Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Carl Barks Samlede Værker

Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks Samlede Værker

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Jeg leste ett sted at Jippes skulle tegne omigjen alt som ikke var tegnet av Barks selv. Da var det vel ikke noe sjokk at rutene ble omtegnet.

Jeg er derimot enig med Sigvald at de ihvertfall kunne nevnt Don Rosas ruter, rett og slett for å fortelle hele historien om utgivlsens utvikling mot det resultatet vi får i CBSV.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

24.03.2007, 23:49

Jeg er delvis enig i det som har blitt nevnt om Jippes sin stil. Han ligner selvsagt en del på Barks, men hans nyere historier ligner stadig mer og mer på Jippes selv. Det er jo selvsagt positivt, bortsett fra i de sammenhenger der han skal tegne så likt som Barks som mulig. Vi har jo fått noen nye Jippes-historier (som ikke er skrevet av Barks) de siste årene, men for å være litt egoistisk skulle jeg ønske han hadde hatt tid til å lage enda flere. Jippes er både en glimrende manusforfatter og tegner, selv om han som sagt etter min mening ikke tegner like likt Barks som han gjorde tidligere.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

25.03.2007, 04:02

Når mesterens verk er borte, er det opp til utgiveren å løse problemet.

Når utgiveren velger to forskjellige løsninger i to forskjellige utgivelser er vi som lesere nødt til å akseptere det. Ferdig med den saken liksom.

Men for å få "Historiens gang" ned på papiret så har Sigvald rett, det faktum at DR i en annen utgivelse har levert tegninger som fylte hullet burde vært nevnt!

Å gjøre dette til en for / imot DR krig er bare tull.

Den som har flest dingser når man dør har vunnet!

Innlegget blei sist redigert 25.03.2007, 04:18 av GPLongford

GPLongford
42 år, Meløy

25.03.2007, 04:18

Tommy skreiv:

Jeg er delvis enig i det som har blitt nevnt om Jippes sin stil. Han ligner selvsagt en del på Barks, men hans nyere historier ligner stadig mer og mer på Jippes selv.

Når man skal vurdere i hvor stor grad Jippes ligner på Barks, må man spørre seg: Hvilken Barks? 40-, 50- eller 60-tallsversjonen? Jeg synes han minner mest Barks slik han tegnet helt på slutten av sin karriere - men ikke helt, som Tommy påpeker. Faktisk har jeg fått den tanken at Jippes tegner slik Barks kanskje ville ha tegnet hvis han hadde fortsatt å jobbe noen år til - med en litt løsere billed-layout og en litt mer ustø og sprikende strek. Jeg vet ikke om det er tilsiktet fra Jippes' side. Siden han er slik en glimrende stil-imitator kan man vel ikke helt se bort fra det. I hvert fall synes jeg det er en interessant tanke.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

25.03.2007, 14:11

Nå har jeg lagt til en tredje verson, tegnet av Rob Klein og presentert i DCF-forumet. Etter mitt skjønn er Robs versjon langt bedre enn Jippes' versjon som den er basert på. Hva synes du Olaf? Har ikke sett at du har kommentert denne saken enda.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

26.03.2007, 23:43

Sigvald, eg har ikkje kommentert saka enno fordi eg ikkje har fått boka og difor ikkje har fått lest historia enno. Teiknestilmessig er det sjølvsagt ingen tvil om at Jippes-versjonen er langt betre enn Rosa-versjonen, samtidig er eg einig i at Rosa-versjonen med fordel kunne ha vore nevnt i boka. Men kva som passer best inn i historia handlingsmessig er veldig avhengig av konteksten -- så det kan eg nesten ikkje uttale meg om før eg har fått lest den delen av historia som faktisk er laga av Barks.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

27.03.2007, 14:14

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald, eg har ikkje kommentert saka enno fordi eg ikkje har fått boka og difor ikkje har fått lest historia enno. Teiknestilmessig er det sjølvsagt ingen tvil om at Jippes-versjonen er langt betre enn Rosa-versjonen, samtidig er eg einig i at Rosa-versjonen med fordel kunne ha vore nevnt i boka. Men kva som passer best inn i historia handlingsmessig er veldig avhengig av konteksten -- så det kan eg nesten ikkje uttale meg om før eg har fått lest den delen av historia som faktisk er laga av Barks.

OK, men hva synes du om Rob Kleins versjon?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

27.03.2007, 17:14

Rob Kleins versjon er jo berre ei omteikning av Daans versjon. Det viktigaste for meg er handlinga, og der er Jippes' og Kleins versjonar heilt identiske.

Men skal eg dømme berre basert på teikningane, liker eg Daans teikning betre enn Kleins.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 27.03.2007, 18:27 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

27.03.2007, 18:27

Rob Kleins versjon er jo berre ei omteikning av Daans versjon. Det viktigaste for meg er handlinga, og der er Jippes' og Kleins versjonar heilt identiske.

Men skal eg dømme berre basert på teikningane, liker eg Daans teikning betre enn Kleins.

Jeg har inntrykk av mange andre som har god peiling (jfr. DCF) er uneige i akkurat det. Selv synes jeg at nevøens blikk (han lengst til venstre i Jippes' venstre tegning) rett og slett stinker. Robs eneste tabbe er vel at han har glemt Skrues briller i samme rute.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 27.03.2007, 19:56 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

27.03.2007, 19:53

Stinker? Neh, det er eg ueinig i. Kan vera einig med dei som har sagt at det verker ein smule ubarksistisk i stilen og at kanskje ikkje begge nevøane burde hatt ekstremuttrykk, men ... At nevøen himler med auga verker då heilt naturleg. Samtidig er Jippes etter mi meining ein langt dyktigare teiknar (og ein langt dyktigare Barks-imitator) enn både Rosa og Klein.

Så jada, Kleins teikning har absolutt styrker Jippes' ikkje har, men alt i alt føler eg at Jippes' teikning er finare rett og slett fordi Jippes er ein dyktigare teiknar.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

27.03.2007, 20:04

Stinker? Neh, det er eg ueinig i. Kan vera einig med dei som har sagt at det verker ein smule ubarksistisk i stilen og at kanskje ikkje begge nevøane burde hatt ekstremuttrykk, men ... At nevøen himler med auga verker då heilt naturleg. Samtidig er Jippes etter mi meining ein langt dyktigare teiknar (og ein langt dyktigare Barks-imitator) enn både Rosa og Klein.

Så jada, Kleins teikning har absolutt styrker Jippes' ikkje har, men alt i alt føler eg at Jippes' teikning er finare rett og slett fordi Jippes er ein dyktigare teiknar.

En virkelig dyktig tegner klarer vel å imitere Barks bedre enn det der? Rob har forresten lagt til Skrues briller i den første ruten av sin versjon.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

29.03.2007, 02:33

Så kom boks VI hit også.

Legger merke til en litt skremmende ting med denne serien. Det virker som om boksene er laget for å være tykk nok for akkurat å omslutte de bøkene som blir distribuert sammen med boksen.Det holdt hardt å skulle få inn utgivelse I,II og III i boks I uten å være litt brutal. Har bok XIV,XV og XVI i boks IV og det er det god plass. Helt tydelig at ikke alle bøkene i serien er like tykke og at Egmont ikke har tatt høyde for det.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

29.03.2007, 20:00

Det er i såfall en virkelig bommert av Egmont, for det har jo hele tiden vært meningen at vi skal kunne sette bøkene i riktig rekkefølge. Får håpe at ingen av kassettene er så smale at det sliter på bøkene. Høres jo desverre slik ut etter din beskrivelse av boks 1 men. :S

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

29.03.2007, 20:11

Det er ikke krise (cm) men det er forskjeller der (mm) :-) :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 29.03.2007, 20:23 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

29.03.2007, 20:23

Har lagt merke til det samme problemet. Ikke bra. Dessuten er ikke designet helt likt på alle boksene. Det vil si at overgangen sort/hvitt har forskjellig høyde. Ser ikke så bra ut om de står med bildesiden ut. (det gjør de jo selvfølgelig ikke, da er det for tungvindt å få bøkene ut).

Et enda større problem er at bokhylla begynte å gi etter når jeg fikk boks nr. 6....

Innlegget blei sist redigert 29.03.2007, 21:12 av Diff

Diff

29.03.2007, 21:12

Sigvald skreiv:

Som om ikke dette er ille nok så er ikke Don Rosas to ruter engang nevnt. Er det det rart det fra tid til annen forekommer hete meningsutvekslinger mellom "rosaister" og "anti-rosaister"??? Hva blir det neste trekk tro? Utelatelse av Don Rosas restaurasjon av "The Pied Piper of Duckburg"???

CBSV består av materiale der Barks har bidratt med manus og/eller med tegninger. Dermed skal selvsagt de tre første sidene av "The Pied Piper" være med. Resten av historien har - hvis jeg har forstått det riktig - ingenting med Barks å gjøre i det hele tatt. Disse sidene er skrevet og tegnet av Don Rosa. Her er det altså ikke snakk om en restaurering, men om en nyskrevet videreføring av Barks' utgangspunkt. Dermed er det ingen selvfølge at disse sidene skal være med i CBSV.

"The Pied Piper" har allerede fått sin naturlige plass i DRSV aka. HoF der den hører hjemme.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

12.04.2007, 08:01

Don Rosa har nå kommet med følgende kommentar til Jippes' versjon av de to rutene:

When I first learned that Jippes had done a version, I was sure it would be excellent since he can mimic Barks so well! He's great! But I have now looked at his panels... and it doesn't look like he put much effort into that job. He can do lots better than that! One thing... in my version I did not show the cabbage being swiped since it would not be possible to show that and $crooge talking in the same panel. But Jippes did that -- he has a single-panel view simultaneously looking *down* at the ground and *up* at $crooge in the high window. That's impossible... like using a wide-angle lens on a camera to bend two viewing directions into one shot. And that window looks much too low in that panel. That was my problem as I recall... there was no way to get all the needed views into that one available panel tier. But I did my version and he did his. Neither one is right and neither one is wrong because neither one is Barks.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

13.04.2007, 00:32

Interessant lesing. Bare for ordens skyld, jeg går ut fra at du har fått dette i en privat mail og at Don Rosa ikke har noe imot at du offentliggjør det?

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

13.04.2007, 00:48

Tommy skreiv:

Interessant lesing. Bare for ordens skyld, jeg går ut fra at du har fått dette i en privat mail og at Don Rosa ikke har noe imot at du offentliggjør det?

Dette er riktig.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

13.04.2007, 02:03

Don Rosa kan si hva han vil. Hans versjon er rett og slett ganske stiv og keitete mens Daan Jippes sin er mer spenstig og dynamisk. Rosas innvendinger mot perspektivet i tegningen viser bare at Jippes er en dyktigere tegner enn Rosa. Han får til ting som Rosa ikke tror er mulig.

Og bare så det er sagt; jeg liker Don Rosas tegninger. Men han har en egen stil, og den er såpass markant at han ikke passer så godt til å utføre infilloppgaver og restaureringer. Don Rosa er best når han er Don Rosa.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

13.04.2007, 10:05

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.