Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Forumets utvikling

Andeby Online > Diskusjonsforum > Forumets utvikling

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47

Kong Skrue av Skrueriket skreiv:

Ok, men i hvilke av de kategotiene vil du putte tråder som: svakt av posten. dårlig service. mine lesevaner. Egmonts nettbutikker. Når begynte Gemstone å trykke bøker i Europa? Reisemål osv..

Mine små forslag:
Svakt av posten og Dårlig service: hadde jeg vært moderator hadde nok disse vært slettet siden de er laaangt på viddene av det forumet her handler om
Mine lesevaner: Andre tegneserier
Egmonts nettbutikker: i hovedforumet, altså ikke i noen underkategorier
Når begynte Gemstone...: Andre tegneserier (passer også i Andeby Online kategorien siden den inneholder spm anngående AOL)
Reisemål: i hovedforumet

Husk: Jeg er ingen moderator her så dette er ikke "mitt ord er min lov". Det er mer en forklaring på hvordan jeg ville ha løst "problemet".

Quiz-trådene synes jeg burde ha blitt skilt ut fra resten av forumet. Kanskje lage et eget quiz-system. Grunnen til det er at det er spesielle tråder der det ikke pågår en vanlig diskusjon, men mer en lek. Det er også litt for få av de til å ha egen kategori for de så derfor mener jeg en annen løsning burde ha blitt laget for de. De er også veldig morsomme og spesielle og fortjener en egen "hedersplass".

Til Olaf:
Likte søkefunksjonen din. Spessielt tittelsøket. Good work!

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

10.03.2007, 23:45

Da blir det mange underkategorier med to, tre tråder i hver.

Hva om Olaf lager en meningsmåling om det?

borteherfra
15 år, Tromsø

11.03.2007, 00:11

Jeg tror det smarteste er å begynne i riktig ende, nemlig å se på hvordan andre har gjort dette, og så tilpasse den standarden til AOLs behov.

DDF(r) - Danmark
http://ddfr.dk/forum/

DDF(R)
Forum til diskussion af foreningsrelaterede emner, samt indholdet af denne.

Donaldisme
Forum til diskussion af alt mellem himmel og jord, indenfor donaldismens rammer.

Køb/Salg/Bytte/Forære
Forum for diskusjoner av kommersiell art.

Nyheder
Dette forum indeholder nyhederne, som fremkommer på DDF(R)s forside.

Off-topic
Har et indlæg ingen relation til donaldisme, skal det postes her. Primært til diskussioner fra andre tråde, der udvikler sig udover trådens emne.

Kalleanka.tk - Sverige
http://kalleanka.webpal.info/phpBB2/index.php

Kalle Anka
Det mesta som rör Kalle Anka och inte passar i de andra forumen.

Serieskaparna
Trådar om de olika serieskaparna.

Frågesport (=quizer)
Gissa vilken serie osv.

Off-topic
Här kan man diskutera det mesta.

kalleanka.tk
Allt som rör sidan. Frågor, idéer osv.

Basert på dette samt de ønskene som eller er fremkommet her i tråden, ser jeg for meg noenlunde denne inndelingen av AOLs forumdel:

AOL
Diskusjoner relatert til AOL, spørsmål, forslag, osv.

Donaldisme
Diskusjoner relatert til donaldisme

Andre tegneserier
Diskusjoner omkring non-Donaldistiske Disney-serier (Ole Brum, Which, o.l.) og non-Disney tegneserier

Quizzer
Forum for quizer

Off-topic
For diskusjoner uten relasjon til Donaldisme, primært til diskusjoner fra andre tråder som utvikler seg utenfor trådens emne eller forumets rammer.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 11.03.2007, 01:47 av Sigvald

Sigvald
42 år, Stavanger

11.03.2007, 01:38

WHOAH, her har det skjedd ting på nokre timer gitt ...

Adamant skreiv:

Den greieste måten å dele opp forumet på mener jeg ville vært "Donald-relatert" (som også inkluderer Mikke og diverse andre figurer som går i lignende utgivelser), "Annet Disney-relatert" og "Andre tegneserier"

Annet Disney-relatert? Tja. Er det så mange tråder om W.i.t.c.h. og Ole Brumm at dei må skiljast ut i ein eigen kategori? Eg trur faktisk ikkje at det er nødvendig.

Ok, men i hvilke av de kategotiene vil du putte tråder som: svakt av posten. dårlig service. mine lesevaner. Egmonts nettbutikker. Når begynte Gemstone å trykke bøker i Europa? Reisemål osv..

Alle dei trådane der handler om Disney-teikneseriar (Egmonts nettbutikker er eit grensetilfelle, men trådstartar har valgt å starte den i eit reint Disney-forum, så då er den ifølgje han Disney-relatert).

Vegar skreiv:

Samtlige tråder i hele forumet - untatt "Forumets utvikling" og "Andre tegneserier" - ville havna i Disneytegneserierkategorien.

Var noko sånt eg meinte, ja (trådar eg VEIT at har mykje i ein annan kategori å gjera, som "Reglane" og "Walt Disney hedres i nytt Asterix-album", vil eg nok kunne flytte på, men bortsett frå det meiner eg.)

Så du mener at tråden "regler" og "svakt av posten" skal ligge under disneyserietegnekategorien?

regler nei, svakt av posten ja.

AOL har eksistert siden 2003 og ingen har noen gang ment at det trengs ulike kategorier, så SÅ nødvendig er det nok ikke.

At ingen nokon gong har meint at det trengs ulike kategoriar er berre tøys. Det har vore diskutert omtrent heilt sidan forumet starta opp, og mange har kome med forslag om kva kategoriar dei har lyst på. I det siste har det dessutan vore ganske mange som har meint at Andre tegneserier er for rotete og at ein difor burde ha ein eigen kategori for slike diskusjonar, fordi så utruleg mange her inne faktisk er interesserte i å diskutere andre seriar enn Disney-seriar, og at den eine tråden der vi har plass for det byrjar å bli frykteleg kaotisk.

LS skreiv:

Det bør selfølgelig ikke forandres.Men dette blir slitsomt for Olaf,kanskje alle trådene må legges i kategorier.Men jeg mener ikke at vi bør gjøre dette.Kanskje det vil ta lengre tid enn det det tok på Fredag?

For det første: Det er ekstremt få forandringar som krever at forumet stengast. Grunnen til at forumet var stengt heile fredag, var at forandringane som måtte gjerast krevde at heile forumet blei lagt om til ein ny database, noko som det var heilt umogleg å fikse på medan forumet var opent.

For det andre: Eg skal ikkje hevde at det er ein enkel jobb å dele inn forumet i kategoriar, men ein særleg komplisert operasjon er det ikkje, og eg har uansett ingen planer om å gjera dette før eg faktisk har tid til det, så noko blodslit for min del blir det ikkje snakk om.

For det tredje: Nei, eg har uansett ikkje tenkt å gå gjennom alle trådane i forumet og putte dei i riktig kategori. Det har alltid stått i reglane at ein tråd skal omhandle Disney for å kunne stå her, så dei fleste trådane bortsett frå Andre tegneserier handler om Disney-seriar. Det finst sjølvsagt unntak, men dersom ein tråd er mange månader gamal og det ikkje har vore aktivitet i den på lenge, spelar det eigentleg inga rolle om den ligger i feil kategori heller.

Bare tull med kategorier, men hvis det skulle vært kategorier, måtte det vært en kategori som het OT. Grunnen til det er at det er ganske mange OT-tråder på forumet som Olaf har latt stå.

Å? Med unntak av Andre tegneserier finner eg EIN OT-tråd i heile forumet (den om Heia Tufte, og vi er då fleksible nok til å kunne diskutere det når sånne ting skjer med andre forumistar). Det er faktisk ikkje oppretta så mange OT-tråder som du skal ha det til, det meste er på ein måte relatert til Disney-seriar, faktisk.

Sigvald skreiv:

Jeg tror det smarteste er å begynne i riktig ende, nemlig å se hva andre har gjort og så tilpasse standarden til AOLs behov.

Det finst så mange måter å gjera dette på at det er vanskeleg å hevde at det i det heile tatt eksisterer ein standard.

Men samtidig vil eg hevde at i tradisjonell forstand har ikkje Andeby Online bruk for kategoriar. Det ER praktisk å ha alle trådane samla på ein stad, og det har ikkje forandra seg sidan denne tråden blei oppretta. Den einaste grunnen til at eg no vurderer å innføre kategoriar er ikkje at innlegga som allereie ligger i forumet hadde vore betre om ein hadde putta dei i kategoriar, men at det er ein veldig stor skyggesone rundt kva vi eigentleg skal gjera med "Andre tegneserier". Når den tråden klarer å få nesten 2000 innlegg er det jo openbart at folk her har veldig mykje å seie om dette, og at det er eit interessefelt som ligg svært tett opptil Donald kan ingen kome frå. Slik eg ser det er det fire ulike ting det går an å gjera:

a) Innføre teikneserieapartheid, her diskuterer vi berre Disney-seriar, slette Andre tegneserier. Fordelen er at det ikkje lenger eksisterer eit fnugg av tvil om kva ein kan diskutere her lenger. Ulempen er at ein då sperrer fullstendig for diskusjon rundt eit tema som svært mange innehar store kunnskaper om og som, let's face it, eigentleg har like mykje med dagens Donald-seriar å gjera som t.d. Disney-film.

b) La ting vera som dei er i dag -- godta annan seriediskusjon I «Andre tegneserier», men sånn elles reservere forumet donaldistisk diskusjon, og slette alle trådar som dukker opp som ikkje er Donald-relaterte.

c) Opprette ein eigen kategori for å diskutere andre teikneseriar i.

d) Fullstendig paradigmeskifte, vi slutter å kalle dette eit Donald-forum og kaller det heller eit teikneserieforum, sånn at folk kan skrive om kva seriar dei vil og starte nye trådar om kva seriar dei vil, sjølv om hovudmengden av diskusjon nok vil liggja på Donald uansett ettersom forumet ligg på ei Donald-side.

Av desse fire synest eg personleg at c eller kanskje til og med d nok er den beste løysinga -- men samtidig føler eg at vi har blitt eit såpass etablert samfunn her at eg ikkje vil gjera ei slik endring med mindre det er breid einigheit om dette i forumet, noko eg får eit inntrykk av at det ikkje er.

Klart, ein kan sjå korleis andre har gjort det, men andre har hatt andre situasjonar enn oss. I vårt tilfelle veit eg ikkje om vi TRENGER så mange kategoriar -- det hadde berre vore greitt å ha ein kategori for Andre tegneserier, slik at ein fekk skilt dei diskusjonane frå kvarandre. Sånn bortsett frå det er det veldig praktisk at ein har alle diskusjonane på same trådoversikt. Det gir oss ei oversiktlegheit mange forum mangler. Spørsmålet her er ikkje kva alle andre har gjort, men kva som fungerer for OSS.

Eg vil til dømes IKKJE opprette eit off-topic-forum. Føler at dersom ein vil diskutere andre ting enn det det er spesifisert at forumet handler om, kan ein ta det i eit anna forum. Skulle det dukke opp spesialtilfelle av typen Heia Tufte, kan ein alltids nevne det i rotkategorien.

Ein eigen frågesport-kategori veit eg ikkje om vi har bruk for, og ved nærare ettertanke har vi ikkje bruk for ein kategori om AOL heller, eigentleg, det er berre dette med Andre tegneseriar som er spørsmålet her ... Det er absolutt eit tema som eg føler at ein burde vurdere veldig seriøst korvidt ein kunne opne for meir oversiktleg diskusjon om.

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

11.03.2007, 02:14

Tro ikke at det gode selskap kan la være å komme med et forslag :-)

Jeg syns AOL først og fremst er, bør og skal være et forum med fokus på Donaldisme og at dette bør komme veldig tydelig fram.

Jeg ønsker derfor ikke en slik inndeling som er lik "standarden", jmf forumene til DDF(r) og kalleanka.tk (som såvidt jeg kan se er bb-forumet og derfor er noe ganske annet (IMO)). Men heller noe slikt at når man trykker på "Forum"-knappen så ser forumet akkurat slik ut som det gjør nå, dog med den lille forandring at det er to knapper ekstra, f eks før eller etter "Du er innlogget som..." hvor det står noe slikt som "Andre tegneserier" og "Om forumet".

<hurtig forslag> http://home.no.net/jadelbek/aol.jpg </hurtigforslag>

Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!

http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.

Guffen Delbekk
23 år, Halden

11.03.2007, 11:50

Jeg synes heller ikke Andeby Online-forumet skal gå fra å være et donaldistforum til et generelt tegneserieforum. Det er et nisjeforum, og det synes jeg det skal fortsette som :-)

Men ang. kategorier, så er jeg i utgangspunktet enig med dem som gjerne vil ha et par. Jeg er på ganske mange andre forum (i hovedsak Harry Potter-forum), og der ville det blitt totalt kaos uten kategorier. Blant annet synes jeg et eget quiz-forum hadde vært ganske smart. Det har jo blitt så mange quiz-tråder her, og det er nesten så det er litt irriterende for dem som ikke bryr seg særlig om slike (hvis det er flere enn meg, da) å bla seg forbi alle sammen til det mer "interessante" ... quizzene er populære og ligger alltid øverst. Jeg tror førsteinntrykket av forumet hadde blitt bedre hvis disse hadde vært for seg et sted.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

11.03.2007, 12:06

Det er ganske idiotisk at folk mener at man skal ha en egen kategori for quizzer.

Det er TRE aktive quizzer, ikke ganske mange, som flere her vil ha det til.

Innlegget blei sist redigert 11.03.2007, 13:00 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

11.03.2007, 12:59

Guffen Delbekk skreiv:

Tro ikke at det gode selskap kan la være å komme med et forslag :-)

Jeg syns AOL først og fremst er, bør og skal være et forum med fokus på Donaldisme og at dette bør komme veldig tydelig fram.

Jeg ønsker derfor ikke en slik inndeling som er lik "standarden", jmf forumene til DDF(r) og kalleanka.tk (som såvidt jeg kan se er bb-forumet og derfor er noe ganske annet (IMO)). Men heller noe slikt at når man trykker på "Forum"-knappen så ser forumet akkurat slik ut som det gjør nå, dog med den lille forandring at det er to knapper ekstra, f eks før eller etter "Du er innlogget som..." hvor det står noe slikt som "Andre tegneserier" og "Om forumet".

<hurtig forslag> http://home.no.net/jadelbek/aol.jpg </hurtigforslag>

Her har du min hele og fulle støtte der jmf mitt sitat i det forrige svaret jeg hadde da jeg skrev "i hovedforumet, altså ikke i noen underkategorier". Med dette mente jeg at forumet bør fortsette som før uten å sette absolutt alt i underkategorier. Bare ta ut de postene som ikke helt passer inn i selve forumet, jmf når Det Gode Selskap (TM) kommer med sine forslag for forbedringer av AOL. Har da ingenting med Andeby å gjøre det, men likevell er det On Topic.

Det er ganske idiotisk at folk mener at man skal ha en egen kategori for quizzer.

Det er TRE aktive quizzer, ikke ganske mange, som flere her vil ha det til.

Jeg syne ikke de bør skilles ut på grunn av at de er så mange, jeg synes de bør skilles ut på grunn av at de er så spesielle og gode at de fortjener en liten "hedersplass".

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

11.03.2007, 14:09

Kristin skreiv:

Blant annet synes jeg et eget quiz-forum hadde vært ganske smart. Det har jo blitt så mange quiz-tråder her, og det er nesten så det er litt irriterende for dem som ikke bryr seg særlig om slike (hvis det er flere enn meg, da) å bla seg forbi alle sammen til det mer "interessante" ... quizzene er populære og ligger alltid øverst. Jeg tror førsteinntrykket av forumet hadde blitt bedre hvis disse hadde vært for seg et sted.

Vel talt!!! Jeg er helt enig i dette.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

11.03.2007, 14:38

Om jeg får komme med min mening, så er noe av det spesielle med AOL-forumet at det ikke er som alle andre forum, med mange forskjellige kategorier og svada. Støtter Laffens forslag (b jeg, eller til nød (c. Guffens forslag, som vel er mye av forslag (c, var heller ikke så dumt.

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

11.03.2007, 16:26

Jeg liker forumet slik det er og ønsker dermed alternativ b, men jeg overlever også om alternativ c blir gjeldende.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

11.03.2007, 16:35

Jeg stemmer på b)
Så slipper jeg å drive å klikke meg videre. Jeg er nemlig slik som jeg tror de fleste av oss AOL-brukere er; jeg leser alt som er nytt siden sist jeg var inne, uansett om det handler om Donald, Fantomet, posten eller Tufte IL. Så lenge vi har trådene"Andre tegneserier" og "Forumets utvikling", trenger vi vel ikke å lage egne underkategorier? Resten er jo Andebyrelatert. Posten ble diskutert i forhold til disney-bøker som kom sent fram, (vi diskuterer vel egentlig posten HVER gang det kommer en disneybok ;-)). Jeg syns heller ikke at det er så veldig OT å diskutere når en av forumets aktive blir kjendis.
Ellers syns jeg tråder skal slettes når de ikke har noe i dette forumet å gjøre.

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

11.03.2007, 18:04

Jeg går for forslag c, eventuelt b. Men vil ihvertfall ikke ha forslag d.

Bernie
36 år, Bergen

11.03.2007, 19:51

Etter denne runden med meiningsutvekslingar skjøner eg at det er størst interesse for å la forumet vera slik det er i dag, utan eit Andre tegneserier-forum, så då kjem eg ikkje til å forandre noko som helst.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

11.03.2007, 19:55

Elise skreiv:

Jeg stemmer på b)
Så slipper jeg å drive å klikke meg videre. Jeg er nemlig slik som jeg tror de fleste av oss AOL-brukere er; jeg leser alt som er nytt siden sist jeg var inne, uansett om det handler om Donald, Fantomet, posten eller Tufte IL. Så lenge vi har trådene"Andre tegneserier" og "Forumets utvikling", trenger vi vel ikke å lage egne underkategorier? Resten er jo Andebyrelatert. Posten ble diskutert i forhold til disney-bøker som kom sent fram, (vi diskuterer vel egentlig posten HVER gang det kommer en disneybok ;-)). Jeg syns heller ikke at det er så veldig OT å diskutere når en av forumets aktive blir kjendis.
Ellers syns jeg tråder skal slettes når de ikke har noe i dette forumet å gjøre.

Veldig, veldig enig med Elise her.
Selv om jeg ikke har vært så aktiv med innlegg i år, er jeg stadig innom og får med meg det meste, og jeg er veldig glad for at det er så enkelt her på dette forumet å få med seg det meste.
HURRA for OLAF som vil la det være som det er!! :-)

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

11.03.2007, 21:15

Når jeg klikker på linken i mine e-post varsel for trådene så kommer jeg ikke fram lenger.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

12.03.2007, 16:49

Har lagt merke til det og lagt inn eit mentalt notat om å fikse det.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

12.03.2007, 16:53

har du(Olaf) noen idè om når "forum-statistikk" og "siste diskusjoner" vil være tilbake?

borteherfra
15 år, Tromsø

21.03.2007, 21:45

Nei.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.03.2007, 22:58

Når jeg trykker på "Ny!"-knappen for å komme til siste innlegg jeg leste i tråden (eller det siste jeg ikke leste, for å være helt nøyaktig), så kommer jeg ofte til en annen tråd, tror vel kanskje noen har påpekt det selv. Er det en bug Mr. Solstrand proriterer tid til å fikse, eller kaster han bort tiden til studier eller annet vrøvl (les:krice?) istedet for...?

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

22.03.2007, 12:41

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.