Andeby Online > Diskusjonsforum > Onkel Skrues "Lucky Dime"
Gå tilbake til forumoversikta ...

Hehe.. Synes denne mynten var ganske artig. Likte den teksten som sto skrevet på venstre side av Kornelius; " N GOLD WE TRUST"
Fergus
25 år, Grimstad
03.06.2005, 01:57

Fergus skreiv:
Hehe.. Synes denne mynten var ganske artig. Likte den teksten som sto skrevet på venstre side av Kornelius; "IN GOLD WE TRUST":)
Andre som Geir J. Netland og Wilfu hadde nok foretrukket den tradisjonelle "In God we trust", men noe slikt ville nok vært i strid med Disneys politikk på det området.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
03.06.2005, 02:38

Sigvald skreiv:
Fergus skreiv:
Hehe.. Synes denne mynten var ganske artig. Likte den teksten som sto skrevet på venstre side av Kornelius; "IN GOLD WE TRUST":)
Andre som Geir J. Netland og Wilfu hadde nok foretrukket den tradisjonelle "In God we trust", men noe slikt ville nok vært i strid med Disneys politikk på det området.
Det ville jo ikkje vore morosamt om dei skreiv "In God we trust", og når dei likevel ikkje lagar replikaen av ei ekte mynt, kvifor vil du absolutt ha det ektre uttrykket?
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
03.06.2005, 02:53

Eg hadde likt "In Barks we trust" (som ei symbolsk handling for å vise at Barks alltid var og alltid vil vere Andebys gud), men det blasfemiske aspektet ved det er kanskje litt sterkt ... Og "In gold we trust" var forsåvidt ganske artig det òg.
Sigvald:
Andre som Geir J. Netland og Wilfu hadde nok foretrukket den tradisjonelle "In God we trust"
La det vera opp til Geir J. Netland og Wilfu fortelja oss kva Geir J. Netland og Wilfu hadde foretrukke, og fortel oss heller kva Sigvald Grøsfjeld jr. hadde foretrukke. Dette har vi snakka om MANGE gonger ...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 03.06.2005, 07:02 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
03.06.2005, 06:56

Jeg synest nå at _*IN*_ _*GOLD*_ _*WE*_ _*TRUST*_ var morsomt
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Innlegget blei sist redigert 03.06.2005, 09:35 av Ted
Ted
16 år, Bergen
03.06.2005, 09:34

Ted skreiv:
Jeg synest nå at _*IN*_ _*GOLD*_ _*WE*_ _*TRUST*_ var morsomt
Dessuten er det en velkjent fordreining av det orginale utrykket.
Jeg er også glad for at Sigvald ikke dro inn meg også i resonemanget sitt over hvem som helst vil ha "In God we trust" for selv om jeg er kristen så betyr ikke det at jeg ønsker en kopi av en amerikansk mynt her. 
Lars Olav
32 år, Grimstad
03.06.2005, 11:01

Det har vært andre land som også har gitt ut denne mynten, se:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=1389&item=6535941639&rd=1 for et annet eksemplar
Innlegget blei sist redigert 04.06.2005, 16:32 av Rikerud
Rikerud
29 år, Bærum
04.06.2005, 16:32

Rikerud skreiv:
Det har vært andre land som også har gitt ut denne mynten, se:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=1389&item=6535941639&rd=1 for et annet eksemplar
Jeg antar at årstallet 1818 henviser til Andebys grunnleggelse og det gir i så fall denne mynten et seriøst preg i det minste.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
05.06.2005, 01:23

Strengt talt er det umogleg å tidfeste Skrues første mynt, fordi han tjente den då han var ung, og "då han var ung", iallfall i Egmont-samanheng, er eit flytande tidspunkt i staden for eit konstant (med unntak av Klondike-bugen som sannsynlegvis er basert på at Egmont vil ha både i pose og sekk). Skrue er cirka 80 år gamal, det vil seie at han er født cirka 1925, men for tjue år sidan var han født cirka 1905 og om tjue år vil han vera født cirka 1945, ettersom han ikkje blir eldre ettersom tida går. Personleg synest eg at det er litt urealistisk at mynten skal vera 50 år eldre enn Skrue, ettersom det var ein heilt vanleg småmynt då Skrue tjente den. Når Andeby blei grunnlagt har strengt talt lite med denne mynten å gjera. Det er ein artig ekstrabonus at årstala samanfell, men dersom nokon seier til meg at Skrues første mynt er laga i 1818, får eg inntrykk av at Skrue snart er 200 år gamal.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
05.06.2005, 01:38

Må ærlig innrømme at _*In*_ _*Gold*_ _*We*_ _*Trust*_ var helt genialt!
Særlig fordi man ikke ser forskjellen hvis man bare kikker mindre nøye over... Liker faktisk tiltaket til Egmont, jeg...
Tror dessuten Gud i himmelen humrer like mye i skjegget som meg... 
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 05.06.2005, 02:05 av Wilfu
Wilfu
20 år, Bamble
05.06.2005, 02:03

Hva er det som gjør at folk automatisk tror at Skrue må være født det året mynten er fra.
Jeg har 4 mynter på pulten min og de er fra: 1998, 1999, 2001 og 2002.
Alle sammen har jeg fått i løpet av de siste dagene.
Tidligere da vi hadde de gammle kronene (uten hull) kunne jeg fort få mynter som var ihvertfall 50 år.
Lars Olav
32 år, Grimstad
05.06.2005, 02:04

Det var ikkje det eg meinte, Lars Olav. Eg seier berre at dersom dette var ein heilt vanleg dime, ser eg på det som ganske urealistisk at mynten var 50 år gamal då Skrue tjente den.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
05.06.2005, 02:12

Olaf Solstrand skreiv:
Det var ikkje det eg meinte, Lars Olav. Eg seier berre at dersom dette var ein heilt vanleg dime, ser eg på det som ganske urealistisk at mynten var 50 år gamal då Skrue tjente den.
Hvorfor det? Er det mer sansynelig at jeg får en 50 år gammel krone i Norge en at han får en 50 år gammel 10 cents mynt (dime) i USA?
Lars Olav
32 år, Grimstad
05.06.2005, 11:37

Min _*personlige*_ mening er at mynten er fra det årstallet lo$ sier(1875), ettersom det er en offisiell bok om skrues liv.
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
05.06.2005, 11:47

Ted skreiv:
Min _*personlige*_ mening er at mynten er fra det årstallet lo$ sier(1875), ettersom det er en offisiell bok om skrues liv.
Alle historier som gies ut av Egmont kan kalles "offisielle". Lo$ er Don Rosas mening og ingen andre. Det han tegner er like mye verdt som hvilken som annen tegner.
Ikke ta alt for bokstavlig...
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
05.06.2005, 11:56

Ted skreiv:
Har ikkje serien her. I kva samanheng er årstalet nemnt i Skrues liv? Kan ikkje hugsa at det var nemnt.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
05.06.2005, 12:16

Er ikke sikker. Mener det er et bilde av mynten med årstall, og annen informasjon...
Ted
16 år, Bergen
05.06.2005, 12:28

Ja, på side 4 i "Den siste av McDuck-klanen", ser me mynten i siste rute. Den er laga i 1875.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
05.06.2005, 13:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.