Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Carl Barks Samlede Værker

Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks Samlede Værker

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Nils Petter skreiv:

SveinG skreiv:

Jeg har CBL in Color også og tok en rask sammenligning mellom bind 1 i CBSV og Donald Duck Adventures fra CBL in Color. Papiret som er benytte i CBSV er av litt finere kvalitet enn CBL in Color. Fargene er ganske like vil jeg si og det nok opp til hver enkelt å bedømme hvem som er "best". Etter en kort titt på Pirate Gold! vil jeg nok si at enkelte bakgrunnsfarger er "bedre" i så måte på CBSV i og med at Egmont har overgang fra f.eks. svakt orange til sterkere orange steder hvor CBL in Color har én orange farge. Dette kan for enkelte gi et mer 3D preg.

Farge-graderinger? Det var det jeg var redd for. Nå bare MÅ jeg ha det. Siden jeg i likhet med Olaf har mitt eget firma, og siden jeg prøver å skrive Donald-historier av og til, lurer jeg på om ligningskontoret vil godta dette som utgifter til nødvendig research ....

I tillegg synes jeg at CBSV er mer "eksklusivt" enn CBL in Color pga kvaliteten som er lagt i de fine bøkene. Hvis man bryr seg om slikt.

SveinG

SveinG
40 år, Oslo

19.08.2005, 07:40

Nils Petter skreiv:

Siden jeg i likhet med Olaf har mitt eget firma, og siden jeg prøver å skrive Donald-historier av og til, lurer jeg på om ligningskontoret vil godta dette som utgifter til nødvendig research ....

Ja, det burde de absolutt. Eneste forsjellen blir jo da at verket vil bli tillhørende firmaet ditt og ikke deg men det er jo ingen stor forsjell. Men jeg ville bestilt det i firmaets navn for å være på den sikkre siden.

Lars Olav
32 år, Grimstad

19.08.2005, 09:50

Lars Olav skreiv:

Nils Petter skreiv:

Siden jeg i likhet med Olaf har mitt eget firma, og siden jeg prøver å skrive Donald-historier av og til, lurer jeg på om ligningskontoret vil godta dette som utgifter til nødvendig research ....

Ja, det burde de absolutt. Eneste forsjellen blir jo da at verket vil bli tillhørende firmaet ditt og ikke deg men det er jo ingen stor forsjell. Men jeg ville bestilt det i firmaets navn for å være på den sikkre siden.

Vi får bare håpe at ingen ved Moss ligningskontor leser AOL ...

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

19.08.2005, 10:22

Ja, hva synes egentlig folket om CBSV?

SveinG

SveinG
40 år, Oslo

19.08.2005, 12:13

Rikerud skreiv:

Du bør nok purre fort som fy i morgen tidlig.

Sendte e-brev i går, og fekk svar i dag:

Hei Sølve
Ingen bestilling på abonnement er registrert i ditt navn.
Jeg oppretter dette nå umiddelbart, og håper og tror at det er noen få eksemplarer igjen.

Mvh
Renèe Clasen

Eg veit ikkje kva eg skal tru, men eg **håper** sjølvsagt. Vanskeleg å seia om eg skal skulda på posten eller Egmont her, men eg vel å tru at det er Egmont som har rota.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

19.08.2005, 15:09

Sølve skreiv:

Rikerud skreiv:

Du bør nok purre fort som fy i morgen tidlig.

Sendte e-brev i går, og fekk svar i dag:

Hei Sølve
Ingen bestilling på abonnement er registrert i ditt navn.
Jeg oppretter dette nå umiddelbart, og håper og tror at det er noen få eksemplarer igjen.

Mvh
Renèe Clasen

Eg veit ikkje kva eg skal tru, men eg **håper** sjølvsagt. Vanskeleg å seia om eg skal skulda på posten eller Egmont her, men eg vel å tru at det er Egmont som har rota.

Har du fått bekreftelsen da?? Den med lykkemynten og greier..

Pocket
25 år

19.08.2005, 15:15

Pocket skreiv:

Nei.

Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

19.08.2005, 15:15

SveinG skreiv:

Ja, hva synes egentlig folket om CBSV?

Vakkert. Nostalgisk. De fleste historiene kjenner man jo, og det biografiske er mindre interessant for mitt vedkommende. Men glad jeg bestilte.

Duckburger
45 år, Oslo

19.08.2005, 15:38

Sølve skreiv:

Pocket skreiv:

Nei.

Da burde du kansje ha ringt for lengst, men uansett: Det er ikke til å stikke under en stol at Egmont har hatt et mildt sagt jævlig dårlig system for registrering av abonenter på CBSV. Håper dem har tatt noe lærdom av dette og lager et bedre system til en annen gang. Så mye usikkerhet som har vært rundt akkurat dette er altfor mye.

Pocket
25 år

19.08.2005, 16:11

Og då var dei første binda komne i hus her også:-) Har mykje godt lesestoff i lang tid framover no!

Lars Johan
26 år, Kvinnherad

19.08.2005, 20:16

Pocket skreiv:

Sølve skreiv:

Pocket skreiv:

Nei.

Da burde du kansje ha ringt for lengst

Eg burde tydeligvis det, men ein må jo nesten rekna med at alt er i orden når det handlar om så mykje pengar. Dessutan stod det at eg ville få ordrebekreftelsen om "nokre få veker" og det kan jo fort vera 3 1/2 veka.

Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

19.08.2005, 21:17

Pocket skreiv:

Da burde du kansje ha ringt for lengst, men uansett: Det er ikke til å stikke under en stol at Egmont har hatt et mildt sagt jævlig dårlig system for registrering av abonenter på CBSV. Håper dem har tatt noe lærdom av dette og lager et bedre system til en annen gang. Så mye usikkerhet som har vært rundt akkurat dette er altfor mye.

Når jeg kommer med tilsvarende kommentarer/tilbakemeldinger kalles det ofte for surmuling og det som verre er, men det til side.

Nå får vi bare inderlig håpe at vår venn Sølve får sitt CBSV. Hvis så ille skulle være at han ikke får det får han enten bare som best han kan trøste seg med at det også finnes andre som heller ikke abonnerer, men da av økonomiske grunner (F.eks. studenter).

Alternativt kan han gå til retten med dokumentasjon på at han har bestilt innen fristen og på det grunnlag gjøre krav på et ekstra abonnement.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 00:52 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

20.08.2005, 00:50

Sigvald skreiv:

Alternativt kan han gå til retten med dokumentasjon på at han har bestilt innen fristen og på det grunnlag gjøre krav på et ekstra abonnement.

Har man bestilt noe via post, men bestillingen uheldigvis er kommet inn etter alle eksemplarer er solgt, så er salget i realiteten endt. Dette selv om tidsfristen enda ikke er utløpt.

Ok, jeg er ingen jurist, men dette er noe av det jeg synes jeg husker å ha hørt noe liknende om i en forelesning.. Så er det noe feil i det jeg skrev så bare si i fra, jeg er villig til å lære:-)

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 01:06 av Fergus

Fergus
25 år, Grimstad

20.08.2005, 01:05

Fergus skreiv:
Har man bestilt noe via post, men bestillingen uheldigvis er kommet inn etter alle eksemplarer er solgt, så er salget i realiteten endt. Dette selv om tidsfristen enda ikke er utløpt.

Ok, jeg er ingen jurist, men dette er noe av det jeg synes jeg husker å ha hørt noe liknende om i en forelesning.. Så er det noe feil i det jeg skrev så bare si i fra, jeg er villig til å lære:) }}
...............
Feilen er at du misforstod hva som hadde skjedd. Bestillingen BLE sendt før alle eksemplarer var solgt, men Egmont (eller Posten) rotet den bort, slik at resterende kanskje ble solgt til andre i mellomtiden.

Molle

20.08.2005, 01:27

Aha, da så. Takk for rettelsen!:-)

Fergus
25 år, Grimstad

20.08.2005, 01:43

Molle skreiv:

Feilen er at du misforstod hva som hadde skjedd. Bestillingen BLE sendt før alle eksemplarer var solgt, men Egmont (eller Posten) rotet den bort, slik at resterende kanskje ble solgt til andre i mellomtiden.

La oss ikke spekulere i hva som har skjedd her. Det er vel som han sier fortsatt ikke gått mer en noen få uker.

Som pocket skriver har det vært veldig mye rot rundt denne forsendelsen så Egmont burde virkelig hente seg inn. Det burde da strengt tatt ikke være vanskelig å registrere oss etter når vi bestilte og ikke slik det har blitt nå, at flere som har bestilt etter meg har fått lavere nummer.

Det virker rett og slett uproffesjonelt og det er ikke Egmont verdig.

(PS: Sigvald, forsjellen på du og pocket når dere klager er at du klager generelt 1-2 ganger om dagen (litt overdrevet men ikke langt i fra) og han klager kun hvis noe virkelig er galt).

Lars Olav
32 år, Grimstad

20.08.2005, 01:47

Jeg ser i CBSV at "Colouring Art Director" er Susan Daigle-Lech. Dette forklarer vel de flotte fargene, men til gjengjeld risikerer vi typiske amerikanske feil som regnbuefaregde teratitter og fermitter i "Landet under Jorden", o.l. Håper bare at Erik Hørthe eller andre eksperter tilknyttet dette praktverket, får ryddet opp i slikt før det er for sent. Er det forøvrig noen her som vet hvorfor det heter "Colouring Art Director" når Susan vitterlig er amerikaner og da selvsagt skriver Coloring uten u?

Ellers har AC ved flere anledninger vist meg noen tyske praktbøker som visstnok er utgitt i forbindelse med den tyske CBL-album serien. En av disse bøkene heter "Who's who in Entenhausen", men er ikke et plagiat av min WEB-side da den tar for seg bi-figurer i Barks historier. Noen som vet om denne boken vil bli oversatt og utgitt i forbindelse med CBSV? Den hadde i hvert fall i aller høyeste grad passet inn. Og var det ikke en til liknende bok, AC? Hva var det nå den heter og handler om?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 03:30 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

20.08.2005, 03:24

Sigvald skreiv:

Er det forøvrig noen her som vet hvorfor det heter "Colouring Art Director" når Susan vitterlig er amerikaner og da selvsagt skriver Coloring uten u?

Heromkring er det, vi lærer i skolen, vel britisk engelsk, og det er vel næppe Daigle-Leach selv, der har skrevet dette i bogen. Jeg ville nærmere spørge, hvorfor det ikke står på norsk i en norsk bog. Den danske udgave har i øvrigt valgt en mellemting mellem dansk og engelsk til nævnte titel: "Art director, kolorering" (selvom de andre titler står på dansk). "Art director" er næppe dansk, og fordanskningen "kolorering" må være et fagudtryk for det almindeligt kendte ord "farvelægning".

En av disse bøkene heter "Who's who in Entenhausen", [...] Noen som vet om denne boken vil bli oversatt og utgitt i forbindelse med CBSV?

Der er vel ikke planer om andet artikelstof end det, Geoffrey Blum skriver til værket? Hvilket han i øvrigt gør rigtig godt, synes jeg, på trods af en halvdårlig dansk oversættelse.

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
28 år, Danmark

20.08.2005, 11:00

Sigvald skreiv:

Jeg ser i CBSV at "Colouring Art Director" er Susan Daigle-Lech. Dette forklarer vel de flotte fargene, men til gjengjeld risikerer vi typiske amerikanske feil som regnbuefaregde teratitter og fermitter i "Landet under Jorden", o.l.

Forklar meg hva som er feil med regnbuefarger utifra Barks sine originale sort/hvitt tegninger.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

20.08.2005, 11:56

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Jeg ser i CBSV at "Colouring Art Director" er Susan Daigle-Lech. Dette forklarer vel de flotte fargene, men til gjengjeld risikerer vi typiske amerikanske feil som regnbuefaregde teratitter og fermitter i "Landet under Jorden", o.l.

Forklar meg hva som er feil med regnbuefarger utifra Barks sine originale sort/hvitt tegninger.

Les heller Barks' tekst...

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

20.08.2005, 12:43

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.