Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks Samlede Værker
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Sigvald skreiv:
Det er ingen som tvinger deg eller andre til å kjøpe de enkelte boksene. Min personlige ærlige mening er dog at alle de tre planlagte ekstra-boksene bør utgis som planlagt til glede for alle de av oss som er interesserte i alt dette fantastiske ekstramaterialet.
Mitt problem med dette er at disse boksene ikke var planlagt. All tidligere informasjon fra Egmont tilsa at man skulle få verket komplett (med dilldall som eierbevis) for en bestemt sum, og altså begrenset til 10 kasetter. Hvis Egmont fortsetter med de planene de nå utfører undersøkelser for, har de plutselig endret avtalevilkårene i slutten av abonnementsperioden. For å få verket komplett må man da ut med 30 % mer enn hva all tidligere informasjon skulle tilsi. Det er meget dårlig forretningsmoral. Er det i det hele tatt lovlig?
Når det er sagt, synes jeg at ikke-Disney og malerier absolutt bør være en del av verket. Men da burde det helt ifra begynnelsen vært klart at det ville bli 11 eller 12 bokser. Som andre har skrevet er også jeg fullstendig uinteressert i hva middelmådige kunstnere har klart å rable ned av Barks-inspirerte forsider, eller indeks over blader jeg aldri kommer til å kjøpe. Vi har jo tross alt inducks, og CBSV inneholder allerede oversikt over hhv. første amerikanske og norske utgivelse.
Kent
23 år, Sandnes
25.02.2008, 21:00

Kent skreiv:
Sigvald skreiv:
Det er ingen som tvinger deg eller andre til å kjøpe de enkelte boksene. Min personlige ærlige mening er dog at alle de tre planlagte ekstra-boksene bør utgis som planlagt til glede for alle de av oss som er interesserte i alt dette fantastiske ekstramaterialet.
Mitt problem med dette er at disse boksene ikke var planlagt. All tidligere informasjon fra Egmont tilsa at man skulle få verket komplett (med dilldall som eierbevis) for en bestemt sum, og altså begrenset til 10 kasetter. Hvis Egmont fortsetter med de planene de nå utfører undersøkelser for, har de plutselig endret avtalevilkårene i slutten av abonnementsperioden. For å få verket komplett må man da ut med 30 % mer enn hva all tidligere informasjon skulle tilsi. Det er meget dårlig forretningsmoral. Er det i det hele tatt lovlig?
Når det er sagt, synes jeg at ikke-Disney og malerier absolutt bør være en del av verket. Men da burde det helt ifra begynnelsen vært klart at det ville bli 11 eller 12 bokser. Som andre har skrevet er også jeg fullstendig uinteressert i hva middelmådige kunstnere har klart å rable ned av Barks-inspirerte forsider, eller indeks over blader jeg aldri kommer til å kjøpe. Vi har jo tross alt inducks, og CBSV inneholder allerede oversikt over hhv. første amerikanske og norske utgivelse.
Egmont har vel sagt at de 10 boksene gir deg Barks disney-tegneserier komplett, og det blir absolutt ikke avtalebrudd hvis Egmont velger å gi ut 3 nye kassetter, i samme format, med øvrig materiale av Barks.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
25.02.2008, 21:15

MikroMidas skreiv:
Du har før kalt folk idioter her inne
I så fall beklager jeg det. Slikt er lite fruktbart utover at det eventuelt dekker det kortvarige behovet for å lufte ut eventuelle frustrasjoner.
...og jeg ser du nå er i gang med en ny praksis ved å på ddfr.dk sitt forum henge ut debattanter på dette forum.
Det har aldri vært min mening å henge ut noen. I det aktuelle tilfellet handlet det mest om å lufte ut frustrasjoner i etterkant av moderering og det ene med det andre her i forumet. Jeg har nå lest gjennom det aktuelle innlegget og redigert det slik at det ikke lenger skal virke unødvendig provoserende og eventuelt avsporende.
Din manglende folkeskikk mangler tydeligvis heller ingen grenser.
Pussig nok er folkeskikk også et element i min kommentar til Egmonts planer om CBSV boks 11-13 i gruppen <no.alt.tegneserier>:
Den kommentaren ble skrevet før jeg leste det innlegget jeg nå besvarer. Der fremgår mitt syn på denne saken ganske klart:
Alle abonnenter oppfordres til å svare positivt når de eventuelt på vegne av Egmont ringes opp fra Axiti ASA. Selv abonnenter som personlig skulle ha begrenset interesse for de ekstra bøkene, bør være positive da det er viktig også å ha omtanke for dem som vitterlig er interessert i å få disse bøkene på trykk. Det er således riktigere, og etter mitt skjønn, også langt bedre folkeskikk å heller takke nei til å kjøpe de ferdige boksene - enn å arbeide for å stanse utgivelsen av disse i utgangspunktet.
Kent skreiv:
Synes du at det er smart å helle bensin på bålet? Riktignok har du et godt og ærlig poeng når du sier at Egmont med fordel kunne annonsert disse planene på et tidligere tidspunkt. Jeg lar meg derimot overhodet ikke imponere av din manglende interesse for et flott inndeks/register. Dere som er så negative til dette har åpenbart aldri sett det tyske "Carl Barks - Werkverzeichnis der Comics". Det har derimot jeg. Det er derfor jeg blir så frustrert av all denne negativiteten. Selv kan jeg styre meg for storyboards til tegnefilmer og non-Disney malerier, men jeg forsøker ikke stanse utgivelsen av dem for det - tar du poenget?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 25.02.2008, 21:32 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
25.02.2008, 21:20

Helt uavhengig av spørsmålet om folkeskikk, så heter det jo Carl Barks' samlede verker (bortsett fra den apostrofen som burde vært der). Da er det jo naturlig at alt han gjorde kommer med, slik de fleste av oss håpet da verket skulle komme. Jeg synes i alle fall at vitsetegningene hans blir høyst aktuelle for en slik utgivelse. Jeg har nesten ikke sett noen av dem, og det viser en "ukjent" Barks for min del. Bjørnehistoriene faller også naturlig, og ikke minst maleriene, som for meg er toppen av alt. Men hva skal vi med andres forsider? Kanskje interessant sånn isolert sett, men i en Barks-samling? Nei, nei og atter nei. Det er ikke Barks!
Og kan dette ta så ufattelig stor plass da?
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
25.02.2008, 21:42

Drikaton skreiv:
Egmont har vel sagt at de 10 boksene gir deg Barks disney-tegneserier komplett, og det blir absolutt ikke avtalebrudd hvis Egmont velger å gi ut 3 nye kassetter, i samme format, med øvrig materiale av Barks.
Sitat fra http://www.carlbarks.no/:
"Carl Barks Samlede Verk er en fantastisk bokserie, som teller rundt 8.000 sider fordelt på 30 bind i 10 kassetter."
Slik jeg forstår diskusjonen her, tenker Egmont på å utgi Carl Barks Samlede Verk 11-13. Det strider bl.a. mot sitatet ovenfor, og det inntrykket Egmont har gitt gjennom den informasjonen de har sendt ut. Det blir selvfølgelig helt annerledes hvis det er snakk om en helt ny bokserie, men hva er sannsynligheten for det?
Sigvald skreiv:
Jeg lar meg derimot overhodet ikke imponere av din manglende interesse for et flott inndeks/register.
Men hva skal jeg med det? Jeg kan sannsynligvis ramse opp flere hundre bøker jeg kunne tenke meg å ha/lese, og som er direkte relevant for ting jeg gjør nå. Hvorfor skal jeg da prioritere et indeks?
Jeg ser poenget ditt med å ikke stå i veien for andres ønsker. Men jeg har hverken tid eller råd til å bidra til at folk rundt meg får oppfylt alle sine ønsker.
Lars Martin skreiv:
Helt uavhengig av spørsmålet om folkeskikk, så heter det jo Carl Barks' samlede verker (bortsett fra den apostrofen som burde vært der).
Vi bruker da ikke genitivsapostrof på norsk?
Kent
23 år, Sandnes
25.02.2008, 22:26

Kent skreiv:
Sigvald skreiv:
Jeg lar meg derimot overhodet ikke imponere av din manglende interesse for et flott inndeks/register.
Jeg ser poenget ditt med å ikke stå i veien for andres ønsker. Men jeg har hverken tid eller råd til å bidra til at folk rundt meg får oppfylt alle sine ønsker.
Har nordmenn virkelig så dårlig råd som enkelte her i forumet gir inntrykk av? Danskene har som kjent ikke olje, likefult ser man fint lite til slike utsagn i DDF(r)-forumet... De økonomiske innsigelsene som nå dukker opp står også i tvilsom kontrast til holdningene ellers de gangene jeg har påvist at andre norske utgivelser (korrigert for kronekursen) er betydelig dyrere enn tilsvarende danske og svenske utgivelser. 500 kroner som det her akkes og vees så veldig over er da ikke stort mer enn forskjellen i reell pris på en årgang norske DD&Co og en årgang danske AA&Co.
Kent skreiv:
Lars Martin skreiv:
Helt uavhengig av spørsmålet om folkeskikk, så heter det jo Carl Barks' samlede verker (bortsett fra den apostrofen som burde vært der).
Vi bruker da ikke genitivsapostrof på norsk?
Joda, når det er eneste måte å markere eiendomsform. Det blir for tungvint med Barkss. Eksempel:
Hansen -> Hansens
Barks -> Barks'
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 25.02.2008, 22:57 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
25.02.2008, 22:56

MikroMidas skreiv:
Det er veldig synd at ting moderes blindt uten at det legges igjen forklaring eller noe som kan opplyse om hvorfor. En slik moderering medfører også til tider at motdebatantene til den som blir moderert kan fremstå i ett litt greelt og skarpt lys da det innlegget som startet det hele er barbert bort fra forumet uten noen forklaring. Dette er en praksis som jeg personlig ikke helt er tilhenger av.
Når folk legger ut direkte regelbrot i forumet, det vera seg alt frå personangrep til reklame, fjernast dette -- rett og slett fordi det har ingenting i forumet å gjera. Og skulle ein leggja ut ei nærare forklaring på slikt kvar gong ein modererte noko, hadde det ført til svært off-topic trådar. Trur òg at det hadde hatt fleire negative enn positive sider, då eg tipper stemninga i forumet hadde sunke betrakteleg dersom moderatorane til stadigheit hadde gått ut og skrive innlegg av typen "No har N.N. oppført seg dustete igjen" (for sjølv om vi sjølvsagt ikkje hadde brukt den ordlyden, er det vel slik folk hadde oppfatta oss?).
Det er dessutan vanleg praksis at når vi sletter innlegg, sletter vi òg alle direkte svar på dette innlegget, så i dei 99 % av tilfella der vi gjer alt riktig, risikerer ingen å framstå i eit grellt og skarpt lys.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
25.02.2008, 23:00

Jeg vet ikke hvor folk har det fra at det skulle være plalagt å gjengi covere o.l. av andre enn Barks. Det var kun et løst forslag fra min side til vedkommende som ringte og spurte om mine meninger om verket. Det er likvel interssant å lese utsagn som "Forsider laget av andre småtalenter til Barks sine historier" og "jeg er ...fullstendig uinteressert i hva middelmådige kunstnere har klart å rable ned av Barks-inspirerte forsider". Hadde rosaister omtalt andre enn Don Rosa på tilsvarende måte hadde det nok temperaturen raskt steget adskillige grader her i forumet 
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 25.02.2008, 23:09 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
25.02.2008, 23:01

Sigvald skreiv:
Hadde rosaister omtalt andre enn Don Rosa på tilsvarende måte hadde det nok temperaturen raskt steget adskillige grader her i forumet ;)
Og hvor kom Don rosa sitt navn fra i denne sammenhengen ? Du kommer da jaggu ta meg trekkende med han i absolutt alle sammenhenger.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
25.02.2008, 23:38

Sigvald skreiv:
...............Slikt er lite fruktbart utover at det eventuelt dekker det kortvarige behovet for å lufte ut eventuelle frustrasjoner................ I det aktuelle tilfellet handlet det mest om å lufte ut frustrasjoner i etterkant av moderering og det ene med det andre her i forumet................
Det er vel dette som kan kalles mangel på folkeskikk og oppførsel. Du lar det gå ut over andre for deretter å velte ansvaret for din bedritne oppførsel over på andre, med begrunnelsen at du måtte lufte ut frustasjoner...... Føler nesten for å kalle deg noe for deretter å skylde på behovet for å lufte noen frustasjoner, men ditt nivå er uansett i en særklasse, uoppnåelige for oss andre 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
25.02.2008, 23:45

Jeg er ikke så sikker på om jeg er interessert i noen av de tre tilleggskassettene.
Bruno Bjørn og Benny Burro synes jeg er dørgende kjedelig, iallefall det juleheftet jeg kjøpte for noen år siden. Kan hende det er fordi jeg ikke kjenner til disse figurene så godt fra før?
Vitsetegningene jeg har sett i CBSV trenger jeg heller ikke å se flere av.
Komplett register over tegneserier utgitt i USA og Norge har jeg ingen behov for, jeg regner med at det blir et register bakerst i bok 30 over tegneseriene i CBSV, og det er alt jeg har bruk for.
Malerier kan kanskje være noe, men alt er ikke av interesse her heller(ihvertfall ikke intetsigende landskapsmalerier).
Forsidetegninger er det også nok av i CBSV.
Kanskje jeg rett og slett skal spare meg for utgiftene til disse kassettene, og heller prioritere Gottfredsons Samlede (Disney) Verk? Det bare må bli en realitet, må det ikke??
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
Hallgeir
28 år, Stjørdal
26.02.2008, 00:13

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
Hadde rosaister omtalt andre enn Don Rosa på tilsvarende måte hadde det nok temperaturen raskt steget adskillige grader her i forumet
Og hvor kom Don rosa sitt navn fra i denne sammenhengen?
Det var kun et eksempel.
MikroMidas skreiv:
Det er vel dette som kan kalles mangel på folkeskikk...
Folkeskikk handler, etter mitt skjønn, også om å ha en smule omtanke og respekt for andres interesser. F.eks. når Egmont lodder interessen for nye bokser i CBSV-serien o.l. Den slags folkeskikk er jeg i hvert fall i besittelse av 
Hallgeir skreiv:
Kanskje jeg rett og slett skal spare meg for utgiftene til disse kassettene
Det er selvsagt ditt frie valg. Det eneste jeg ber om er respekt for de av oss som ønsker at de tre kasettene skal utgis.
Og heller prioritere Gottfredsons Samlede (Disney) Verk? Det bare må bli en realitet, må det ikke??
Jeg kan styre meg for hans senere serier - korte enkeltstående striper, men det vil ikke falle meg inn å motarbeide en komplett utgivelse bare fordi jeg selv fint kunne klare meg med hans klassiske serier frem til ca. 1945.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 26.02.2008, 00:22 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
26.02.2008, 00:15

Men det du ikke skjønner Sigvald er at det er ingen som motarbeider noe som helst. Det eneste som har blit sagt er at flere av oss enten ikke vil kjøpe kassettene i det hele tatt, eller hvis de som driver spørreundersøkelsen ringer oss, gi et ærlig svar der vi forteller hva vi ønsker/ikke ønsker i kassettene. Dette kalles ikke motarbeiding, men å svare på en undersøkelse. Så vil tiden vise hva resultatet blir.
Du har nevnt at du syns det er bedre at jeg ikke kjøper bøkene enn at jeg svarer at jeg kun er interessert i noe av innholdet. Har du tenkt på at hvis alle som ikke ønsker alt velger å ikke kjøpe i det hele tatt så er det større sjanse for at boksene ikke vil komme til salgs i det hele tatt enn hvis vi sier at vi kjøper noe men ikke alt? Alt kommer helt an på hvor mange som er interessert eller ikke.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
26.02.2008, 01:00

DDF(r)s Færøyske medlem og pådriver for de nye boksene, Benadikt, skriver i
DDF(r)-forumet at han kjenner til ikke-abonnenter som er interessert i de tre ekstra boksene, og at Egmont er gjort oppmerksomme på dette. Han mener vi bør sette vår lit til at disse regnes med når interessen skal vurderes. I så fall trenger det ikke være så farlig at enkelte andre er så skeptiske. La oss derfor enes om å oppfordre alle her som ikke abonnerer, men som er interesserte i dette ekstra materialet, til å melde fra til Egmont om sin interesse 
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 26.02.2008, 04:02 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
26.02.2008, 03:56

Sigvald skreiv:
Folkeskikk handler, etter mitt skjønn, også om å ha en smule omtanke og respekt for andres interesser.
Slik du viser her eller her eller her .
Gidder ikke finne flere eksempler, men det er MANGE av dem her på dette forumet, bare prøv å bruke google'ismen og du vil få dusinvis av nedlatende oppgulp fra din side om stripemenner, harry serier, eller vulgær nymotens dusinvare. Dette er det du kaller å vise omtanke og respekt for andres interesser.
Jeg har sagt det før, men jeg må bare gjenta meg selv, Du er ikke berettiget til å bruke ordet respekt.
Dessverre er de verste overtrampene du har veltet ut av deg moderert bort og ingen spor ligger igjen etter dem. Det er egentlig veldig synd, fordi at du har fått endel krasse svar på dine mange idiotiske utspill. Når moderatorer fjerner overtrampene dine så kan enkelte berettigede skarpe svar blant annet fra meg fremstå i helt feil lys når det en svarer på er borte. Men det er ikke din feil at du på denne måten fremstår i ett mye bedre og mere sympatisk lys enn du fortjener.
Innlegget blei sist redigert 26.02.2008, 09:40 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
26.02.2008, 09:26

Men hvis vi en kikker litt nærmere på hva innholdet i dette ekstraverket kommer til å inneholde basert på andre tilgjengelige utgivelser så lurer jeg virkelig på hva forlaget skal fylle NI bøker med.
Vi har Barks Bear Book og den ekstra droopy ? historien som vil fylle en bok.
The fine art of Walt Disney's Donald Duck blir en bok.
Animal Quackers blir en annen bok.
Da er vi oppe i de tre bøkene jeg vil ha. Disse kommer garantert til å bli fordelt med en bok i hver kasett i forlaget sin ambisiøse tre bokser plan.
Da blir det seks bøker med fyll stoff i mine øyne. Seks bøker med vitsetegninger, en naken dame, masse meningsløse indekser, og halvhjertede coverforsøk som ikke har noe i denne utgivelsen å gjøre, etter min mening.
Personlig tolerer jeg en fyllbok for hver interesante bok, men to fyllbøker blir i mine øyne for mye.
Noe helt annet er jeg garanterer at prisen på disse tre kasettene vil ligge så tett opp til 2000 som mulig. Dette fordi trykkingen av malerier vil koste mere, i følge forlaget. Bare en utbrett side vil nok rettferdiggjøre en pris på 800-900 pr bok, vent og se.
Forlaget kan vel også bare se på bruktprisen på de to maleribøkene som finnes på markedet og "tenke på ett tall" stort nok til at folk vil betale.
Rettighetene på endel av disse maleriene er vel også anderledes priset enn tegneserier.
Min innstendige oppfordring til Dere i Egmont som leser dette er:
Ikke press sitronen for langt, gi oss de tre bøkene jeg har skissert over, hvis Dere absolutt MÅ fylle på med fyllstoff så stopp med tre fyllstoffbøker slik at det blir to kasetter, og ikke tre.
Dere kan gi oss kundene ett valg med å dele dette inn i en kasett med Barks Bear book, vitestegninger og en naken dame.
Den siste kasetten kan Dere fylle med malerier og stoff rundt den delen av Carl Barks produksjon.
Ved å gjøre dette kan vi velge å kjøpe enten den ene aller andre delen av Barks sin ikke disney produksjon.
Innlegget blei sist redigert 26.02.2008, 10:08 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
26.02.2008, 10:02

Såvidt jeg forstår bliver inholdet nogenlunde dette:
* Ikke-Disney-tegneserierne med Bruno Bjørn & Benny Æsel, Happy Hound, Droopy, Porky Pig og Andy Panda.
* Disney-oliemalerierne og -pastellerne, hvoraf nogle tidligere er udgivet i henholdsvis The Fine Art of Walt Disney's Donald Duck og Barks Treasury (måske 2 bind?)
* Ikke-Disney-malerierne, hvoraf nogle tidligere er udgivet i Animal Quackers.
* Skitser til de 36 publicerede tegnefilm samt et antal upublicerede tegnefilm (måske med de 36 film på DVD indlagt?)
* Enkelttegninger og kortere tegneserier, bl.a. i Calgary Eye-Opener (måske 2 bind?)
* Forsiderne.
* Indeks over Barks-udgivelser i Norge/Danmark/Sverige og USA.
Sådan som jeg ser det, er det kun bogen med forsider, der kan kaldes fyldstof. Resten er interessante bøger, hvor det i dag er næsten umuligt at skaffe materialet.
I første omgang tænkte jeg også, at et indeks måske er fyldstof. Men faktisk har jeg brugt tre indeks hidtil, når jeg har skullet finde en serie frem på dansk eller amerikansk: Mike Barriers bog, et enestående tysk indeks (som jo ikke er optimalt til skandinaviske forhold) og så det danske indeks.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
49 år, Færøyene
26.02.2008, 12:09

Benadikt skreiv:
Såvidt jeg forstår bliver inholdet nogenlunde dette:
* Ikke-Disney-tegneserierne med Bruno Bjørn & Benny Æsel, Happy Hound, Droopy, Porky Pig og Andy Panda.
* Disney-oliemalerierne og -pastellerne, hvoraf nogle tidligere er udgivet i henholdsvis The Fine Art of Walt Disney's Donald Duck og Barks Treasury (måske 2 bind?)
* Ikke-Disney-malerierne, hvoraf nogle tidligere er udgivet i Animal Quackers.
* Skitser til de 36 publicerede tegnefilm samt et antal upublicerede tegnefilm (måske med de 36 film på DVD indlagt?)
* Enkelttegninger og kortere tegneserier, bl.a. i Calgary Eye-Opener (måske 2 bind?)
* Forsiderne.
* Indeks over Barks-udgivelser i Norge/Danmark/Sverige og USA.
Jeg synes at alt dette høres interessant ut, med et visst forbehold for ikke-disney-maleriene. Det jeg har sett av disse har ikke akkurat imponert meg, men på den annen side, dersom dette bokverket virkelig skal bli Carl Barks' samlede verk, så må alt med, også det som ikke er så vellykket.
Men det som ikke er av Barks har ingenting i et slikt verk å gjøre, det være seg forsider eller historier eller andre illustrasjoner. Der er jeg såpass rigid at jeg f.eks. kun vil ha med de 3 første sidene av "The Pied Piper", de 5 siste sidene som er laget av Rosa eller Jippes skal ikke med, da de har hverken manus eller tegninger av Barks.
Men hvordan får man uttalt seg om dette direkte til Egmont. Er det et tilfeldig utvalg som er blitt oppringt eller har alle som abonnerer stemmerett?
Nestor Burma
43 år, Trondheim
26.02.2008, 12:30

Nestor Burma skreiv:
Men hvordan får man uttalt seg om dette direkte til Egmont. Er det et tilfeldig utvalg som er blitt oppringt eller har alle som abonnerer stemmerett?
Jeg antar, at når Egmont har valgt å bruke telefonintevjuer, så har de plukket ut et representativt utvalg av abonnenter, og at de derigjennom får et svar som statistiskt er brukbart for beslutning ang. planer om flere bøker. Så hvis du ikke får en telefon, får du nok ikke si din mening som en del av denne undersøkelsen.
Men det går jo an å sende inn sin mening på carlbarks@egmont.no.
Angående debatten om hvor mange bøker vi egentlig trenger,så har jeg, som tidligere meddelt, svart jatakk til alt. At noen bøker vil være av mindre interesse, er jeg enig i, men når sjansen nå byr seg til å få Barks komplett ( og markedet er betalingsvillig, i disse økonomisk gode tidene i Norge - det kan jo fort bli dårligere tider..) er iallefall jeg villig til å bruke penger på dette.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Innlegget blei sist redigert 26.02.2008, 13:12 av Drikaton
Drikaton
45 år, Nittedal
26.02.2008, 13:07

Jeg prøver å bestemme meg for om jeg skal kjøpe de ekstra boksene eller ikke hvis de blir slik Benadikt beskriver. Og jeg er utrolig vinglete. Samleren i meg sier at jeg må ha alt, men på den annen side så er det mye i boksene jeg personlig ikke syns er så interessant.
Tror dette er hva jeg føler hittil: (Merk at selv om det er mye jeg ikke finner interessant, så har jeg full forståelse for at andre finner det interessant.)
- Ikke-Disney seriene: Meget interessante og det vil være flott å se dem i høy trykkvalitet. Dog overlever jeg å si nei takk siden jeg har Barks Bear Book.
- Disney-oljemaleriene og -pastellene: Her er det også mye flott og jeg glemmer ikke hvor imponert jeg var når jeg så utstillingen i Oslo. Hadde vært flott å ha komplett, men jeg overlever å kun ha de utvalgte som fins i hovedserien hvis jeg takker nei. Men det er uten tvil det punktet som gjør det vanskeligst å si nei.
- Ikke-Disney-maleriene: Ikke særlig interessante for meg personlig.
- Storyboards til tegnefilmer: Ganske interessant, men vi har alt fått et godt utvalg i hovedserien så det er ikke så viktig å ha alt.
- Enkelttegninger og kortere tegneserier, bl.a. i Calgary Eye-Opener: Vi har alt fått et utvalg av disse vitsetegningene i hovedserien og de finnes ikke særlig morsomme etter min smak. Ett eller to bind med dette blir alt for mye for meg. Det holder med smakebitene i hovedserien.
- Forsidene: Forsider er flott, men alle Disney forsider finnes alt i hovedverket. Trenger vi å få de en gang til?
- Indeks og hvem er hvem: Det jeg personlig finner minst interessant. Er det noe jeg lurer på kan jeg lett slå opp på nettet. Den lille oversikten i hver bok i hovedserien som forteller hva som var første amerikanske utgivelse og som ramser opp alle norske utgivelser holder i massevis for meg. Jeg er klar over at disse ekstra indeksene vil se mye flottere ut og ha enda mere info, men jeg ser fortsatt ikke poenget.
Så konklusjonen er vel egentlig at disse ekstra bøkene ikke er for meg og at jeg burde si nei takk, men som sagt så er det noen ting som frister veldig.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 26.02.2008, 13:46 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
26.02.2008, 13:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.