet er favoritten deres 
Lars Olav
32 år, Grimstad
20.06.2005, 10:05

Einherje skreiv:
1-EN favoritthistorie?!? Det er jo helt umulig.
Gjør som meg, velg **dagens** favoritthistorie 
Einherje skreiv:
Må jo være litt ærlig da; det han skapte fra sånn ca. 1961 og utover kommer ikke særlig høyt opp på lista. Da ser det ut som om han går på autopilot og er i ferd med å gå lei (og bli gammel).
Enig der, men fortsatt er Barks på en dårlig dag mye bedre enn mye annet som har vært gitt ut.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 20.06.2005, 10:26 av MikroMidas
MikroMidas
46 år, Trondheim
20.06.2005, 10:12

Lars Olav skreiv:
Oooo, Vanskelig!! Det blir vel et eller annet Barks, men jeg en annen favoritt fra de gamle Donaldbladene til mamma: Skoltefjellmysteriet. Uheldigvis har jeg bare første del, så jeg vet ikke hvordan historien ender. Jeg vet ikke hvem som har laget den heller (ja, jeg er klar over Inducks), men vet ikke helt om jeg har lyst...
Omanga Carl
Innlegget blei sist redigert 20.06.2005, 10:40 av Magnus Murphy
Magnus Murphy
17 år, Sandefjord
20.06.2005, 10:40

MicMag-nus skreiv:
Lars Olav skreiv:
Oooo, Vanskelig!! Det blir vel et eller annet Barks, men jeg en annen favoritt fra de gamle Donaldbladene til mamma: Skoltefjellmysteriet. Uheldigvis har jeg bare første del, så jeg vet ikke hvordan historien ender. Jeg vet ikke hvem som har laget den heller (ja, jeg er klar over Inducks), men vet ikke helt om jeg har lyst...
Å, jeg kjenner frustrasjonen godt. Jeg kjøpte en del gammle amerikanske blader i en bruktbutikk og tror du ikke jeg fant en historie av Al Taliaferro som var helt fantastisk. Jeg leste og leste og var helt oppslukt for så å finne ut at den fortsatte i neste nummer. Takk og lov for Ebay sier jeg :)
Lars Olav
32 år, Grimstad
20.06.2005, 10:55

MikroMidas skreiv:
Korriger meg hvis jeg tar feil, men de **snakker** vossamål i gufsedalen, mens nynorsk er ett skriftspråk ??
Joda, men vossamålet stod jo på trykk slik av vi kunne lese det.
Når det gjelder favoritthistorie, skal jeg gå litt mot strømmen og ikke velge noe av Barks. Favoritten min har lenge vært "Jakten på lykkesteinene" i DP117-118, med manus av Bruno Sarda og tegninger av Massimo de Vita/Franco Valussi.
Hakk i hel følger "Andebylaget i Olympisk Form" i DP89 av Romano Scarpa.
Jeg har alltid vært en fan av veldig lange pockethistorier. Synd at det ikke lages slike for tiden.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
20.06.2005, 12:12

Dagens favoritthistorie må da bli; WDC197, Grensevakten.
Det er noe feelgood med den historien. Donalds stadige forsøk på å være den perfekte grensevakt. Guttenes hjelp i det skjulte... Rett og slett; en god historie.
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
20.06.2005, 12:18

Einherje skreiv:
Må jo være litt ærlig da; det han skapte fra sånn ca. 1961 og utover kommer ikke særlig høyt opp på lista. Da ser det ut som om han går på autopilot og er i ferd med å gå lei (og bli gammel). Men det kan ikke ta i fra det faktum at Carl Barks er genial. Pennen hans må ha vært magisk.
Jeg er enig i at Barks hadde en litt svakere periode rundt 1960, spesielt angående 10-siderne som ofte bare var en ny vri på en gammel historie. Vil likevel si at flere av de lange historiene han lagde på slutten, hører til mine favoritter, selv om de ikke helt kommer opp mot det beste han gjorde rundt 1950. Historier som 'Onkel Skrue og de Små Grønne', 'Spøkelseshuset', 'Fantomet i Notre Duck', 'Gøy i Alaska', 'Nifse Greier i Nifsemyra', 'Mc Duck av Arabia' og 'Mayaenes Krone' er likevel (i mine øyne) noe av det ypperste han lagde.
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
48 år, Bergen
20.06.2005, 12:36

Jeg klarer ikke å velge noen favoritthistorie, men jeg husker ihvertfall at når jeg var liten var det en historie som jeg var veldig begeistret for, men jeg husker ikke navnet.
Det er den historien der Magica lager en spray som forandrer folks ansikt, og som har med noen ansiktsløse stammefolk som Magica ender opp med å se ut som.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
20.06.2005, 12:37

chrisron skreiv:
Jeg klarer ikke å velge noen favoritthistorie, men jeg husker ihvertfall at når jeg var liten var det en historie som jeg var veldig begeistret for, men jeg husker ikke navnet.
Det er den historien der Magica lager en spray som forandrer folks ansikt, og som har med noen ansiktsløse stammefolk som Magica ender opp med å se ut som.
Dette var 'Magica fra Trylls Mange Ansikter', også en utrolig bra historie fra den tiden som jeg nevner i mitt forrige innlegg. Kunne gjerne tatt med denne historien blant de jeg nevner der.
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
48 år, Bergen
20.06.2005, 12:41

Det MÅ bli WDC 195, "The Runaway Train". Spenningen i denne historien er bare ikke til å holde ut, fra den nervøse nyhetsoppleseren på TV til den hylende snøstormen utenfor. Og legg merke til hvordan Barks forespeiler den kommende katastrofen TO GANGER, ved først å la guttenes leketog kollidere og deretter vise et horribelt tog-kræsj i filmen Donald ser på TV. Det kaller jeg godt håndtverk. Og all dramatikken foregår uten at Donald og nevøene i det hele tatt forlater huset sitt. Genialt, spør du meg.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 20.06.2005, 12:51 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
20.06.2005, 12:47

MikroMidas skreiv:
men dessverre i mine øyne er verdien av dem kraftig redusert på grunn av dårlige oppfølgere som vi burde vært spart for.
Ikkje la det øydeleggja lesaropplevinga, då vel - dei opprinnelege historiene er då framleis like gode? :-)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.06.2005, 13:19

MikroMidas skreiv:
Men så over til temaet personlig favoritt. Når det gjelder Barks som er min personlige favoritt, er det umulig å velge noen få historier. Akkurat i dag vil jeg trekke frem en av de lange historiene nemlig 'tilbake til gamle california'. Den er så "annerledes" og Barks briljerer virkelig både med fortellerkunst og meget bra tegninger. Av korte historier vil jeg trekke frem den siste jeg leste hvor Donald og nevøene drar på en absurd tenkt reise i verdensrommet for å vise størrelsene på andre stjernelegemer kontra jorden. Den er en fantastisk tett historie på bare ti sider.
Et utrolig sammentreff! Dette har lenge vært mine to favoritthistorier også, blant de lange og korte!
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
20.06.2005, 13:40

Halvor skreiv:
Einherje skreiv:
Jeg er enig i at Barks hadde en litt svakere periode rundt 1960, spesielt angående 10-siderne som ofte bare var en ny vri på en gammel historie. Vil likevel si at flere av de lange historiene han lagde på slutten, hører til mine favoritter, selv om de ikke helt kommer opp mot det beste han gjorde rundt 1950. Historier som 'Onkel Skrue og de Små Grønne', 'Spøkelseshuset', 'Fantomet i Notre Duck', 'Gøy i Alaska', 'Nifse Greier i Nifsemyra', 'Mc Duck av Arabia' og 'Mayaenes Krone' er likevel (i mine øyne) noe av det ypperste han lagde.
Selvfølgelig... Burde presisert det bedre. De lange historiene i den perioden er selvfølgelig rent gull, men det var 10-siderne jeg siktet til. Gjentagelser over gamle tema og direkte kopiering av egne eldre verk, bare dårligere utført.
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
20.06.2005, 14:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.