Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Spøkelseskladden-historie

Andeby Online > Diskusjonsforum > Spøkelseskladden-historie

Gå tilbake til forumoversikta ...

Heisann!
Jeg er på jakt etter en gammel historie som ble trykt i Donald Duck & Co på begynnelsen av 80-tallet (evt. slutten av 70-tallet). Den gikk over flere nummer og dreide seg om at Spøkelseskladden tilsynelatende begikk forbrytelser samtidig som han satt i fengsel. Det viste seg mot slutten at det hele tiden var Langbein som hadde blitt forvirret i hodet etter en hjernerystelse og dermed trodde at han var Kladden. Noen som vet hvilke nummer av Donald Duck & Co denne historien ble trykt i?

Hilsen Trond

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 18:11 av Olaf Moriarty Solstrand

trondsi

06.06.2005, 16:29

Denne er nødt til å være trykket senere også. Jeg husker den veldig godt og selv om jeg leste mye donald på 80 tallet tviler jeg på at det er så langt tilbake jeg har det.

Lars Olav
32 år, Grimstad

06.06.2005, 22:22

Lars Olav skreiv:

Denne er nødt til å være trykket senere også. Jeg husker den veldig godt og selv om jeg leste mye donald på 80 tallet tviler jeg på at det er så langt tilbake jeg har det.

Historien du sikter til er klassikeren "Spøkelseskladden vender tilbake" som er tegnet av Paul Murry. Den ble første gang utgitt på norsk i 1965 eller deromkring siden ble den utgitt i nr. 17-20/1983. Sist ble den utgitt i "Endelig Tilbake - Spøkelseskladden" som ble utgitt for noen år siden. (Alt dette etter hukommelsen - Jeg skal sjekke Murry-Indekset mitt for sikkerhets skyld.)

Jepp jeg hadde rett:

MM: The Return of Phantom Blot (WDC 284-287 - 1964)
DD&Co 26-29/1965
DD&Co 17-20/1983
Endelig Tilbake - Spøkelseskladden - 2002

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 07.06.2005, 01:43 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

07.06.2005, 01:11

Jeg må si jeg er imponert. Takk skal dere ha!
Er det noen andre klassiske Spøkelseskladd-historier som anbefales?

Hilsen Trond

trondsi

07.06.2005, 10:21

trondsi skreiv:
{{ Jeg må si jeg er imponert. Takk skal dere ha!
Er det noen andre klassiske Spøkelseskladd-historier som anbefales?

Jag sitter precis och skriver en text om Phantom Blot (Spøkelseskladden) för svenska NAFS(k)uriren, vilken ska handla om allt från Gottfredsons "Kladd" till Murrys serier från 1960-talet, lite om italienska serier och senare serier. Klassiska serier är naturligtvis Floyd Gottfredsons första serie från 1939, Romano Scarpas första (italienska Topolino 116-119, 1955 men gick även i USA). Även Murrys serier i tidningen Phantom Blot 1964-66 är läsvärda, även om det är en helt annan typ av serier.

Nu har jag även en fråga: Jag kan mycket om gamla serier, fram till 1980 eller så. Däremot måste jag läsa in mig på nyare "Kladdiga" serier innan jag kan skriva färdigt. Skulle ni här på forumet som läst mycket av de senaste årens Disneytidningar kunna rekommendera serier och tecknare jag bör läsa för min artikel?
/Germund

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

germund
34 år, Sverige

11.06.2005, 09:35

Hm, vel, på nittitalet var det ein litt uvanleg Mikkeserie, "Mikke Krim", der bla. blod og mord faktisk forekom. Det var essensielt ein krimserie satt i Andeby under eit Chicago-aktig gangstermiljø, der Mikke var privatdetektiv. Spøkelseskladden figurerte som hans Moriarty i fleire ganske gode hefter... vil sei denne litt meir røffe serien kledde karakteren, og at du kanskje kunne få noko ut av den mht. artikkelen din om du leste eit par slike hefter. :-)

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

11.06.2005, 18:10

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.